Jump to content
Annons
  • 0

Ljudkvalitet i olika högtalare

Fråga

Postat

Hej! 

En liten fråga.

Vad skall man utgå ifrån?

När jag har sparat mitt projekt till mp3. Så låter det bra i mina hörlurar, mina monitorer. Är jätte nöjd. Har inte testat i bilen än. Men sist jag provade så lät det fruktansvärt dåligt.

Vart drar man gränsen. Skall det låta perfekt överallt?

Sist jag fixade med låten hade jag mycket bas i hörlurar/högtalare. Men sen när jag spelade i bilen lät det skit! Det är bra ljud i bilen.

Men jag måste väl få det och låta lika bra som låtarna man hör på radion i bilen. Det räcker inte att det låter bra i mina högtalare hemma?

Så jobbigt=/

Varför är det så pilligt med ljud..

Mvh C

• Gilla 1

17 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Prova om du inte gjort det innan?
Ta en proffs låt (glöm inte att de är mastrade) . Hur låter den i dina högtalare o hörlurar, och, ja i din bil. Prova det och jämför med vad du gör. 

Sen vad gäller testet i bilen, jag tänker att du bör ha en platt eq på enheten. Då får du en hyffsad jämförelse.

Annons
  • 0
Postat

Tack så jätte mycket för länken. Får läsa lite i morgon också. Rätt mycket text, samt på engelska^^. Jo jag skall prova i bilen i morgon. Vet från förra gången, så hade jag mycket bas i hörlurarna, men när jag spela i bilen så lät det ingenting. Hade jag höjt basen så hade det låtit jätte dåligt i mina hörlurar. 

Med platt eq, menar du att jag skall lyssna utan ha mixtrar med inställningarna på stereon i bilen? Bara neutralt liksom .

Verkligen jätte snällt av dig att svara..

• 0
Postat
10 timmar sedan sa Racer:

Tack så jätte mycket för länken. Får läsa lite i morgon också. Rätt mycket text, samt på engelska^^. Jo jag skall prova i bilen i morgon. Vet från förra gången, så hade jag mycket bas i hörlurarna, men när jag spela i bilen så lät det ingenting. Hade jag höjt basen så hade det låtit jätte dåligt i mina hörlurar. 

Med platt eq, menar du att jag skall lyssna utan ha mixtrar med inställningarna på stereon i bilen? Bara neutralt liksom .

Verkligen jätte snällt av dig att svara..

Bra början att läsa artiklarna. Det ger troligen nya frågor. Det är väl bland annat det forumet är till för. Vi tipsar o lär av varandra.

Men Exakt så, platt EQ. Noll på allt. Alternativt om den har en inställning som motsvarar det. Kolla manualen?

• 0
Postat

Jo. Jag skall läsa. Får nog översätta det mesta^^ Jätte fint av dig.. Jag skall prova det. Tänkte mest att man har ju hört hundratals/tusentals låtar i bilen. Kanske inte tusental men många genom åren. Då borde man ju eftersträva så det låt som man hör dem andra låtarna på radion.

Har mixat och mastrat om den nu. Hoppas verkligen det låter okej i bilen. Så frustrerande när det låter mupp när man spelar där, men bra i mina nya pioneer dj monitorer. Lite konstigt. Men man får väl ändra på allt tills det låter bra bara. Jämka kanske.

Tusen tack för länken!! 

Man får se allt som lärdom:)

Ha en jätte fin dag

• 0
Postat
9 timmar sedan sa Racer:

Några år. Vadå då? ^^

Tack

Vadå då?

Njae ... Ville bara kolla med tanke på hur du beskriver din utmaning.

Tänk på att det finns de som har jobbat i över 20 år och som fortfarande tycker det är jobbigt och "pilligt" med ljud(teknik). Hos de flesta bottnar det i underlåtelsen att lägga ner tid på den tråkiga teorin, och istället försöka sick-sacka sig förbi alla i en sorts snabbfil. Problemet, bara, är att vid snabbfilens avfart kommer du att ställa samma frågor som du gjorde innan du körde på. Och då kan det vara försent. Kan. Måste inte.

