Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Egen låt jag putsat på: "Till Life Do Us Part"

EDIT: Ny version där framför allt sången är trimmad.

Redigerat av Erik dP
Annons
Postat

Jag tycker låten i sig är bra.

2 ganska grundläggande saker som jag tycker står ut:

1. Sången.  Det låter som att du sjunger i en burk utanför själva låten. Hörde även en del väldigt osköna toppar. Fundera på att ”rida” ljudnivån i sången så den blir jämnare, alt. Lägg på en kompressor. Tror dock skillnaden är för stor för det. Din sång här påminner lite om Per Gessle. Tror det har att göra med sättet du använder rösten. Inget fel i det, bara en observation. 
Men mest här är att jämna ut nivåerna och få bort burkigheten och få sången att sitta bättre i musiken. 

2. Struktur. När refrängen kommer blir man besviken. För den kommer liksom inte. Refrängen är för lik versen melodiskt. Du ändrar intstrumentering och så, men dynamik, rytm och melodi är för lik versen, så det blir ett antiklimax. 
Kanske är låten menad att vara så, men det jag hör och förväntar mig är en refräng som inte kommer. 

Överlag helt ok, gillar soundet i den. Det finns något där. 👍

• Gilla 1
Postat
On 2025-12-23 at 15:59 sa Nbient:

Jag tycker låten i sig är bra.

2 ganska grundläggande saker som jag tycker står ut:

1. Sången.  Det låter som att du sjunger i en burk utanför själva låten. Hörde även en del väldigt osköna toppar. Fundera på att ”rida” ljudnivån i sången så den blir jämnare, alt. Lägg på en kompressor. Tror dock skillnaden är för stor för det. Din sång här påminner lite om Per Gessle. Tror det har att göra med sättet du använder rösten. Inget fel i det, bara en observation. 
Men mest här är att jämna ut nivåerna och få bort burkigheten och få sången att sitta bättre i musiken. 

2. Struktur. När refrängen kommer blir man besviken. För den kommer liksom inte. Refrängen är för lik versen melodiskt. Du ändrar intstrumentering och så, men dynamik, rytm och melodi är för lik versen, så det blir ett antiklimax. 
Kanske är låten menad att vara så, men det jag hör och förväntar mig är en refräng som inte kommer. 

Överlag helt ok, gillar soundet i den. Det finns något där. 👍

Tack för feedback!

Uppdaterat sången. Jag hoppas att burkigheten är åtgärdad efter lite eq:ande. Justerat de osköna topparna genom volymjusteringar. Hoppas sången sitter bättre.

Strukturen har jag inte ändrat på. Ursprungligen var det sju instrumentspår från Garageband (Ipad). Vill i dagsläget behålla låten så nära detta som möjligt, men kanske spela in den på nytt någon gång på annat sett. Jag har bytt ut och adderat tex riktig gitarr, mellotron (i slutet), piano, mm.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.