Jump to content
Annons
  • 0

Snilleblixt>aha! Upplevelse.


vayzeria

Fråga

Tjena på er.

Helt plötsligt kom jag på mig själv men en sak. Har haft det lite bråkigt med gitarrljud vid inspelning.

( Ja, jag är tråkig och använder Amplitude 5. Men fan så mycket bättre det låter än detta tidigare släpp.

Vet att man kan skala av rätt mycket i låga registret och tillsammans med placering av mikrofoner(na) få ett fint ljud. Lite EQ I sker av kedjan för lite tjusig men försiktig formning.

Håller idag på med en ny låt. Kör mest Black Metal och tycker det e svårt att få ett bra grund ljud men drog av mycket botten med high pass. Hyffsat sänk i mids. Försiktig höjning i high mid och lite luft under vingarna runt 11-12k.

Ändå trots detta skapade jag lite värme igen i låga registret utan att få för mycket basighet. Att man är så feg att skala av i decä lägre registren ibland och helt plötsligt är allt dovt/vasst och saknar mid och punch! På detta har jag missat att skruva resterande gitarrljud på övriga gitarrer ihop med första spåret igång. Och bara gått "by ear" och rattat jäkligt snålt. 

 

Summa sumarium i en lång tråd= Våga skruva ordentligt och lyssna i kontext. Ett enskilt ljud kan låta lite klent men får en mix/ låt att lyfta! Att man glömmer så enkla grunder man lärt sig från början 😆😆😆

Någon ni själva"snubblat" över ?

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

0 svar på denna fråga

Recommended Posts

Det finns ännu inga svar på frågan. Kan du svara?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...