Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag köpte en Shure SM57 häromdagen, förmodligen mitt bästa inköp på mycket länge. Vilken kanonbra mick för att spela in förstärkare med.

Nu har jag slagit mig in på att försöka börja spela in trummor. Vi säger virveln.

Jag har tillgång till SM57 micken och två värdelösa noname-mickar just nu...

Kan jag med hjälp av SM57:an ENDAST få ett hyfsat ljud vid inspelning av virvel. Kan någon isåfall tipsa om tekniker, dvs vart jag bör placera micken, hur långt ifrån den bör vara, vilka rattar jag behöver vrida på(vad behövs, gain, t. ex).

Jag är nybörjare och visst kan man alltid lyssna sig till ett bra ljud och ratta, problemet är att jag har bara möjlighet att spela in ifrån samma rum som trummorna finns i och då kan jag inte lyssna i hörlurar och kunna ratta ljudet som jag vill ha det utan att höra det riktiga trumljudet dränka ljudet i hörlurarna.

Så tips med Shure SM57 mot Virvel 😏 Placering och mixning.

Go ahead :rolleyes:

Annons
Postat

javisst, har läst igenom den tråden, nu försöker jag fokusera på just SM57 vad man kan göra för att få till ett sjysst ljud med den. Så om nån har erfarenheter av sjysst inspelning med SM57 på virveln vill jag veta lite om placering och mixning, vad som kan behövas för att få den att låta bra... Med en upphämning typ 5-7 cm från skinnet fick jag ett ganska sjysst snärtljud, men tyvärr är virvel-känslan borta... Det virvlar för lite så att säga 🙁

Postat

SM57 är en väldigt vanlig dynamisk mikrofon och låter väldigt mycket som en vanlig dynamisk mikrofon. Jag kan inte komma på några specifika tips för just SM57. Läs igenom https://www.studio.se/index.php?showtopic=5474 en gång till, kanske du hittar några generella tips för uppmickning av virvel som funkar för dig.

Om inte, skriv ett inlägg i den tråden så får du säkert napp! 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.