Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om admin kunde sätta upp en avdelning för att ladda upp guider. Specifikt guider som kommer av att man oftast har skrivit upp sig på mail listor på youtube influensers siter o kanaler. Det är gratis guider, med stort spektra i kvalitet och ämnen. Men det finns massor av vettiga infographics/lathundar o guider därute. Jag är specifikt intresserad av mix och mastrings guider, men det finns såklart andra ämnen.

Skulle vi kunna samla det här på studio forumet i en tråd/kanal? Tänker att det finns mycket som folk redan samlat på sig.
Det skulle kunna finnas en rating möjlighet på innehållet? På så vis, över tid, får bra innehåll större publik.

Tänker att man gör det obligatoriskt när man lägger upp guide filen, att man även inkluderar käll site och eller youtube kanalen.

Eller finns det något liknande redan här på Studio?

Annons
Postat

Förstår jag det rätt att du tänker att vi hittar ett sätt att dela olika videor vi tycker är informativa och bra? Det är ingen dum idé, det jag mest oroar mig för är att det snabbt blir rörigt och oöverskådligt. Då blir det nästan lättare att hitta det man söker direkt på YouTube.

Jag tror spontant att det enklaste är att starta en forumtråd per video man tycker om, dela videon och berätta lite vad man gillar med den – så kan alla vara med och diskutera. Kanske kan vi efterhand komma på något vettigt sätt att tagga och kategorisera.

Så kör, bara kör! Starta en tråd och dela den första favoritvideo/-guide du kommer att tänka på!

• Gilla 1
Postat

Sedan ska vi ju inte glömma bort att hela Studios plattform är en guldgruva av guider och erfarenheter. Inte minst forumet. Kolla/sök i historiken, och man kommer att hitta mer än en handfull lösningar på problem som postades för över tio år sedan men som en förhållandevis nyreggad YouTuber nyss tror sig ha knäckt ...

Sedan finns det enligt min mening en baksida med sådana där tips och guider, oavsett vem som publicerar dem. Det gör det inte lättare för nyförmågor när de ser en random videobloggare varna för överanvändning av kompressorer och EQ, typ "Please don't do this" med en bild på en 6dB HS bost @ 8 KHz, bara för att sedan råka se en video med Chris Lord-Alge där han fullständigt maxar allt han kan @ 8 kHz och dessutom låter kompressorernas lysa konstant rött ...

En grej som speciellt får mig att bli förbryllad är när en och samma tipsare menar att en EQ med många aktiva band är amatörmässigt, samtidigt som denne hyllar pluggar som Gullfoss och soothe. Go figure. (Jo, det går visst det att jämföra!)

Sensmoral: Alla guider är endast skildringar av guideframställarens egen vision och verklighet. Sannolikheten att det går att applicera på just ditt fall/problem är faktiskt lägre än man tror.

• Gilla 1
Postat
10 timmar sedan sa Henrik Andersson Vogel:

Förstår jag det rätt att du tänker att vi hittar ett sätt att dela olika videor vi tycker är informativa och bra? Det är ingen dum idé, det jag mest oroar mig för är att det snabbt blir rörigt och oöverskådligt. Då blir det nästan lättare att hitta det man söker direkt på YouTube.

Jag tror spontant att det enklaste är att starta en forumtråd per video man tycker om, dela videon och berätta lite vad man gillar med den – så kan alla vara med och diskutera. Kanske kan vi efterhand komma på något vettigt sätt att tagga och kategorisera.

Så kör, bara kör! Starta en tråd och dela den första favoritvideo/-guide du kommer att tänka på!

Guiderna jag tänker på är i huvudsak PDFer man får om man signar upp sig på Mail listor. Men det börjar med att man ser en kanal och gillar vad de gör o sen klämmer de ofta in att man kan ladda ner något och det tar en till deras site som säljer något. Kurser eller pluggar eller liknande. Men de erbjuder gratis guider, PDFer som man kan printa ut om man vill det, och ha tillgängliga under tiden man mixar, mastrar. Eller vad nu ämnet inom musik är.

Tanken från min sida var att man kan slippa skriva in sig på maillistor/ konton för att få ta del av guiderna. Men att man visar var det kom från ( cred) så att man kan nå guidens ursprungs site om man vill. Kanske deras guider är så bra att man vill se om de har annat bra, kurser eller pluggar eller annat.

Men din idé var ännu bättre. Bra videos skulle såklart kunna läggas upp också för respektive kanal. Tänkte inte på det faktiskt!
Korta videos finns det många av. Vissa riktigt bra tips.

Bra du påminner om kategoriseringsord för bättre sökbarhet!

Men jag tar ditt råd, börjar en tråd och sen ser vi. 
Nu är det helg!

Så önskar en trevlig helg!

• Gilla 1
Postat
6 timmar sedan sa Valle:

Sedan ska vi ju inte glömma bort att hela Studios plattform är en guldgruva av guider och erfarenheter. Inte minst forumet. Kolla/sök i historiken, och man kommer att hitta mer än en handfull lösningar på problem som postades för över tio år sedan men som en förhållandevis nyreggad YouTuber nyss tror sig ha knäckt ...

Sedan finns det enligt min mening en baksida med sådana där tips och guider, oavsett vem som publicerar dem. Det gör det inte lättare för nyförmågor när de ser en random videobloggare varna för överanvändning av kompressorer och EQ, typ "Please don't do this" med en bild på en 6dB HS bost @ 8 KHz, bara för att sedan råka se en video med Chris Lord-Alge där han fullständigt maxar allt han kan @ 8 kHz och dessutom låter kompressorernas lysa konstant rött ...

En grej som speciellt får mig att bli förbryllad är när en och samma tipsare menar att en EQ med många aktiva band är amatörmässigt, samtidigt som denne hyllar pluggar som Gullfoss och soothe. Go figure. (Jo, det går visst det att jämföra!)

Sensmoral: Alla guider är endast skildringar av guideframställarens egen vision och verklighet. Sannolikheten att det går att applicera på just ditt fall/problem är faktiskt lägre än man tror.

Absolut! Därav kan vi kanske tillsammans, över tid sålla bort , med rating av tråden, vad som är praktiskt o bra o inte. Det kan ju även vara individuella parametrar för vad som är applicerbart, musikstil / eller tillgänglig utrustning och såklart nuvarande kunskaps o erfarenhetsnivå.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.