Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag behöver hjÀlp med att fÄ Pro Tools att spela upp midi-data med bra timing nÀr jag styr RTAS-instrument..

Har testat bÄde Battery och Minimoog V (demos iofs, men det borde fan funka ÀndÄ)..

LÄter som en haltande gammal ABC80 eller nÄgot.

Det mĂ„ste ju gĂ„ att ge ProTools schedulern lite mer prioritet, för jag har helt oacceptabelt dĂ„lig timing 🙁

Midi-spÄren Àr programmerade med grid och sÄ, sÄ det Àr inte dÀr det Àr otight.

Kör PTLE med Mbox pÄ en iBook G4 1,2

Annons
Postat
Hej!

Jag behöver hjÀlp med att fÄ Pro Tools att spela upp midi-data med bra timing nÀr jag styr RTAS-instrument..

Har testat bÄde Battery och Minimoog V (demos iofs, men det borde fan funka ÀndÄ)..

LÄter som en haltande gammal ABC80 eller nÄgot.

Det mĂ„ste ju gĂ„ att ge ProTools schedulern lite mer prioritet, för jag har helt oacceptabelt dĂ„lig timing 🙁

Midi-spÄren Àr programmerade med grid och sÄ, sÄ det Àr inte dÀr det Àr otight.

Kör PTLE med Mbox pÄ en iBook G4 1,2

mer info behöves...

Pro Tools version

Operativ

RAM

har du kollat answerbase?

hÀr Àr ett möjligt svar..

Postat

OSX 10.3.8, PTLE 6.4, 768 MB RAM.. min polare som sitter med G4 PowerBook 1,5 GHz / 1,25 GB RAM har samma problem.

"Det lÄter handspelat" som han sa..

Postat

Det kan inte vara sÄ att Pro Tools helt enkelt har ganska dÄlig timing nÀr det gÀller att styra virtuella instrument? Verkar ju konstigt..

Postat

Vad har du för instÀllningar i playback engine?

Har du installerat nÄgon CS version?

Har din polare samma version?

Postat (redigerat)

>>Vad har du för instÀllningar i playback engine?

H/W buffer: 1024 smpls

CPU lim.: 85%

DAE buffer: level 2

>>Har du installerat nÄgon CS version?

Nej, men jag vet vad uppdateringarna fixar, och detta verkar inte vara inkluderat.

>>Har din polare samma version?

Japp vi har samma grejjer.. Mbox med PTLE 6.4

Redigerat av moshisushi
Postat

med 1024 samples kommer du fÄ en klart hörbar fördröjning.. Vet inte hur M-boxen funkar, men jag hört att fördröjningen finns dÀr.. borde vara nÀrmre 256 samples.. DÄ skall det inte vara direkt hörbart iaf..

Postat

Reason i ReWire-lÀge funkar perfekt kan tillÀggas, och dÀr Àr det ju samma typ av styrning med "virtuella" midikopplingar..

Postat

Heh, testade att dra ner buffern till 512 smpls och nu funkar det finfint!!

Men, jag fattar fortfarande inte varför en ökad buffer ger ojÀmn midiström.. borde ju egentligen bara bli fördröjning!

I alla andra program jag kör ger ju ökad buffer stabilare playback... t.ex Reason.

Postat

Ja, ojĂ€mnt skall det inte bli egentligen... Men funkar det, Ă€r det ju bara att köra pĂ„... 😛

Postat

Jojo, men problemet Àr att man ibland skulle vilja ha lÀngre buffer... Minimoogen Àr ju inte direkt resurssnÄl :/

Konstigt detta...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.