Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
9 timmar sedan sa Discipuli:

Det finns additiv och subtraktiv eq och volym. Dvs du kan skulptera ljudet genom att lägga till - höja eller dra ifrån - sänka.

Den delen av din låt som har mest energi är oftast bas och kick. Särskilt i EDM.
Med det sagt, om bas och kick inte spelar högt nog tillsammans , då kan det vara något att fundera på, att sänka allt det övriga. Inte höja i alla lägen. Skulptera fram Kick och bas om de inte hörs trots att de brus justerade låter ok tillsammans. Låt dem vara och justera allt annat så de kommer fram. 

Samma sak, Solo lead och solo sång. Ungefär lika volym

Tänk på en sak, efter att nivåerna sattes utan effekter med brus metoden så adderar du potentiellt volym med varje plugin efter det. Det man helst skall göra är att lägga till effekten utan att lägga till hörbar skillnad i volym. Bara hörbar skillnad i ton.
Om inte effekten är volym skillnaden såklart.

Kika en vända till på det mix dokumentet du fick. Det kommer steg för steg att bli lättare att ta till sig, dvs du förstår, för du testar, du övar.Du utvärderar resultat och drar egna slutsatser i alla detaljer. Sen börjar processen igen för nya delar av processen så som den är beskriver i dokumentet. Till skillnad från vad många tror så är en slutsats inte slutet på något. Bara början på något nytt.

Nu är jag hemma. Har varit med några kompisar så har inte kunnat svara.

Oj det blir lite mer att tänka på. Men jag hade ju plugins på alla instrumenten när jag ställde om nivåerna med brusmetoden. Jag kanske tänker för mycket nu^^ För man måste ju ha ljudet som man vill från början när man skall ställa nivåerna. 

Jag kanske yrar nuXD 

Men jag förstår att tonen är viktig såklart. Jag skall se om jag kan göra allt lite jämnare. Det kanske går för mycket åt alla håll. Jag kanske kan försöka få allt mer jämt. Kanske skulle se om man kan få bättre kontroll på det med en spektrumanalys. Alltså menar att om basen är för låg och huvudmelodin för hög.

Jag skall gå tillbaka och titta på dokumentet du skicka:) Bra tips!

Det är ju inte så lätt med att få det cleana ljudet. Men skall se vad dokumentet säger:)

Men jag tror nog jag skall kunna få fram lite bättre ljud. Det låter inte riktigt som jag vill än men har en god känsla av hur det skall låta:)

Skall tänka på det med tonen och inte volymen. Det är ett jätte bra tips:)

Tusen tack!

Hoppas din kväll var bra!

Annons
Postat
10 timmar sedan sa Jeffaklumpen:

Basen har mycket tyngd mellan 60-100Hz, under det ska man vara lite försiktig, det är en bra idé att skära bort helt under 30Hz. Vet inte om du mixar i hörlurar eller på monitorer, men ett tips är att använda ett korrektionsplugin. Jag använder Sonarworks SoundID en hel del i mina hörlurar, men har även sett att Toneboosters har ett plugin som heter Morphit som har en gratis demoversion som håller hur länge som helst, man behöver bara trycka på "use demo" knappen varje gång man öppnar pluginet. 

https://www.toneboosters.com/tb_morphit_v1.html

Det dessa plugins gör är att balansera ut frekvenserna i dina hörlurar. Många har ju t.ex sänkt eller ökad bas eller high-end etc men när man mixar vill man hålla allt så neutralt som möjligt. Man kan välja de hörlurar man använder i pluginet och så balanserar den ut ganska bra. Detta gör att man oftast slipper att det helt plötsligt låter förskräckligt på andra system. T.ex om man sätter sig i bilen och så märker man att det va på tok för mycket low end i låten. Lägg pluginet sist i masterbussen.

Det har hjälpt mig otroligt mycket sen jag började använda och kan starkt rekommendera!

Det är verkligen ett super bra tips! Tack så jätte mycket för det! Visste inte att det fanns något sådant! Jag personligen tycker att mina hörlurar är rätt så neutrala. Ingen jätte bas direkt. Men det kan ju säkert vara andra skillnader. Jag skall absolut testa det!!

Uppskattar det verkligen!!

Jag tror nog faktiskt inte jag har stängt av det under 30hz  på nån faktiskt nu när jag tänker på det. Osäker. Men skall absolut kolla!

Tänkte inte alls från början på att man skall ha det så neutralt som möjligt! Det känns jätte bra att få med sig den kunskapen av er här:)

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.