Pär Nord Postat 22 maj Postat 22 maj (redigerat) Mikael Wiehe nekade Anni-Frid Lyngstad att ha med "Flickan och Kråkan" på en soloskiva hon gjorde på svenska när ABBA la under sig världen (läs Australien) på engelska. Det hängde ihop på nåt sätt en gång i tiden.. ty...Den som har skapat en låt bestämmer alltid av vem och när den får användas, den så lkallade ekonomiska rätten. Den ideella rätten innebär att upphovspersonen till låten ska nämnas vid namn när den spelas och att upphovspersonen ska ge tillstånd till i vilket sammanhang låten får användas.enligt Patent och registreringsverket. ---------- När jag skrev svensk text till två verser "New Kid in Town" (En ny kock i byn) som grattislåt till kompis (på YouTube) tog det knappt en timme innan jag upplystes om att ev inkomster skulle skickas till Don Henley et.al. MEN låten fick vara kvar. --------- Den här låten har också en eller flera upphovspersoner vars ekonomiska o ideella rätt måste respekteras vilket jag givetvis gör. Det hörs ju att jag sjunger texten hyfsat ljudlik, melodin är inte förvanskad, och jag tror att om Lo Rid hade levat och hört detta så hade han nickat -- åt sina advokater att stämma mig - FÖR SÅ HÄR GÖR MAN TAMEFAEN INTE nu får vi se vad som händer (sannolikt ingenting, som för alla oss hemstudioartister) PS According to Wiehe, Anni-Frid Lyngstad from ABBA wanted to release a cover in the beginning of the 1980s to one of her albums, but he declined, one of the major reasons being that she earlier had appeared in a Swedish Employers Association-från Wikipedia Redigerat 22 maj av Pär Nord stravflel
Valle Postat 22 maj Postat 22 maj Först ska det ju tilläggas att ABBA var mer eller mindre avskydda av artister som sympatiserade med politiska ytterkanter. Så att Wiehe har försökt sätta käppar i hjulet för en sådan förfrågan tar jag som givet. Och, jodå! Det går alldeles utmärkt att ”göra så här”. Den ideella upphovsrätten fungerar även det som ett skydd för att verket inte ska kunna få nyttjas i ett syfte som strider mot den enskilde rättighetsinnehavarens anseende och/eller värderingar. Det är alltså inte en coverartists självklara ”rätt” att använda ett verk genom att åberopa den ideella upphovsrätten – snarare rättighetsinnehavarens ”rätt” att få kunna reservera sig mot nyttjandet. Faktum är att det i stora drag är vad du citerade. Sedan är det väl inte många som bryr sig, än mindre vet att där finns en ideell upphovsrätt ... 1
simka Postat 4 juni Postat 4 juni Det är precis så det funkar – oavsett om du gör det som hyllning eller för skojs skull, så gäller upphovsrätten. Du måste ha tillstånd om du vill använda någons verk offentligt. Punkt.
Håkan Ström Postat 4 juni Postat 4 juni On 2025-05-22 at 04:07 sa Pär Nord: Mikael Wiehe nekade Anni-Frid Lyngstad att ha med "Flickan och Kråkan" på en soloskiva hon gjorde på svenska när ABBA la under sig världen (läs Australien) på engelska. Det hängde ihop på nåt sätt en gång i tiden.. ty...Den som har skapat en låt bestämmer alltid av vem och när den får användas, den så lkallade ekonomiska rätten. Den ideella rätten innebär att upphovspersonen till låten ska nämnas vid namn när den spelas och att upphovspersonen ska ge tillstånd till i vilket sammanhang låten får användas.enligt Patent och registreringsverket. ---------- När jag skrev svensk text till två verser "New Kid in Town" (En ny kock i byn) som grattislåt till kompis (på YouTube) tog det knappt en timme innan jag upplystes om att ev inkomster skulle skickas till Don Henley et.al. MEN låten fick vara kvar. --------- Den här låten har också en eller flera upphovspersoner vars ekonomiska o ideella rätt måste respekteras vilket jag givetvis gör. Det hörs ju att jag sjunger texten hyfsat ljudlik, melodin är inte förvanskad, och jag tror att om Lo Rid hade levat och hört detta så hade han nickat -- åt sina advokater att stämma mig - FÖR SÅ HÄR GÖR MAN TAMEFAEN INTE nu får vi se vad som händer (sannolikt ingenting, som för alla oss hemstudioartister) PS According to Wiehe, Anni-Frid Lyngstad from ABBA wanted to release a cover in the beginning of the 1980s to one of her albums, but he declined, one of the major reasons being that she earlier had appeared in a Swedish Employers Association-från Wikipedia Kolla på Landr distribution? De har täckning för covers inkluderat i sin engångsavgift som är tillägget i deras abb . Avgift. De sköter allt administrativt.
Valle Postat 5 juni Postat 5 juni 17 timmar sedan sa Håkan Ström: Kolla på Landr distribution Jag tror de flesta distributörerna har den tjänsten. (Själv anlitar jag sedan 2016 Record Union.) 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.