sylenth123 Postat 17 maj Postat 17 maj (redigerat) https://on.soundcloud.com/inuWSN7ebFxh7Wmz9 Vore jätteschysst om någon orkar lyssna och kan ge lite feedback. Det är första gången jag använder vocals i en låt, tycker dock det stora problemet är att mixen låter för burkig. Jag vet inte vad det beror på, jag använder primärt supersaws från Sylenth i denna. Mitt workflow blir lidande av att det alltid låter rätt illa, blir att massa tid går åt till att försöka få ordning på det istället för att fokusera på arrangemanget, melodier, övergångar o.s.v. vilket väl egentligen borde vara det man lägger det mesta av tiden på. Om någon vågar sig på att diagnostisera problemet med burkigheten vore det också välkommet, om det främst är okunnighet från min sida eller om det också kan vara problem med verktygen (FL Studio, Maximus, Sylenth) Redigerat 21 maj av sylenth123
Jeffaklumpen Postat 17 maj Postat 17 maj Nu är detta inte en genre jag lyssnar på så jag kanske är helt ute och cyklar, men jag uppfattar inte att låten är för burkig. Burkigheten brukar väl komma mellan 200-400hz ungefär och tycker inte det är något speciellt som sticker ut där. Tror du kan kräma på lite mer i low-end för att ge låten lite mer tryck när allt väl kommer igång. Men som sagt, det är inte en genre jag har så bra koll på så ta det med en nypa salt 😅 1
sylenth123 Postat 18 maj Trådstartare Postat 18 maj Tack för att du tog dig tid! Burkighet var nog fel ordval men bara att den lät lite platt
sylenth123 Postat 21 maj Trådstartare Postat 21 maj 2 timmar sedan sa Håkan Ström: Musiken borta. Eller missar jag något? Gjorde den privat, har uppdaterat länken nu. Annars har du en länk direkt till droppet här: https://on.soundcloud.com/YosYQDLhN3R32yeRA
Håkan Ström Postat 21 maj Postat 21 maj 1 timme sedan sa sylenth123: Gjorde den privat, har uppdaterat länken nu. Annars har du en länk direkt till droppet här: https://on.soundcloud.com/YosYQDLhN3R32yeRA Tackar. Låter ljudmässigt bra. Men en sak, tonart på röst vs synt arr, det är något som låter off i början?
sylenth123 Postat 21 maj Trådstartare Postat 21 maj 2 timmar sedan sa Håkan Ström: Tackar. Låter ljudmässigt bra. Men en sak, tonart på röst vs synt arr, det är något som låter off i början? Tack för att du tog dig tid! Det stämmer att det är fel tonart, låten är i F# major men sången D#. Ska experimentera med hur det kan lösas, har lite för dåligt öra för att uppfatta det själv men såklart snyggare om sången gifter sig bättre med resten 1
Håkan Ström Postat 22 maj Postat 22 maj 10 timmar sedan sa sylenth123: Tack för att du tog dig tid! Det stämmer att det är fel tonart, låten är i F# major men sången D#. Ska experimentera med hur det kan lösas, har lite för dåligt öra för att uppfatta det själv men såklart snyggare om sången gifter sig bättre med resten Det löser man relativt lätt om man skall ändra audio filerna? Finns massor med verktyg för sånt nuförtiden. Lägg gärna upp efter fix.
sylenth123 Postat 27 maj Trådstartare Postat 27 maj (redigerat) On 2025-05-22 at 07:50 sa Håkan Ström: Det löser man relativt lätt om man skall ändra audio filerna? Finns massor med verktyg för sånt nuförtiden. Lägg gärna upp efter fix. Tog fram två varianter, den ena är en direkt fix där jag bara höjt tre semitoner. Det tycker jag blir för gällt, testade att sänka två semitoner istället och sen sänka en enstaka not i arpen som inte passade, blev bättre så tycker jag. Låter det mindre off nu? FullDemo_Reset_F#_Vocals.mp3 FullDemo_Reset_C#_Vocals.mp3 Redigerat 27 maj av sylenth123
Jeffaklumpen Postat 28 maj Postat 28 maj Nu kanske detta är en smaksak eller så är jag bara okunnig då jag har väldigt liten erfarenhet av denna genre, men upplever att något är off med sången i alternativ 2. Vet inte hur jag ska förklara det, men låter nästan lite som att sångaren har bomull i munnen, kanske är saturation, något filter eller autotuningen som gör det. Den första av de 2 varianterna låter bättre i mina öron. Annars låter det riktigt bra!
sylenth123 Postat 29 maj Trådstartare Postat 29 maj Tack båda två för input! Det får bli alternativ 1 jag går vidare med 1
Affepaffe Postat 1 juni Postat 1 juni nu har det här inget med din fråga och göra men Helvete va najs droppet va! förväntade mig inte detta om man jämför med från början av låten! Prova om du vill en skön arp+ackord i början av låten istället, så blir det nog ännu bättre lägg gärna upp resultat om du får för dig att göra detta! 1
sylenth123 Postat 6 juni Trådstartare Postat 6 juni On 2025-06-02 at 00:20 sa Affepaffe: nu har det här inget med din fråga och göra men Helvete va najs droppet va! förväntade mig inte detta om man jämför med från början av låten! Prova om du vill en skön arp+ackord i början av låten istället, så blir det nog ännu bättre lägg gärna upp resultat om du får för dig att göra detta! Kul att höra! Och bra förslag, får se om jag kommer mig för att göra något mer med låten
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.