Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I förrgår fick min externa USB-HDD för sig att strula. När man öppnar den i "Den Här Datorn" eller "utforskaren" så visar den inga filer eller mappar. Kollar man dock på egenskaper för hårddisken så visar den att det enbart finns ca 75GB ledigt av 186GB sammanlagt. Jag är ganska säker på att all data finns kvar. Får upp följande text när norton startas "Log File Initialization Error, drive G:" (G=den externa hårddisken)

Problemet är att jag har PC (WinXP) och hårddisken (Lacie d2 200GB) är formaterade i OSX som en HFS+ disk. (har kört via MacDrive)

Några tips?

Någon i Sthlms området som har Mac och ett recovery program som skulle kunna tänka sig att hjälpa till för en symbolisk summa?

Måste få tag på mitt kära samplebibliotek samt gamla Reason-projekt!!!!

Annons
Postat
Problemet är att jag har PC (WinXP) och hårddisken (Lacie d2 200GB) är formaterade i OSX som en HFS+ disk. (har kört via MacDrive)

Några tips?

Du säger ju själv vad som är felet.. Så du har ju svaret själv.. Du har ju MAC HFS+ filsystem.. det kan ju inte WinXP läsa inte... (hrmmm..)

Det finns dock särskilda program för att hantera MAC diskar i Windows. Kolla t.ex på http://www.macdisk.com/mden.php3

Lycka till!

Postat

Några tips?

Du säger ju själv vad som är felet.. Så du har ju svaret själv.. Du har ju MAC HFS+ filsystem.. det kan ju inte WinXP läsa inte... (hrmmm..)

Det finns dock särskilda program för att hantera MAC diskar i Windows. Kolla t.ex på http://www.macdisk.com/mden.php3

Lycka till!

jodå jag har ett program som gör att PC kan läsa MAC hdd:ar = MacDrive som står med i min fråga.

Det har ju fungerat i 1½år och nu gör det inte det längre. Har även provat att avinstallera MacDrive och då finns inte ens hdd:n med i "Den Här Datorn" utan blir en okänd USB-enhet. Så där ligger inte problemet

Postat
jodå jag har ett program som gör att PC kan läsa MAC hdd:ar = MacDrive som står med i min fråga.

Det har ju fungerat i 1½år och nu gör det inte det längre. Har även provat att avinstallera MacDrive och då finns inte ens hdd:n med i "Den Här Datorn" utan blir en okänd USB-enhet. Så där ligger inte problemet

Ja, avinstallera MacDrive låter ju inte som en god idé. Installera om då?

Kan den inte läsa HFS-disken, ta med hårddisken till någon med Mac och plugga in där, in i Diskvertyg och kör "Reparera skivbehörigheter"!!

Postat

Okej!

Tackar för alla svar!

Datorn hittar hårddisken så det är inget problem, den vägrar bara visa filerna och katalogen som finns på den.

Var hos en polare med Mac idag (hade lite bråttom så vi han inte kolla så hmla mycket) men det dök inte upp på "skrivbordet" som den brukade göra men den syntes i information om den här datorn (under menyn i det blå äpplet)

Ingen med Mac som bor i sthlm som man får besöka och få hjälp?

• 2 veckor senare...
Postat

Trycker upp den här tråden igen då mitt problem fortfarande inte är löst.

Har försökt att "reparera diskenhet" från en Mac, men det hjälpte inte. "Enhetskontrollen mislyckades, Reparationen klar" får jag bara upp och problemet återstår?

Hjälp? någon?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.