Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Postade denna låt för några månader sedan, men har nu gjort om den helt och hållet med tanke på arr. Denna gång försökte jag få textreferenserna spilla över på soundet. Tankar?

Kommer nog sjunga om den om jag får en bra sångdag.

• Gilla 1
Annons
Postat

Jäkligt bra låt! Härligt svenskt rockdriv.

När jag lyssnar i min studio, hör jag att sången kämpar med huvudgitarren (den som ligger ca L15?) att höras. Sången låter lite lågt för min smak. Kanske lägga en dynamisk eq med side-chain från sången, på instrumentbussen så att instrumenten trycks ner några 3-5 db när sången håller på?

Det låter kanske också lite grötigt runt grundtonerna där nere vid low mid (ca 200-500 Hz)? Går det att städa upp där lite tror jag låten lyfter. Men detta är ju detaljer och tycke och smak.

• Gilla 1
  • Tack! 1
Postat (redigerat)

Bra tips, jag håller med om att det behöver städas upp en del. Skulle även vilja fixa den högra gitarren under breaket mot slutet, där hade jag tydligen ingen aning om vad jag ville med livet.

Hade faktiskt en kompressor ett tag på instrumenten som duckade för sången, vilken fick foten när jag insåg att den introducerade så mycket latency att det inte gick spela in längre. En EQ kanske funkar bättre, det har jag nog aldrig provat.

Dessutom bättre att jobba med sånt där när man är helt nöjd med alla spåren, vilket jag kanske inte riktigt är...

Som sagt, bra tips och det tackar jag hjärtligt för!

Redigerat av Fidden
Höger och vänster... Svårt det där.
Postat

Aha, ja ibland måste man stänga av vissa pluggar när man spelar in, då de orsakar drop-outs o latency o annat tråkigt (pga datorprestanda). Min iMac går på knäna ibland, så jag får stänga av vissa pluggar tillfälligt när jag spelar in.

Dynamiska eq:ar (pro-q3, trackspacer osv) funkar kanon för att tämja instrumentbussar. Ett tips är att bara sidechaina o sänka där huvuddelen av rösten ligger, runt 800-3000Hz, samt vara mid-delen (sides blir opåverkade). Då kan man vara ganska agressiv o sänka bortåt 10 dB utan att det påverkar låten i stort. Men då bör man väl ha en mycket snabb attack (1ms) och kort release. Jag brukar i dessa fall sätta releasen till en åttondel av en åttondelsnot i låtens bpm. En fjärdedel borde oxå funka. Denna delning gör jag för att releasen ska synka med tempot.

• Gilla 1
Postat

Gillar låten i detta arr. 

Så bra att få mix tips / kommentarer från behandlad studio miljö och pro mixare! Det är få förunnat annat än här på studio forumet. 

Om jag får bara ta en lite avvikande tur i tråden här, vill också slå ett slag för " levelplanes " även kallat Universal mixing. Mixa allt i mixen på förutbestämda nivåer. Det är mycket märkligt men prova det gärna någon gång, det fungerar för allt om nivåer, nästan oavsett lyssnings miljö.
Mer info https://www.ayaicinc.com/_files/ugd/bd561c_90f0d58d4db84b0494cfb285e7e0d99b.pdf

Samt att gain justera röstens värsta upp och ner gångar antingen med automatiskt nivå verktyg eller göra det manuellt innan man börjar leta utrymme i mixen för inbäddning /separation, vad man nu önskar.

@Henrik Andersson Vogel En Fråga, 219 kb bilaga för poster räcker inte för en enda skärmdump utan extra bild hantering, i 2026. Var står utveckling kring detta rent site/forum tekniskt? 

En fråga , när jag lägger upp en länk här till några sidor läsning, läser ni det eller swischar det förbi som en länk man bara inte bryr sig om?
Jag är nyfiken bara. Hade det varit högre eller mindre sannolikhet, eller ingen skillnad,  att ni kikade på det om det fanns inbäddat direkt i posten som ett läsbart dokument utan klick?

IMG_7218 – medel.jpeg

Postat

Gillar verkligen det autentiska i låten. Det drivande partiet i mitten är riktigt bra. Sidechaining överlåter jag åt de som kan men tycker det låter riktigt bra men kan hålla med om att sången skulle kanske behöva komma fram mer.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Liknande innehåll

• Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.