Det är dessutom vanligt bland nybörjare om att ha den felaktiga uppfattning om att/hur det "ska" låta – i den mening att det skulle finnas någon särskild mall för det perfekta ljudet. Det finns inte. Perfekt (ljud) är subjektivt. För att inte tala om anatomiberoende.

Och tur är väl det. För annars hade ju allting låtit likadant. Så jävla tråkigt.

Musikerbranschen (den seriösa, alltså) handlar om signum. 

• 0
Postat

Jo du har rätt. Ja man kanske inte skall stirra sig blint på hur andras låter. Man kanske kan ha det okej. Men endå vara bra. Och jag tar till mig det att jag kanske inte behöver stressa mig fram. Man blir så frustrerad när man mixar 3-4 ggr. Sen mastra men endå blir det inte 100. Man får väl inte se saker som hinder. Tänkte mest om det är så noga att det kanske låter lite dåligt i bilen men bra i andra högtalare. Alla högtalare ger ju olika ljud kanske och så? Skall jag utgå ifrån mina nya monitorer kanske och inte bry mig så mycket om bilens högtalare.

Tack. Skall sansa mig

• 0
Postat
On 2025-10-06 at 19:35 sa Racer:

Hej! 

En liten fråga.

När jag har sparat mitt projekt till mp3. Så låter det bra i mina hörlurar, mina monitorer. Är jätte nöjd. Har inte testat i bilen än. Men sist jag provade så lät det fruktansvärt dåligt.

Sist jag fixade med låten hade jag mycket bas i hörlurar/högtalare. Men sen när jag spelade i bilen lät det skit! Det är bra ljud i bilen.

Men jag måste väl få det och låta lika bra som låtarna man hör på radion i bilen. Det räcker inte att det låter bra i mina högtalare hemma?

Så jobbigt=/

Mvh C

Biljudet kanske är mono relaterat?
Har du lyssnat på din mix i Mono innan du mastrar?

https://mixelite.com/blog/mixing-with-pink-noise/

• 0
Postat

Alltså jag tänker ju bara så att, jag vet ju hur musiken(proffs) låter i min bil samt hörlurar/monitorer. Sen försöker jag bara eftersträva samma kvalité . Jag har aldrig lärt mig det med mono! Det har jag verkligen missat! Jag vet att det finns. Men har nog blundat lite för det. Jag lägger ihop allt bara tills det låter bra. Skall kolla på det på Youtube.

Man har ju hållt på nu i 5-6 år. Men en då blir det inte riktigt bra. Jag kanske måste ta nya tag och gå in mer djupgående med frekvenser och allt sånt. Det är en sån himla fin balansgång mellan när det låter bra och inte. Nu har jag haft en del med skolan så har inte hunnit läsa så mycket det du skicka. Men som sagt så är jag otroligt tacksam för att du tar dig tid att svara mig..

Det betyder mycket att man kan få hjälp:)

Alltså mitt problem är ju att i mina hörlurar/högtalare så låter det najs, bra diskant midd bas go kick. Men i bilen lät det väldigt diskant på vissa ställen, och INGEN bas/sub. Tänkte om jag höjer basen, Så blir det kanske väldigt oskönt att lyssna på det i hörlurarna.(Alltså för mycket bas). Får inte ihop den ekvationen bara. Men jag har suttit med låten nu i dagarna, så skall försöka lyssna i bilen senare. 

Ha en fin dag

• 0
Postat
1 timme sedan sa Racer:

Alltså jag tänker ju bara så att, jag vet ju hur musiken(proffs) låter i min bil samt hörlurar/monitorer. Sen försöker jag bara eftersträva samma kvalité . Jag har aldrig lärt mig det med mono! Det har jag verkligen missat! Jag vet att det finns. Men har nog blundat lite för det. Jag lägger ihop allt bara tills det låter bra. Skall kolla på det på Youtube.

Man har ju hållt på nu i 5-6 år. Men en då blir det inte riktigt bra. Jag kanske måste ta nya tag och gå in mer djupgående med frekvenser och allt sånt. Det är en sån himla fin balansgång mellan när det låter bra och inte. Nu har jag haft en del med skolan så har inte hunnit läsa så mycket det du skicka. Men som sagt så är jag otroligt tacksam för att du tar dig tid att svara mig..

