Jump to content
Annons

Köpa mikrofon


Sepejens

Recommended Posts

Börjar så sakteligen lära mig principerna bakom inspelning och dylikt. Nu är det hursomhelst dags att micka av fiolen. Vore klart smidigt om man hade haft tillgång till en elfiol men.. Min akustiska ögonsten sviker aldrig 😉

Nåväl, ska jag micka av henne behöver jag givetvis en mikrofon. Hade tänkt mig en sådan där liten fluga som man fäster på fiolhelvetet. Givetvis har jag högst kvalitetskrav i världen samtidigt som jag är luspank 🙂

Någon som kan orientera mig lite i mikrofondjungeln, kanske rekommendera någon trevlig modell? Några bra sidor på nätet att inhandla nämnde mick på också kanske?

Vore kalas om ni kunde hjälpa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Jag är ingen stjärna på just det du frågar efter, men några länkar:

Innan du gör något annat: använd det du har. Har du redan någon mikrofon så börja med den. Du kanske kan låna av en kompis. Kunskap är guld värt, för har du inte kunskap kostar det onödiga pengar.

Har du inget kan du hitta en "vanlig enkel mikrofon" för några hundralappar. En vanlig sångmikrofon funkar. En vanlig dynamisk mikrofon til skillnad från en kondensatormik kan man oftast ansluta direkt in i datorn utan mikförstärkare. (Man får fixa till rätt kabel, men sådana finns hos radiohandlarn). Du kommer antagligen inte vara nöjd någon längre tid med en sådan på fiol, men du kan faktiskt aldrig veta innan du provat.

Testa så mycket det går, så att du senare kan märka skillnaden. Det är faktiskt inte så där himla stor skillnad mellan en mik för några hundralappar och en för 60.000:-, bägge tar upp ljud. Den enda som kan säga vad som är bra är du och dina öron.

Några länkar på nätet.

1) de små myggorna direkt på instrumentet. En riktigt bra mikrofon kommer från DPA och heter 4060 (det finns ett antal varianter), se

http://www.dpamicrophones.com/eng_pub/

DPA har också ett "universitet" med bra info om mikrofoner.

Förutom mikrofonen behöver du en adapter. Dessutom behövs en mikförstärkare.

Jag misstänker att man pratar en kostnad på så där 5.000:- för mik o adapter, och minst en tusenlapp eller två för mikförstärkare (det finns gott om dyrare saker också).

Det finns säkert andra alternativ men jag har som sagt inte gjort sånt här själv. Lite beror det ju på om det är PA-bruk eller för inspelning.

2) Skall du spela in, så är det väl naturligare med en vanlig mikrofon. En ända att starta, tycker jag, är med en eller möjligen två småkondensatorer. För någonstans 1.000:- till 2.000:- per mikrofon finns det en hel del olika att välja på. En firma som har ganska mycket på nätet är jam,

www.jam.se

Man skall alltid komma ihåg när man läser på nätet, att det är en försäljning det handlar om. Allt är läckert och jättebra och billigt om man läser på nätet hos en affär, sen stämmer det ju inte helt fullt ut med en objektiv beskrivning. Så du måste prova. Även här behöver du en mikförstärkare. Sen behövs det kabel (någon eller några hundralappar) och mikstativ för några hundralappar.

3) Begagnat.

www.vendolin.se

Oftast är det kanske halva priset begagnat mot nytt, ibland ännu lägre pris. Man tar i och för sig risker också, ibland kanske grejerna kan vara trasiga, ibland kan man drabbas av en lurendrejare. Ingen garanti, ingen bytesrätt gör att det är nödvänigt att veta vad man egentligen behöver.

Nå, ett försök till en början. Lycka till.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är en eller 2 pennmikrofoner (kondensator) som man kan få för en trevlig summa som är kopplade till en 2 kanals firewire preamp, hela paketet går på 2-5k SEK och det kan låta _riktigt_ bra. + att pennor även fungerar ypperligt bra på t ex piano, gitarr mm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...