Jump to content
Annons

Grattis Tyskland!


Majken

Recommended Posts

Troligen inte. Byråkrati är byråkrati. Och kan man lagstifta om korkade saker, så ska man göra det. Kan man göra det svårt för andra, bra bra kör på... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

kryotank (oregistrerad)

Var på Lidl en sväng när jag var i Berlin och spelade för två veckor sedan....

9 euro för en 50-spindel med Maxell-cd's, 700mb, 80 min...

Köpte 2 spindlar...

ca 1,65 kronor/cd....

När kommer de första beslagen av smuggel-skivor? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken:

Bojkotten var mest tänkt åt Film & Musik branschen som drivit igenom detta. Sluta köpa film och musik ett tag.

Jag har som förhoppning att eftersom priser på musik-CD knappast kommer att gå ner, att fler och fler hittar musik på nätet som dom köper.

http://www.demomusik.se

http://www.demoradio.se

Låt oss hjälpa alla konsumenter att hitta dessa ställen. 😉 Där större delen av pengarna går till artisterna och inte till skivbolag, distributörer, skivförlag, återförsäljare etc etc etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

När kommer de första beslagen av smuggel-skivor?   😉

Det här året med all säkerhet. Det förvånar mig inte om smugglare hittar en ny guldgruva. Kanske lite bättre för folket än att förse dom med gräs ändå🙂

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Puh! Det tog ett tag att läsa igenom protokollet från riksdagen. Jag blev förvånad över hur mycket "oppositionen", dvs miljöpartiet, centern och de borgerliga partiernas åsikter skilde sig från åsikterna från socialdemokraterna och vänsterpartiet. Justitieminister Thomas Bodström var frånvarande i debatten, och jag tror alla påpekade att det inte var sådär jättebra. Alla deltagarna nämnde att de tyckte att det där med upphovsrätt är jättebra i grund och botten. Och jag tyckte ändå att deltagarna från båda sidor kom med bra argument, med undantag av Hillevi Larsson från socialdemokraterna. Det här kläckte hon ur sig när hon försökte motivera lagen mot kringgående av tekniska skydd:

Sedan var det frågan om att kringgå tekniska skydd. Det finns olika typer av skydd. Det finns till exempel skydd där man när man har köpt lagligt kan ladda ned ett par privata kopior. Sedan är det stopp. Den typen av skydd är rimligare än ett totalstopp där man inte kan göra några privata kopior över huvud taget. Det är därför vi har lagstiftningen så att det inte går att kringgå skydd.

Ja... vad ska man säga. I vissa fall kanske det är berättigat med politikerförakt trots allt 😉

För övrigt var Hillevis kommentar det närmsta någon av deltagarna från socialdemokraterna och vänstern kom frågan om varför det här förbudet ens borde finnas, trots att nästan alla deltagare från de andra partierna kritiserade och undrade varför det fanns till. En annan fråga som oppositionen undrade över var hur man kunde höja kassettersättningen när lagar och privatkopieringen inskränks. Också en fråga som gick obesvarad.

Ännu en fråga var det där om hur nu polisen skulle kunna hantera den här sortens brottslighet utan att få tillskott av resurser, och svaret var väl mer eller mindre att det inte egentligen handlade om att "sätta dit folk", utan om att genom att göra nån tiondel av sveriges befolkning till brottslingar hytta ett varnande finger och uppmana till debatt.

Oavsett så spelade det hela ingen större roll. Allting klubbades igenom rubb som stubb trots flera partiers reservationer. Ännu än strålande seger för demokrati. Som sagt så är det möjligt att som regering så var det bara nödvändigt att få igenom de här EU-direktiven, som till råga på allt var kraftigt försenade och lett till en anmärkning från EG-domstolen. Politik är väl mycket skenheligt tjafs också, och det är möjligt att en borgerlig regering hade drivit igenom den här lagen också efter att ha blivit pressade från EU.

Blä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig läsa 0.4 "ÖRE" och 0.24 "ÖRE" inte Kronor

0,4 kr = 4 öre

0,24 kr = 24 öre

😉

Njaaaeee...

i artikeln står det de faktum 0.4 ÖRE och 0.24 ÖRE

INTE kr

upphovsrättshavarna för den lagliga kopieringen. Avgiften ska vara 0,4 öre per megabyte för skivor som kan kopieras över igen och 0,25 för andra. För en dvd på fem gigabyte
Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig läsa 0.4 "ÖRE" och 0.24 "ÖRE" inte Kronor

0,4 kr = 4 öre

0,24 kr = 24 öre

😉

Njaaaeee...

i artikeln står det de faktum 0.4 ÖRE och 0.24 ÖRE

INTE kr

Förmodligen ett skrivfel, eftersom de över allt på nyheterna säger att dvd-skivorna kommer att höjas med cirka 20kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

i artikeln står det de faktum 0.4 ÖRE och 0.24 ÖRE

Du har 100% rätt!

Jag som skriver lite slarvigt på natten 😉

0.004kr x 4500MB = 18kr

Sådeså, och tack för rättelsen!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag vägrar betala kassettavgift och ändå inte få piratkopiera.

Är det förresten bara jag som förutser en kollision mellan det nya lagförslaget och polisens möjligheter att bevisa brott? Låt mig förklara:

Innan lagförslaget:

Kenny laddar hem Star Wars 3 och delar ut på nätet, polisen laddar hem filmen från honom och konstaterar att japp, det är minsann Star Wars 3. Dags att kolla IP nummer, ringa internetoperatörer och stämma skiten ur pojkvaskern.

Efter lagförslaget:

Kenny laddar hem Star Wars 3 och delar ut på nätet, polisen laddar.. ehh.. nej det får de ju inte göra. Det är ju olagligt! Polisen kan inte bryta mot svensk lag för att bevisa att lagbrott har begåtts. Men vänta de behöver ju inte ladda hem, det står ju klart och tydligt att det är Star Wars 3! Nejmen, hmm.. Det kanske bara står det fast det egentligen är något annat? Hur skall de kunna bevisa att det är filmen utan möjlighet att få tillgång till den, husransakan? Kanske lite överdrivet.

Då kan man spinna vidare i rent filosofiska tankegångar. Har man brutit mot lagen när man kör 70 på något man tror är en 50-väg trots att det egentligen visar sig att det var en 90-väg. Eller kan man bli anmäld för innehav när man har en påse vitt mjöl som man tror är kokain?

/Majken

Polisen har laglig möjlighet till mycket som inte vanligt folk har, t ex att lagra barnporr i bevissyfte, eller innehav av beslagtaget knark. Så naturligtvis kommer de kunna ladda ner material för att kunna kolla upp.

Om vägen: självklart inte.

Om påsen: du kan bli anmäld för vad som helst, beroende på den som anmäler.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
CITAT:

...eller så registrerar man sig som "professionell användare", om man kan det: http://www.copyswede.se/files/j3o888MM.pdf

Om alla hobbymusiker och låtskrivare i Sverige vilka borde ha laglig rätt att slippa "straffskatten" anmälde sig till copyswede . . .  dom skulle få ett helsike med några hundra tusen ansökningar   😮

Grejen med den där ansökan är att man måste ha registrerad firma för att få ansöka. Icke-professionella göre sig icke besvär. Nog kan man väl tänka sig att det finns proffs som inte har egen firma också, eller folk som inte tjänar hela sin inkomst på det här viset, men de vill copyswede tydligen inte befatta sig med. Om man vore illvilligt inställd skulle man känna sig frestad att tro att de tar pengar från de fattiga och ger till de rika... men men.. 😉

Det är mycket lätt att registrera en enskild firma.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

För den som använder en o annan DVD-skiva till backup tror jag 18kr ökning är helt överkomligt.

Lite mer än en glass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några intressanta punkter i det hela är förresten att man alltså tar beslut om att det:

1. Blir förbjudet att kringå kopieringsskydd, och

2. Blir dyrare att kopiera samtidigt som det är förbjudet p.g.a. kopieringsskyddet

Lysande logik!

En fundering är om avgiften inte så småningom även kommer att gälla hårddiskar. Där kan man då titta på vad en 300GB hårddisk skulle kunna kosta.

300GB HD

0.0025kr x 300000MB = 750kr

0.004kr x 300000MB = 1200kr

750-1200kr extra med andra ord.

Eller varför inte Bluray dvd-skivor som är på väg och rymmer från 23-54GB.

Bluray-R

0.0025kr x 23000MB = 57.5kr

0.0025kr x 54000MB = 135kr

Bluray-RW

0.004kr x 23000MB = 92kr

0.004kr x 54000MB = 216kr

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig läsa 0.4 "ÖRE" och 0.24 "ÖRE" inte Kronor

0,4 kr = 4 öre

0,24 kr = 24 öre

😉

0.4 kr = 40 öre!

Rätt ska va rätt 😮

Förlåt 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt att räkna fel . . .nemas problemas. 😮

Men faktum kvarstår att mitt arbete och mina privata dokument som jag vill göra backup på kommer att betala lön till diverse artister och filmmakare! Även mina dv-videofilmer på familjen som jag lägger på DVD. Det är ju sjukt! 😮

Är inte det "Money for nothing" så vet jag inte vad . . . dom måste ju hånskratta hela vägen till banken ! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom går ju inte pengarna till de artister man gillar och som får pengar när man köper deras skivor. Jag har svårt att tro att kassettavgiften skulle gynna något av mina favoritband. De hamnar väl i hitfabrikerna, kan man tänka sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

När kommer de första beslagen av smuggel-skivor?   😉

Det här året med all säkerhet. Det förvånar mig inte om smugglare hittar en ny guldgruva. Kanske lite bättre för folket än att förse dom med gräs ändå😮

Tja, man får ju fortfarande föra in varor för 1700:- tullfritt. Det är många skivor det...

Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT:

...eller så registrerar man sig som "professionell användare", om man kan det: http://www.copyswede.se/files/j3o888MM.pdf

Om alla hobbymusiker och låtskrivare i Sverige vilka borde ha laglig rätt att slippa "straffskatten" anmälde sig till copyswede . . .  dom skulle få ett helsike med några hundra tusen ansökningar   😄

Grejen med den där ansökan är att man måste ha registrerad firma för att få ansöka. Icke-professionella göre sig icke besvär. Nog kan man väl tänka sig att det finns proffs som inte har egen firma också, eller folk som inte tjänar hela sin inkomst på det här viset, men de vill copyswede tydligen inte befatta sig med. Om man vore illvilligt inställd skulle man känna sig frestad att tro att de tar pengar från de fattiga och ger till de rika... men men.. 😉

Det är mycket lätt att registrera en enskild firma.

Men desto jobbigare blir det att deklarera. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nån sa... om man nu betalar piratavgifter så får man väl i gengäld pirata fritt då? 😳

För femtielfte gången är kassettavgiften INTE till för att kompensera för annat än den LEGALA PRIVATKOPIERINGEN. Den är alltså fortfarande INTE till för att kompensera för den OLAGLIGA PIRATKOPIERINGEN.

...påstår dom. Och om det nu är hela sanningen, då verkar avgiftshöjningen totalt inproportionell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men desto jobbigare blir det att deklarera. 😳

Det är väl klart att man skall behöva starta företag om man vill spela in tv-serier och filmer på dvd-spelaren man just köpt till tv'n? Nej just ja, de jobbar ju på ett lagförslag som gör det olagligt att spela in tv-program. Jaja, meeen ehh.. jaha då spelar det ju ingen roll, då kan man ha dvd-spelaren som bokstöd och slipper köpa skivor helt och hållet! 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Men desto jobbigare blir det att deklarera. 😳

Det är väl klart att man skall behöva starta företag om man vill spela in tv-serier och filmer på dvd-spelaren man just köpt till tv'n? Nej just ja, de jobbar ju på ett lagförslag som gör det olagligt att spela in tv-program. Jaja, meeen ehh.. jaha då spelar det ju ingen roll, då kan man ha dvd-spelaren som bokstöd och slipper köpa skivor helt och hållet! 😄

/Majken

Du kan förvisso ha DVD-spelaren till hyrda och köpta DVD-filmer, eftersom motsvarande online-tjänster inte har någon större framgång. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skummade Riksdagens protokoll... Christer Winbäck sade ett och annat vettigt, t.ex:

Anf. 94 CHRISTER WINBÄCK (fp) replik:

Herr talman! Nu var det inte cd-skivor utan dvd-skivor, som ju är lite dyrare. Jag har jämfört priserna. Tanken var kanske inte att skaffa de billigaste skivorna, utan tanken var att testa hur fort det skulle gå att få skivorna. Som jag uttryckte det för en stund sedan gäller min oro att det i dag är så lätt att beställa saker från andra länder. Det är naturligtvis bra, men om vi gör så att incitamenten ökar och folk på sikt inte köper cd-skivor och dvd-skivor i Sverige utan i annat EU-land genom Internet och postorder slår vi ut marknaden i Sverige om kassettersättningen blir så hög som jag befarar. Jag tycker fortfarande att det är en principiellt felaktig ersättning på den här typen av medium. Jag kommer att fortsätta att jobba för att en sådan ersättning inte kommer att finnas kvar så som den finns i dag.

 

Jag kommer även att kämpa för att den ersättning ska bort som vi, när vi köper bokhyllor, betalar för bokförläggare för varje bok som vi ska ha i bokhyllan. Tasso menar att vi inte betalar någon ersättning för bokhyllor till bokförläggare. Det är konstigt, för bokhylla är ju ett lagringsmedium för böcker. Varför betalar vi ingen ersättning till bokförläggare för det? Jag tycker att principen är felaktig och dum. Jag håller med om att det ska vara rejäla ersättningar till upphovsrättsinnehavare, men låt oss hitta en möjlighet att få dem på ett rimligt sätt, inte på det här sättet som slår fel. I dag blir det dessutom väldigt knepigt med den konstruktion som man lägger upp.

 

Överläggningen var härmed avslutad.

Verkar dock inte ha gjort någon nytta... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Det är mycket lätt att registrera en enskild firma.

Men desto jobbigare blir det att deklarera. 😳

Nej, inte om verksamheten håller sig till lite div inköp av DVd-skivor o liknande.

Du gör det på samma blankett som din vanliga + ev en näringsbilaga.

En annan fördel är att du kan dra moms - på alla inköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skummade Riksdagens protokoll... Christer Winbäck sade ett och annat vettigt, t.ex:

Det var väl egentligen mycket vettigt som sades, från båda "sidor". Undantaget skulle väl då vara sossebimbon Hillevi Larsson som nog helst borde avstå från att uttala sig offentligt. Fast i ärlighetens namn så har jag nog mina åsikter redan, och det hela slutade mest med att jag tog till mig det som sades av "oppositionen".

Verkar dock inte ha gjort någon nytta... 😏

Nej.. även fast oppositionens argument åtminstone i min kanske inte helt opartiska mening kom med vettiga frågor och invändningar så gjorde det ju tydligen ingen skillnad. Jag måste erkänna att jag som många andra lätt blir upprörd när politik kommer på tal, så jag tänker inte säga nånting mer... men jag tycker ändå att det är lite underligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...