Bengan W Postat igår kl 07:35 Postat igår kl 07:35 Hej, Skulle vilja ha förslag på en hemmastudio, jag är nybörjare (nybliven pensionär) som fått tid med detta. Det behöver inte heller kosta en förmögenhet. /Bengan W
0 Valle Postat igår kl 12:56 Postat igår kl 12:56 Vilka avsikter har du med en "hemmastudio"? Framför/arrangerar du allt själv, eller är du i behov av att hyra/låna in musiker/artister/ljudtekniker? Kommer du att behöva hjälp med att skriva musik/texter/arrangemang? Vad ska du göra med det du spelar in? Vilka tidigare erfarenheter har du av att tillbringa tid i inspelningsstudio? Ska du spela in på dator (DAW) eller på bandare, eller i kombination? Vad har du för prylar redan?
0 Bengan W Postat igår kl 14:30 Trådstartare Postat igår kl 14:30 Många frågor. Helt nybörjare, tänkte använda dator, göra allt själv.
0 Henrik Andersson Vogel Postat 23 timmar sedan Postat 23 timmar sedan 7 timmar sedan sa Bengan W: Hej, Skulle vilja ha förslag på en hemmastudio, jag är nybörjare (nybliven pensionär) som fått tid med detta. Det behöver inte heller kosta en förmögenhet. /Bengan W Superkul att du ska dra igång hemstudio och att du genast registrerade dig här på Studio! Som du förstår på Valles alla frågor beror svaret lite på vad det är du tänker göra – alltså vilken genre och vilken typ av instrument du kommer att vilja spela in. Pratar vi om något helt elektroniskt och instrumentalt, eller kommer du också att vilja spela in sång, kanske någon gitarr eller så? Kommer du kanske att vilja spela in ett helt trumset? Har du några fysiska syntar eller liknande som du vill kunna spela in och använda? De senare frågorna handlar mest om vad du kommer att behöva vad gäller ljudinterface. Ett ljudinterface är den enhet som förmedlar ljud fram och tillbaka mellan omvärlden och det inspelningsprogram du väljer att använda. Där kan du ansluta mikrofoner för inspelning – om det alltså är aktuellt – och hörlurar/högtalare för att lyssna på det som finns i datorn. Vill du bara spela in enstaka instrument/ljudkällor kan du nöja dig med ett litet ljudinterface. Två mikrofoningångar är trevligt för att kunna spela in med två mickar samtidigt (eller två kanaler från en fysisk synt) och få stereoljud, så det är nog det minsta jag skulle rekommendera. Vill du kunna spela in ett helt trumset, eller har en samling fysiska syntar etc du gärna vill ha permanent inkopplade, kan det vara klokt med ett större interface. Men mitt tips i allmänhet är att köpa mindre än du tror, du kan alltid sälja prylarna på begagnatmarknaden om du inser att du behöver byta upp dig. För att spela in kommer du att behöva minst en mikrofon. Det är trevligt att ha några olika mickar för olika ljudkällor, men det är inte nödvändigt. Återigen beror det lite på vad du tänker spela in för något. Du kommer också att behöva mikrofonkablar, så många du tror att du kommer att använda samtidigt. Det är nästan att betrakta som nödvändigt att ha ett mikrofonstativ. Själv använder jag mest en mikrofonarm som sitter fast i mitt arbetsbord, men har du exempelvis ett akustiskt piano i andra änden av rummet är det bättre med ett golvstativ. För inspelning av sång rekommenderar jag även att du skaffar ett puffskydd. Du kommer att behöva instrumentkablar om du vill ansluta fysiska syntar, elgitarrer eller liknande till ditt ljudinterface. Du kommer att behöva hörlurar och/eller högtalare för att kunna höra det du pysslar med. Om du kommer att vilja använda mjukvaruinstrument i datorn – exempelvis samplade pianon, trummor, syntar etc – är det väldigt smidigt, nästan nödvändigt, att ha ett MIDI-klaviatur. Det ansluter du till datorn så att du kan spela på mjukvaruinstrumenten som om de vore fysiska sådana. Vi har inte alls pratat om dator och inspelningsprogram. Vi genomförde just en läsarundersökning och kunde konstatera att Cubase och Logic är de vanligast förekommande bland våra läsare. Cubase finns för både Windows och Mac, Logic är enbart Mac. Själv använder jag ett som heter Studio One. Arbetar man mer med elektronisk musik är Ableton Live ett vanligt förekommande program. Då ska vi se: - Dator - Inspelningsprogram - Ljudinterface - Hörlurar och/eller högtalare - Mikrofon + mikrofonkabel - Mikrofonstativ - Puffskydd - MIDI-klaviatur för mjukvaruinstrument - Kablar för fysiska syntar och/eller elgitarrer Jag tror att det är ett rätt heltäckande startpaket! Åtminstone en hygglig grund för att leta vidare. Andra får påminna mig om vad jag har glömt. 2
0 Bengan W Postat 21 timmar sedan Trådstartare Postat 21 timmar sedan Tack för detta. Det är främst sång och gitarr, både akustisk och elektrisk. Kommer skaffa en synt också (får lära mig). 2 kanaler låter som ett minimum, och som du skriver går ju alltid att byta. Bengt
0 Fidden Postat 19 timmar sedan Postat 19 timmar sedan Har du något sedan tidigare som kan användas? Tänker exempelvis hörlurar eller dator. Tycker inte du ska köpa en fullfjädrad synt till att börja med, räcker med ett midiklaviatur som du spelar mjukvarusyntar med. annars kommer du behöva fler ingångar på ditt ljudkort. Du sparar många tusenlappar på att göra så.