Det betyder mycket att man kan få hjälp:)

Alltså mitt problem är ju att i mina hörlurar/högtalare så låter det najs, bra diskant midd bas go kick. Men i bilen lät det väldigt diskant på vissa ställen, och INGEN bas/sub. Tänkte om jag höjer basen, Så blir det kanske väldigt oskönt att lyssna på det i hörlurarna.(Alltså för mycket bas). Får inte ihop den ekvationen bara. Men jag har suttit med låten nu i dagarna, så skall försöka lyssna i bilen senare. 

Ha en fin dag

Detsamma. Läs lite och se var du landar kring var i kedjan det helst skall låta ”neutralt rent” och var det skall låta ”rätt” ljudtekniskt och frekvensmässigt och när och hur lyssnaren själv kan justera hur de vill att det skall låta med deras system när du släppt din låt.

Vad gäller tid och läsa, vs skola, forumet blixtrar sällan i hastighet så ta den tid du behöver, med förslagsvis, prio skolan, sen musik. Tips, belöna dig med musik, om skolan går bra.:)

Hade varit kul att tidsnog höra något du håller på med också. 
Finns flera trådar i forumet för det att ladda upp något och få andras perspektiv, kritik o förslag.

• 0
Postat
On 2025-10-06 at 19:35 sa Racer:

Hej! 

En liten fråga.

Så jobbigt=/

Mvh C

Som Håkan säger är det klokt att lyssna och jämföra med professionellt gjorda mixar, gärna sådana som är omvittnat riktigt bra. I all ödmjukhet tillåter jag mig att dela en artikel jag själv har skrivit i ämnet.

• Gilla 1
  • 0
Postat

Jag skall gå igenom allt ni har skickat. Verkligen super schysst av er att ni delar med er av era tips! Otroligt tacksam.

Det är ju mycket man behöver tänka på för att det skall låta bra. Men skall ta mig tid och göra små steg framåt och inte stressa. 

Hoppas ni får en bra helg som kommer snart. 

Mvh C

• Gilla 1
  • 0
Postat

Hej! Alltid svårt att bli nöjd, särskilt om man jobbar helt på egen hand.

Mitt tips för att komma framåt, och ha roligt i processen, är att få låten att bli så bra som det går i det ljudsystem (högtalare eller hörlurar) där du är van att lyssna på musik. Kolla också i några andra system men var okej med att det inte låter perfekt överallt.

Skicka sedan låten till en mastringstekniker som du litar på. Hen kan antagligen fixa några av problemen som du kämpat med på 20 min i sin egen studio. Då slipper du en massa huvudvärk och kan gå vidare till nästa låt, plus att det blir lärorikt att höra din egen mix i nytt ljus. Be kanske om att få feedback om det är något problem som verkligen sticker ut i din mix.

Alternativt kan du få låten mixad externt för att verkligen höra den fulla potentialen, och sen besöka mixarens studio för att sitta med och se vilka ändringar som gjorts.

Själv höll jag på i veckor med en mix när jag började, och nu tar det ca en dag. Det är verkligen en resa! Och det kommer aldrig att låta HELT perfekt i alla ljudsystem - det är omöjligt. Men det finns tankesätt som hjälper till att få låten att funka i så många lyssningsmiljöer som möjligt.

• 0
Postat

Tusen tack för dina ord..

Jo visst man får se allt som en upplevelse, och man skall väl inte vara för hård mot sig själv. Känns skönt att höra att det kanske inte kommer låta exakt som man vill i alla högtalare. Jag känner väl endå att om det låter bra i mina nya moderna monitorer så borde det väl duga.

Jag kanske kan skicka iväg nån låt. Kan vara lärorikt. Men just nu är det inte riktigt aktuellt. Det är lite jobbigt när man kommer till en punkt och man inte riktigt vet hur man skall förhålla sig till det. Men det känns som sagt bra när du säger att det inte kan låta helt perfekt överallt. 

Det värmer i hjärtat att det finns folk som er som vill ta sig tiden att hjälpa andra. Jag själv är inte så mycket här inne och läser andras saker. Men det ni gör är väldigt fint.

Jag hoppas verkligen ni får en fin höst och att allt går bra för er!

Ni är grymma!

Mvh C

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.