Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

När jag spelar gitarr händer det att jag får småstötar av gitarren, känns inte speciellt bra. Händer inte när jag spelar vanligt, utan bara om jag liksom närmar mig tex strängarna med armen. Har förstått att detta antagligen beror på att eluttaget är ojordat. Min fråga är därför nu om det finns något man kan göra åt detta.

Min förlängningsdosa är jordad med det verkar inte hjälpa.

Annons
Posted

😏 Din jordade förlängningsdosan fungera bara om väggutagen är jordat.

sök på forumet du finner svar.

Posted

Kan det vara farligt för mig (eller ännu viktigare för min gitarr/ stärkare) att fortsätta spela.

Jag ska flytta rätt snart och hoppas på att få jordade uttag då.

Posted

normalt sett så ska du inte få några stötar bara genom att ta i strängarna, däremot så kan det "krypa" lite ifall du rör vid annan utrustning som är kopplade till en annan fas.

undra vad det är för förstärkare du har egentligen..?

Posted

Peavy Envoy 110.

I vanliga fall spelar jag med en Vamp2, men den är på service nu. Vet inte om det är samma där. Men jag har ju inte jordat eluttag så det är väl det.

Posted

Det är inte så att det är statisk elektricitet? Har du heltäckningsmatta eller kläder som laddas upp statiskt? Om du har "vattenvärme" prova att ta i ett element (eller kanske i en vattenkran) för att ladda ur dig och testa sedan om det händer ändå.

Posted

Har förstärkaren jordad kontakt eller bara platt Eurokontakt?

Är den jordad löser du problemet genom att ansluta till ett jordat uttag. Är den ojordad så skulle det kunna vara ett fel på den.

Guest Howard_Johnstone
Posted

De flesta förstärkarna är av klass-1 typ, dvs de kräver jordning

för att erbjuda något som helst skydd mot stötar. Dubbelisolerat

är bäst, då behövs ju ingen jordning alls (Samt minskar betydligt

risken för brum mellan apparaterna) Större PA-förstärkare finns

numera med inbyggt jordfelsskydd, dvs löser ut på 10-30mA läck-

ström till jord. Sedan S-märkning försvann, har många udda märken

dykt upp som är minst sagt riskabla att använda om det blir varma!