0 Bengan W Postat 17 timmar sedan Trådstartare Postat 17 timmar sedan Ok, tack. Jag har högtalare, lurar och dator, men bra råd för midi. Bengt
0 Ben Jenssen Postat 9 timmar sedan Postat 9 timmar sedan (redigerat) Det låter som att du bara vill ha kul och skapa musik på din dator. Det är inte svårt eller dyrt. Men det kräver lite förberedelse, först och främst att hitta ett program, en DAW (digital audio workstation), som passar dina behov. Du bör först ladda ner demos och testa. Abelton Live, Logic (Mac), Cubase etc. Många av dessa har också inkluderat VI:er (virtuella instrument), du behöver bara ett billigt midi-keyboard för att använda dem. Med tiden kan du utöka din VI-samling. Det finns massor av billiga "paket" där ute. Nästa steg skulle vara att skaffa dig ett 2in-2out-interface, så du kan spela inn gitarr och vokal, och helst ett set aktiva högtalare. Hörlurar är inte bra i längden. Det finns också många "paket" där du kan köpa en mikrofon, ett interface, högtalare och massor av programvara. Ett annat sätt att göra det är att skippa DAW:n och istället köpa en hårddiskinspelare/mixer och helt skippa datorn. Detta passar personer som vill fokusera på att spela in livemusik med mikrofoner. Lycka till. Redigerat 8 timmar sedan av Ben Jenssen
0 Bengan W Postat 8 timmar sedan Trådstartare Postat 8 timmar sedan Det är precis det jag vill göra, ha kul och spela in musik. Perfekt att börja med en demo för att testa lite, tack för goda råd. Bengt
0 Valle Postat 7 timmar sedan Postat 7 timmar sedan Angående DAW: Om du nu ”bara” ska ha kul och spela in lite låtar helt på egen hand och sedan ändå kunna visa upp trevliga resultat (låtar) på gubbträffarna, så skulle jag lyfta ett blygsamt tips för programmet Band-in-a-Box. Det enda som krävs är någorlunda skills i hur en låt byggs upp samt grundläggande ackordanalys. Där kan du arrangera en hel orkester (exempelvis trummor, bas, piano) och sedan själv lägga framföranden du behärskar (exempelvis sång och gitarr). Du kan spela in direkt i Band-in-a-Box. Band-in-a-Box har hos vissa ”experter” tendens att töntstämplas (oftast för att de har glömt hur det var att vara nybörjare). Själv använder jag konsekvent Band-in-a-Box som ett sorts sketchblock för att snabbt få ihop en komposition (ut ur skallen). När jag är nöjd med utkastet exporterar jag filerna till min DAW (REAPER) och fortsätter därifrån. (Jag behåller alltså inget underlag från Band-in-a-Box-filerna, utan jag ersätter dem helt med eget material.) Pluggutvecklaren Toontrack har en liknande lösning som Band-in-a-Box, men med en mer ”proffsig” touch. Det är dock aningen för avancerat om man är nybörjare. Själv använder jag Toontracks EZBass (bas) och EZKeys (piano) i mina färdiga produktioner. Sådär i all hast.
