manel Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 LÅTNAMN: Ozon ARTIST/GRUPP: Manne GENRE: Hiphop LÅTLÄNGD:ca 2:30 KOMPOSITÖR: jag PRODUCENT: jag EV. MEDVERKANDE: INSPELNINGSÅR: 2005 FORMAT: mp3 STORLEK: 2,5meg STATUS: Skiss LÅTLÄNK: Min ljudklick alltså låten heter Ozon lyssna och säg va ni tycker... behöver lite tips på hur jag ska göra för att få "fetare" trummor...
Lundin Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 (edited) well..inte min musikstil egentligen men jag tyckte introt lovade fetare trummor än de som kom..trummorna rent spontant har alldeles för mycket hårda frekvenser i sig och tar över hela ljudbilden. Kick -> Skär runt 120 - 150hz -> dämpar hårdheten en aning Snare-> går att skära på lite olika sätt, antingen med två, tre band - ganska smala Q-värden och leta upp de köttiga frekvenserna.. hade nog i detta fallet skurit lite diskant också - som i detta fallet gör att Hihatarna inte behöver vara så starka i volym..eventuellt hade jag hade slängt på ett lowshelving och svept upp tills 'fettet' i botten dämpats, men det är kanske en smaksak Hihaten är på tok för dominant och hård, jag skulle testa samma shelvingtrick och svepa upp till 4 - 5khz... lite beroende på hur du vill ha soundet, får du välja skärningspunkterna därefter. dämpa sedan reverbet - hiphop /R&B för mig är stort, fett och torrt. Gör du på rätt sätt kommer du få en fet och väldigt transparent trummix och dessutom få mycket plats för eventuell sång /rap. ..sen finns det lika många sätt att behandla trummor som det finns kalsonger i världen, så testa dig fram... en tumregel: se till att du har riktigt bra och feta utgångssamplingar om du vill ha ut ett fett trumsound... så sparar du tid, svett o hårstrån lycka till Edited May 23, 2005 by demoniqus
Recommended Posts