Jump to content
Annons

Hjälp! Jag har en trasig AKG 125 som jag vill laga


Mantel

Recommended Posts

Jag hittade en AKG 125 här hemma 😄 Men den fungerar inte.

Jag har plockat ut själva miken ur "skalet" och testat lött på nya kablar men den vägrar ge något ljud ifrån sig. Jag skulle jättegärna vilja få igång denna miken.

Skulle också vilja veta i vilken prisklass den ligger och om den är bra (Jaja kanske inte mitt ex).

Kanske ni kan rekomendera någon sida där det finns någon guide?

/ Jonas

Redigerat av Mantel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Jonas,

AKG påstod att dom tillverkat den speciellt för att användas som en "instrument mikrofon" (uppmickning av gitarr/bashögtalare, pukor m.m.)

Den kom på marknaden någon gång 1970/1980, ock kostade då midre än 1.000:-

Om du inta har hittat någon kabel som är av innanför XLR kontakten i botten på micken, och ej heller där kapseln är ansluten, så är det antagligen kapseln som är kass, och det lönar sig inte att byta ut på denna mikrofon. (kan röra sig om en 1.000 lapp i inköp)

Om du vill så kan du skicka den till mig, så skall jag kolla vad det är för fel gratis för dig. (men du måste även bifoga porto för returfrakten)

Gå in på min hemsida: http://www.hansenaudio.se så hittar du alla kontaktuppgifter där.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid kul och mekka med gamla dynamiska mikrofoner.

Är det en D 125 ?

AKG D125

Vad har du för resistans om du mäter de på de 2 kablarna som du lött på?

Har du ingen kontakt mellan de två kablarna, så är det ett kontakt-fel.

Oftast brukar det vara brott på den tunna tunna koppartråden som utgör spolen (membranet) mellan membranet och kontaktytan där den ordinare kablen

är lödd.

I bästa fall har den "bara" lossnat ifrån kontaktytan, men i värsta fall har den

gått av väldigt nära själva membranet(spolen) och då är det nästan omöjligt

att "skarva".

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svaren!

Bo: Ska fundera på det 😑 Låter mycket bra.

Sounden: Ja, det är en D125. Tack för uppgifterna! Mycket snällt.

Jag har mätt precis på kontakterna från själva mikrofonen (Inte XLR kontakten).

Det ger ingenting, ingen reaktion på mätaren ( Antar att det är ohm man ska mäta?) Testade med alla olika inställningar men det gav inget.

Vad kan jag göra? Öppna upp på något sätt?

Skulle vara interesant med en liten guide.

/ Jonas

Bumpar denna lite då jag har kasst att göra imorgon, skulle vara kul att ge sig på den.

Hoppas på svar! 🙂

Redigerat av Mantel
Link to comment
Dela på andra sajter

Jonas,

Jodå, det är helt rätt att du skall mäta med "ohm/resistans" inställningen på ditt mätinstrument, lättast är det om du har ett vanligt "analogt" universalinstrument med visare.

Ställ in mätinstrumentet på Rx1 eller Rx10, och får du utslag på mätaren när du mäter på anslutningarna/sladdarna som kommer direkt ut från kapseln, så är det antagligen liv i den.

(det är sällan att det är ren kortslutning i en kapsel, det är oftast avbrott om det är något fel)

Använder du dessutom ett "analogt" instrument så skall det knastra i kapseln när du sätter dit test pinnarna (även med en del "DVM" digitala instrument också)

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Tyvär (?) så har jag inget annalogt instrument, Jag har en sånhär

p-212.jpg

Hoppas den duger.

Fast jag har mätt lite överallt men det ger inget utslag. Vad är nästa steg i min felsökning?

Jag är så kär i mikens utsenende så jag känner mig tvingad att försöka fixa den. 😄

/ Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Okej, detta går ju inge vidare.

Ska spela in i 2 veckor nu och behöver alla slags mikar jag kan få tag i så denna skulle vara gjuten om jag fick igång.

Jag antar att den lilla koppar tråden har gått av, nu ska jag försöka pilla upp miken och, hmm. Pilla. 😄

Eller är jag helt dum i huvudet då? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

det är nog trådlindningen i kapselns talspole som har brunnit.. (kan ju vara nåt annat åxå)

men om det skulle vara så är det inget man kan fixa utan att byta kapseln.

och det lönar sej ju troligtvis inte. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajtusan det låter ju inte så bra.

Jag tog några foto, dom kanske kan hjälpa lite.

Helbild

IMG_1423.jpg

IMG_1434.jpg

IMG_1426.jpg

IMG_1432.jpg

På ena sidan, där den lilla gula limklicken sitter, där saknas den tråden som finns på andra sidan. Kan något vara muffins där? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...