0 Ben Jenssen Postat 5 timmar sedan Postat 5 timmar sedan Band-in-a-box är bra och gratis. Men bara för Mac. Vad skulle du säga är huvudmålet, "inspelning" (dvs. riktiga instrument och mikrofoner), eller "skapa musik på datorn" (med virtuella instrument, loopar, samplingar etc.)? Eller 50/50?
0 Bengan W Postat 4 timmar sedan Trådstartare Postat 4 timmar sedan Det blir nog 50/50, använder PC, så kommer leta för det. Bengt 1
0 Erik dP Postat 1 timme sedan Postat 1 timme sedan Jag antar att det är lämpligt att börja så billigt som möjligt så man känner efter vad man behöver. DAW: Jag använder gratisvarianten av Waveform. Huvudsakligen är allt i samma fönster, vilket jag gillar. (Gillar inte när det är en massa fönster och menyer man måste växla mellan.) Inbyggt i gratisvarianten finns en del ljud man kan använda. https://www.tracktion.com/products/waveform-free Ljud: Jag använder huvudsakligen gratisljud från Spitfire Audio, dvs LABS (gratisljuden, väl installerad kan man filtrera bort ljuden med avgift) och Discover. Det är pianon, trummor, stråkar mm. https://labs.spitfireaudio.com/packs https://www.spitfireaudio.com/bbc-symphony-orchestra-discover?_gl=1*1jateio*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjwgvnCBhCqARIsADBLZoK4VbAzIE-_UU-xRHPsjKrQUa12rAUvZnmyEopGH7mwb9VyQFVrblUaAu5NEALw_wcB&gbraid=0AAAAADNQUljjV2_w0x5rt6ZRnqKMaoISS …Båda är gratis, om dom inte ändrat något. Jag använder även ovan nämnda EZKeys från Toontrack. Istället för EZbass använder jag EZkeys och redigerar bort alla pianotoner utom den lägsta bastonen och använder sedan ett elbasljud från LABS. EZkeys kostar en del, men man skriver lätt in ackorden och sedan spelar den själv. Ibland har dom reor (Black Friday). Jag använder även EZdrummer och EZmix, men man klarar sig rätt bra med de pluggar som finns i Waveform. Dessutom är det kanske inte så ”easy” att använda dessa pluggar. https://www.toontrack.com
0 Bengan W Postat 1 timme sedan Trådstartare Postat 1 timme sedan Tack för tipset, håller med att börja billigt är en bra idé. Bengt
0 Valle Postat 49 minuter sedan Postat 49 minuter sedan 4 timmar sedan sa Ben Jenssen: Band-in-a-box är bra och gratis. Men bara för Mac. Njae ... Du tänker på Garageband, eller?
0 Bengan W Postat 44 minuter sedan Trådstartare Postat 44 minuter sedan 6 timmar sedan sa Valle: Angående DAW: Om du nu ”bara” ska ha kul och spela in lite låtar helt på egen hand och sedan ändå kunna visa upp trevliga resultat (låtar) på gubbträffarna, så skulle jag lyfta ett blygsamt tips för programmet Band-in-a-Box. Det enda som krävs är någorlunda skills i hur en låt byggs upp samt grundläggande ackordanalys. Där kan du arrangera en hel orkester (exempelvis trummor, bas, piano) och sedan själv lägga framföranden du behärskar (exempelvis sång och gitarr). Du kan spela in direkt i Band-in-a-Box. Band-in-a-Box har hos vissa ”experter” tendens att töntstämplas (oftast för att de har glömt hur det var att vara nybörjare). Själv använder jag konsekvent Band-in-a-Box som ett sorts sketchblock för att snabbt få ihop en komposition (ut ur skallen). När jag är nöjd med utkastet exporterar jag filerna till min DAW (REAPER) och fortsätter därifrån. (Jag behåller alltså inget underlag från Band-in-a-Box-filerna, utan jag ersätter dem helt med eget material.) Pluggutvecklaren Toontrack har en liknande lösning som Band-in-a-Box, men med en mer ”proffsig” touch. Det är dock aningen för avancerat om man är nybörjare. Själv använder jag Toontracks EZBass (bas) och EZKeys (piano) i mina färdiga produktioner. Sådär i all hast. Låter som perfekt för mig att börja med. Tackar Bengt
Fråga
Bengan W
Hej,
Skulle vilja ha förslag på en hemmastudio, jag är nybörjare (nybliven pensionär) som fått tid med detta. Det behöver inte heller kosta en förmögenhet.
/Bengan W
15 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.