Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er forumister!

Har spelat in en av mina äldre låtar på nytt. Lite annorlunda i sin framtoning. Både soft pop och element av funk och rock finns med. Hur låter framförandet, arr och mix i era nyvaxade öron? 👂 Till min hjälp har jag Ulf Lundmark på trummor. I övrigt gör jag allt själv. 

• Gilla 1
Annons
Postat

Låter snyggt, live inspelnings känslan är där klockrent och balanserat i mina öron. Men vill du som vanligt att det skall låta "skiva"?

Obs jag lyssnar i ipad trådlurar första vändan. 

Det enda som jag inte gillar är basen i introt som låter lite monoton och backar liksom inte upp den sektionen. Men tycke och smak.

Postat

Tack Discipuli! Jag vill att det ska låta så välproducerat som möjligt. Inte som en replokal. Efter de förutsättningar jag har. Sen finns ju säkert känslan av live ändå då det är levande och organiskt framfört. 

Basen kommer in med trummorna och jag provade att spela annorlunda men valde att hålla den entonig så att de andra harmonierna bär fram mer. Den blir desto mer snirklig när sången kommer in. 
Tack för lyssning och feedback! 

• Gilla 1
Postat

En "skiva" mixning är nog nästan synd på så organiskt material. 
Men kanske man bara kan prova med något mixbuss kompressor glue lite mer hårdhänt. Var landar man då? Plattar man till det för mycket?

Jag tänker nästan att man har två versioner. Denna som milt mastrad.
Den gillar jag.

Sen en ny mix med skiva typ mix, skär ut mer lager, luft i mixen, som har ett annat mer stackat radio sound och låter mer som så många gör, inte alls så som inspelningen gjordes/ lät. Vanilla.

• Gilla 1
Postat

Håller med om nån slags mixbus kompressor på hela härligheten men inte så mycket. Bara så det limmar ihop det hela lite bättre. 

Ratio 2 Attack 30 Release 10 och Gain Reduction runt -2 dB 

Något sådant! 

• Gilla 2
Postat

Du har ett signum som man känner igen. Detta gäller både arr, mix och framförande. Jag gillar den 70-tals-inspirerade livekänslan i dina mixar. Behåll den tycker jag. Behövs som kontrast till mycket "superihoplimmade-automatiserade"-produktioner idag (för att inte tala om AI-produktioner...).

Jag tror inspelningen av trummorna lägger grunden för detta sound. Lite mer kompression på masterbussen kan säkert slipa av en del av "live"-känslan.

Något jag reagerade på är basen som är lite tunn på sina ställen. Speciellt när den är uppe i den högre registren och vandrar.

• Tack! 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Liknande innehåll

• Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.