frances_the_mute Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Okej, nu blir det säkerligen några skratt och ett par "hoho, vilken idiot", men det bjuder jag på. Då jag inte har en susning om hur en tramporgel / skolorgel är uppbyggd undrar jag därför följande: behövs en sådan stämmas? Det är väl ändå pipor i en sådan orgel, och de går väl ändå inte att stämma..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
trombonisten Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Pipor går att stämma. Beroende på sorts pipa kan det det vara olika svårt. På en del får man böja lite på plåten eller fila. Vissa sorter har en särskilt stämanordning. Det är nog inte så mycket svårare än att stämma ett piano. (Jag har försökt stämma ett piano, men så stämt blev det ju inte). Sen om det behövs är ju bara att lyssna efter. Om det är värt besväret eller kostnaden är ytterligare en bra fråga. Gunnar Link to comment Share on other sites More sharing options...
frances_the_mute Posted May 24, 2005 Author Share Posted May 24, 2005 Tackar tackar! Var just det jag tänkte på, man får ju oftast tag i en sådan orgel för ca 500kr men kostar den multum att stämma är det ju lite trist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts