Pär Nord Postat 1 timme sedan Postat 1 timme sedan En gammal vän- HR - från 70-talets jamsessions (när vi alla var nybörjare o hade fullständig frihet) lärde sig med tiden; rätt fingersättning, noter, harmonilära, hur man sköter sin utrustning o sånt som gjorde honom till musiker o inte bara en "Ung man med gitarr". 2000 fick han en hjärnblödning blev halvsidigt förlamad (vänstersidan) och trevligare än han nånsin varit men att han skulle fortsätta spela gitarr var uteslutet (enl han själv). Han hade fortfarande rörlighet i vänsterarmen men saknade kraft o precision. Jag stämde en av hans gitarrer i öppet G tog fram ett slide-rör o sa att han kunde fortsätta men på ett annorlunda sätt. "Nä, kan jag inte spela så som jag kunde innan stroken så kvittar det". Svårt yrkesskadad skulle jag vilja tillägga men förstod att all tid han lagt (nu förgäves) var inget han ville bli påmind om. Två av tre gitarrer sålde han o den tredje gav han till mig. --- Jag är ju ingen musiker, musikproducent, gitarrist, notläsare, ljudtekniker eller nåt annat än en "Före Detta Ung man med 11 gitarrer" så när jag inte sen en tid kan använda vänsterhanden pga karpaletc. så satte jag på strängar lite hur som helst, skruvade lite hur som helst o gjorde det här med högerhanden o lösa strängar ... plus dubbleringar som jag pitchade om plus soptunneljud som cymbaler o nåt mer . .
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.