Erik dP Postat Onsdag kl 09:20 Postat Onsdag kl 09:20 Allt låter fantastiskt bra. Antingen tillhör du eliten av låtskrivare och producenter, eller så har du skrivit ngn prompt i något AI-verktyg. Så här bra brukar varken jag eller andra här få till det. Den enda konstigheten jag kunde höra var att precis i slutet på låten så klipps ljudet av lite, vilket kontrasterar mot produktionen i övrigt. ...Kan vara Youtube. Om du gjort allt själv så förtjänar du mer uppmärksamhet och speltid på radio än tex merparten av bidrag från de senare årens Mello. Om det är AI så är det fortfarande en riktigt bra låt och produktion, och det är ju huvudsaken. Här kommer säkert många ha åsikter åt både det ena och andra hållet. Om jag skrivit en låt, dvs melodi och lyrik, och låtit ett AI-verktyg producera ett snyggt resultat så är det för mig inte "värre" än om någon annan än jag producerat låten. Men då går jag ju miste om att få spela och sjunga själv. 1
Jeffaklumpen Postat Onsdag kl 09:40 Postat Onsdag kl 09:40 Låter bra, men jag tycker mig höra det klassiska AI "skimmret" i ljudkvaliten. Om jag har fel så ber jag om ursäkt, men jag skulle gissa på att den är gjord i Suno. Oavsett om det är AI eller inte så är det en bra låt dock! 🙂 1
Neosus Postat Onsdag kl 10:45 Postat Onsdag kl 10:45 Håller med om att det låter AI! Sumo? Det är iallafall en bra låt! 👍 1
Discipuli Postat Onsdag kl 11:55 Trådstartare Postat Onsdag kl 11:55 14 timmar sedan sa slejnard: Låter bra! Ursäkta om jag frågar men. Hur är detta gjort? Tackar! Värmer att läsa era kommentarer. Hur är den gjord? Eftersom det är i Studio forumet så är det verkligen kul att få frågan. Summerat, min instrumentala låt i grunden och suno cover stems , sen min mix och master på det. Detaljerat Baserat helt på min instrumentala låt ,sen en text mestadels från mig samt Suno cover stems med min text. Helt suno röst i nuläget. Suno rösten har jag mixat. Låtens stems har jag mixat för att få det "sound " jag ville ha och sen mastrat med mestadels AYAIC COS hyper EQ och Masterplan. Promptning? För denna låten har jag endast promptat stil. Ballad. Jag jobbar hellre nästan bara med att jag lägger upp min egna original instrumentala låt, sen gör Suno en cover version som jag tar stems från, tar in i DAW, kompletterar instrument och ändrar/lägger till vad jag vill, gör sen mixen/soundet och mastern. Så Suno bygger sin output från min låt och still direktivet, det är " prompten " om man nu kan kalla det så. Funderar på att om någon vill sjunga låten själv borde jag ordna en "kareoke" version? Skulle någon av er vilja ha en sån version och prova? Tusentack för era kommentarer och det värmer verkligen musikhjärtat. Har för övrigt fler låtar på väg, med ungefär samma process för hur jag bygger låten. Framöver försöker jag lära mig Tonalic, men har inte tagit in det i min process än.
Discipuli Postat Onsdag kl 12:08 Trådstartare Postat Onsdag kl 12:08 2 timmar sedan sa Erik dP: Allt låter fantastiskt bra. Antingen tillhör du eliten av låtskrivare och producenter, eller så har du skrivit ngn prompt i något AI-verktyg. Så här bra brukar varken jag eller andra här få till det. Den enda konstigheten jag kunde höra var att precis i slutet på låten så klipps ljudet av lite, vilket kontrasterar mot produktionen i övrigt. ...Kan vara Youtube. Om du gjort allt själv så förtjänar du mer uppmärksamhet och speltid på radio än tex merparten av bidrag från de senare årens Mello. Om det är AI så är det fortfarande en riktigt bra låt och produktion, och det är ju huvudsaken. Här kommer säkert många ha åsikter åt både det ena och andra hållet. Om jag skrivit en låt, dvs melodi och lyrik, och låtit ett AI-verktyg producera ett snyggt resultat så är det för mig inte "värre" än om någon annan än jag producerat låten. Men då går jag ju miste om att få spela och sjunga själv. Jag har märkt det med start och stopp grejen, men det finns inte i originalet, så jag måste hänvisa det till streaming grej. Men vad jag lärt mig av det är att ge lite mer tystnad i början och slutet av låten så det inte försvinner delar av låten vid streaming. Men prova gärna låten på olika plattformar och se om du hör samma problem. Jag kan inte återskapa det i alla fall. Tack för din smått overkliga kommentar. Värmer verkligen. Jag är i ditt läger för musik, gillar man det, räcker det långt.Men jag jobbar bara med egna låtar, som jag spelar in själv. AI " prompt ", är för mig det som kallas cover på min egna låt.
Neosus Postat Onsdag kl 12:32 Postat Onsdag kl 12:32 En riktig sångare/sångerska är att föredrar enligt min mening. Men att hitta en bra sådan som passar med låten är inte lätt! Men det skulle lyfta låten till nya höjder.. 1
Discipuli Postat Torsdag kl 14:10 Trådstartare Postat Torsdag kl 14:10 On 2026-03-18 at 13:32 sa Neosus: En riktig sångare/sångerska är att föredrar enligt min mening. Men att hitta en bra sådan som passar med låten är inte lätt! Men det skulle lyfta låten till nya höjder.. Hundra enig i din tanke, jag hade nog även satt ihop en grupp att spela den om jag kunnat det, men ytterst finns det inte ett korvöre till det. Men steg 1, ut med låten. ✅ Kanske öppnar nya möjligheter med tiden.
Poundcake Postat Fredag kl 08:32 Postat Fredag kl 08:32 Jag förstår mig inte på detta, som jag skrev nyss till en annan knapptryckare - ska jag bli imponerad av att du sitter och leker med en ai? 😅 Du verkar nästan lite stolt över den. Tänk om du kunde göra en låt själv, som Beatles gjorde. Näe, helt obegripligt för mig. Om det är nån slags terapi för dig så fine, men lägg för helvete inte upp det utan att ens skriva att det är knapptryckningsmuzak. 🤪 1
Discipuli Postat Fredag kl 19:51 Trådstartare Postat Fredag kl 19:51 (redigerat) 12 timmar sedan sa Poundcake: Jag förstår mig inte på detta, som jag skrev nyss till en annan knapptryckare - ska jag bli imponerad av att du sitter och leker med en ai? 😅 Du verkar nästan lite stolt över den. Tänk om du kunde göra en låt själv, som Beatles gjorde. Näe, helt obegripligt för mig. Om det är nån slags terapi för dig så fine, men lägg för helvete inte upp det utan att ens skriva att det är knapptryckningsmuzak. 🤪 tack för din feedback. "knapptryckningsmuzak" är noterat. Redigerat Fredag kl 21:17 av Discipuli Tog bort sur reaktionen- Alla feddback är bra feedback.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.