Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
  On 2025-05-23 at 13:49 sa Valle:

Ergo: rosa

Edit: Eller vänta, du menar att det blir mindre bastungt som att det borde bli bättre med vitt brus? Jag tror inte det. Vitt brus har ju förhållandevis ett jävla blås i de högre frekvenserna, vilket inte motsvarar hur vi "uppfattar" dem i jämförelse med de lägre frekvenserna. Vilket ju i sådant fall pushar diskantglada källor högre upp med den här metoden. Det blir alltså snarare skrikigt ... typ.

Expandera  

Det är mycket möjligt att det kan bli skrikigt men jag ska testa med både rosa och vitt brus och jämföra.

Annons
Postat
  On 2025-05-23 at 14:08 sa Analogfreak:

Det är mycket möjligt att det kan bli skrikigt men jag ska testa med både rosa och vitt brus och jämföra.

Expandera  

Ja, men när du ändå är igång, testa med brunt brus också, då jävlar kommer du att få uppleva bastungt.

Brown noise:

image.png

Postat
  On 2025-05-23 at 15:21 sa Valle:

Ja, men när du ändå är igång, testa med brunt brus också, då jävlar kommer du att få uppleva bastungt.

Brown noise:

image.png

Expandera  

Jag som är så allergisk mot bastung musik! 😂

Men det skadar ju inte att testa för vetenskapens skull. 😄

Postat

Intressant hur varje tråd måste fånas till med komik. Jag gillar det med detta forum! För Seriösa trådar göra sig icke besvär här. 🙈😀 tack till alla som har humorn i behåll!

Postat
  On 2025-05-26 at 19:24 sa Håkan Ström:

Intressant hur varje tråd måste fånas till med komik. Jag gillar det med detta forum! För Seriösa trådar göra sig icke besvär här. 🙈😀 tack till alla som har humorn i behåll!

Expandera  

Ja ingen gillar en tråkmåns som kommer med pekpinnar

Postat

Jag tycker för övrigt med tanke på trådämnet, att åtminstone för min egen del vill jag hålla alla former av ai och maskiner borta från den kreativa processen till vilken jag även räknar mix och master. Sug på den.

• Haha 1
Postat
  On 2025-05-28 at 07:33 sa Ogge:

för min egen del vill jag hålla alla former av ai och maskiner borta från den kreativa processen [min fetstil]

Expandera  

Bara vill, eller även gör?

• Haha 1
Postat (redigerat)

Men om vissa tycker det är roligare att använda ögonen och AI när dom mixar, kan dom inte få göra det då? Det är väl bara att inse att världen inte är perfekt! 😀

Redigerat av Analogfreak
  • Gilla 1
  • Haha 1
Postat
  On 2025-05-28 at 13:46 sa Ogge:

Oh I’m doin’ baby 😎

Expandera  

OK, "baby"!

Då utgår jag ifrån att samtliga dina källor/instrument i dina produktioner konsekvent också är framförda av individer med biologisk hjärna - alltså inga "programmerade" VSTi, etc. Och allt framförande man hör är "as is", dvs inga on-the-fly tonkorrigerare eller s.k. autoalign-verktyg, inga matchnings-algoritmer som EQ-match, tonal-ballance, etc. Och på din stereomasterbuss har du endast konventionella EQ och kompressorer. Och givetvis, du använder dig uteslutande av VU-mätare vad gäller visuell nivååtergivning.

Stämmer bra?

Postat

Jag har de senaste 12 åren engagerat mig politiskt. Om det är nånting jag har lärt mig av den politiska debatten så är det att retoriska frågor aldrig leder till konstruktiva svar. Istället hamnar man i ett hörn och pekar finger. Det är ingen som tar sådan retorik på allvar och man slutar lyssna.

Postat
  On 2025-05-29 at 09:27 sa Analogfreak:

Jag har de senaste 12 åren engagerat mig politiskt. Om det är nånting jag har lärt mig av den politiska debatten så är det att retoriska frågor aldrig leder till konstruktiva svar. Istället hamnar man i ett hörn och pekar finger. Det är ingen som tar sådan retorik på allvar och man slutar lyssna.

Expandera  

Önskar ett förtydligande på vem du adresserar här.

Postat
  On 2025-05-29 at 06:02 sa Valle:

OK, "baby"!

Då utgår jag ifrån att samtliga dina källor/instrument i dina produktioner konsekvent också är framförda av individer med biologisk hjärna - alltså inga "programmerade" VSTi, etc. Och allt framförande man hör är "as is", dvs inga on-the-fly tonkorrigerare eller s.k. autoalign-verktyg, inga matchnings-algoritmer som EQ-match, tonal-ballance, etc. Och på din stereomasterbuss har du endast konventionella EQ och kompressorer. Och givetvis, du använder dig uteslutande av VU-mätare vad gäller visuell nivååtergivning.

Stämmer bra?

Expandera  

Vad du utgår från lägger jag mig inte i, men det är en mycket organisk process när jag musicerar, spelar in, mixar och mastrar. Du får göra som du vill tänker jag. Jävla Sturmbannfürer.

Postat
  On 2025-05-29 at 13:07 sa Ogge:

Vad du utgår från lägger jag mig inte i, men det är en mycket organisk process när jag musicerar, spelar in, mixar och mastrar.

Expandera  

Trevligt! Det låter riktigt intressant! 🙂 Jag har alltid avundats musiker/ljudtekniker som arbetar så otvunget. Själv behöver jag ta till verktyg som jag beskrev ovan för att det (oftast) sparar mig tid och resurser.

Det verkar som att du inte bara kan dina saker, utan även har hållit på längre än de flesta. Du har inget publicerat som man kan lyssna på?

Postat
  On 2025-05-29 at 09:27 sa Analogfreak:

Expandera  

Jag har aldrig upplevt att en erfaren politiker lyssnar. Säger att de lyssnar, ja. Lyssnar , nej. Fördomar säkert. 😂

• Haha 1
Postat
  On 2025-05-30 at 00:36 sa Analogfreak:

Ingen enskild!

Expandera  

Ah, OK ... Jag slängde ju ut en mer eller mindre retorisk fråga i inlägget direkt före ditt. Så jag trodde att det kanske var mig du adresserade. För i sådant fall hade jag motargumenterat med min uppfattning (och erfarenhet) att retoriska frågor snarare är effektiva. Men då gör jag inte det ... 🙂 

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.