Jump to content
Annons

Tobbe "Daytona"


Hur är låten?  

18 röster

  1. 1. Hur är låten?

    • 5 bäst
      2
    • 4 mindre bäst
      5
    • 3 lite bäst
      4
    • 2 inte bra
      3
    • 1 inte alls bra
      0


Recommended Posts

Annons

Vet om den otajta gitarren i början. Får fixa den.

Att det på minner mycket om Sympathy kan jag inte hålla med om. Inte alls samma ackord eller rytmik. Det enda som jag efter inspelningen kände lät som den var början på gitarrsolot. Men det är ju ingen dålig kritik. Tack! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Torbjörn....Torbjörn....Torbjörn....

Jag tycker detta påminner om nåt....nämligen Hackemans bidrag. Inte instrumenteringen eller melodin eller nåt sånt, men lite lite grann när det gäller rösten iaf. Sedan undrar jag om det blivit en trend detta med att rösten ofta låter så himla nära, jättenära...

Därför vore det intressant att veta vilken mik du använt. En del kompressor har du nog nyttjat i denna komposition iaf, eller...?! Men vilken mik är det? Är det en sån där stormembranare alla tjatar om?? Krävs det en sån "gammal typs-mikrofon", för att få denna närvaro som är så tydlig här?

Positivt:

* Bra låt generellt sett. Behagligt tempo.

* Sången är cool.

* Bra ljudkvalitet (för att vara mp3).

* Spelar du allt själv? - i så fall mäkta imponerad.

* En av världens bästa låttitlar! Är väl namnet på en grupp också, tror jag.

* Att du använder musikteman. Och speciellt att du använder tema framför en refräng som mal på 200 gånger (vilket tyvärr åtminstone varit vanligt i modern musik). Detta gitarrtema, hooken som nån skulle säga, är det som sätter sig här.

Negativt:

* Det faktum att när temat vevas i två cykler, så är det för stressigt i andra vevan. Som om du är "rädd" att inte hinna innan versen upptas igen. Största bristen helt klart!

* Slutet. Varför slutar den så tvärt och konstigt?

* Den där tamburinen som hakat upp sig och ligger långt i bakgrunden är enerevrande! Förekommer mellan 0:58 till 1:13 (har jag för mig), dyker upp sen igen runt 1:23 bl.a. väl.... Visste inte om det var dörrklockan eller en distanserad tandläkarborr. Ett märkligt ljud hursomhelst.

Daytona...brum brum...

😑

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

P.s. Satte 4:a, men säg inte det till nån, ifall den där Gallupen var konfidentiell... D.s.

disk/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket "Musik" för ditt långa svar! Den här Hackeman är jag för ny på forumet för att känna till. Micken är en gammal AKG (80-tals kanske) lagad med roddetejp. Sjunget rakt in och pålagt kompressorer, limiter och lite reverb. Ja, jag spelar allt själv. Trummorna har jag gjort i Redrum. Det du tror är en tamburin är nog någon typ av ride som skulle valts med större omsorg. Man lär sig. Känner inte till någon grupp som heter Daytona. Vad är det för ena?

Tycker du att det är stressigt i andra vevan? Måste fundera på det. Tycker du att den slutar konstigt jag som försökt att fejda så fint! 😮

Mycket kul att du lyssnat så intresserat hälsar Tobbe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, nu känner jag ju igen dom, har ju t o m sett dom live i Umeå för några år sedan. Inte så konstigt att man kände igen Daytona från nåt annat än stranden då alltså...

För att föra tillbaks det här från sidospåret: Låten blev mycket bättre med den nya versionen, Tobbe. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig liten låt det här.

Nivåerna är ojämna rakt över tycker jag. Lite för mycket bas. Trummorna är underligt placerade i ljudbilden och saknar varje tillstymmelse till tryck, lite kompressor kanske?

Likaså körerna. underligt panorerade. Ialla fall i lurar.

Jag skulle mixa med mer tydlighet. Börja med att få kompet till en helhet. Som det är nu spretar det åt alla håll. Sedan placera in sången. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Det är den första låt jag gjort i Redrum så jag förstår vad du menar. . Har mest gissat mig fram till hur det skulle bli. Har mixat i vanliga datorhögtalare vilket gjort att när jag väl brännt en CD och lyssnat i vanlig stereo har jag fått göra om allt igen. Rätt jobbigt! Ska kolla kören. Tycker du leadsången ligger fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tro att låten skulle tjäna på att du sänkte tempot lite. Tror låten skulle gunga mer då. 😕

Sköna stämmor...sången är det starkaste inslaget i låten. 😎

Vad har du använt för trummor? Låter väldigt mkt midi om dem. 😉

Bra jobbat men byt trumljud.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för sångcrediten! Trummorna är gjorda i Redrum (reason). Jag har fått lite förslag på hur dom kan göras bättre. Vad är det i trumljudet du inte gillar? Hur skulle trummorna låta för att bli bättre? Alltså, hur tänker du? Jag själv kan knappt Redrum, men jobbar på det. Jag har hört några av dina låtar, vilka är jävligt fräcka! Hur gör du trummor? Vilket program?

Tack så mycket för kritiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

ios (oregistrerad)

ios tycker till om ljudbild

tycker mig höra ljusa frekvenser som ligger i höjd med öresundsbrons högsta punkt.

som tur är så är det lätt att åtgärda 😮

ios tycker till om struktur

ditt arrangemang är lite smått osynkat "otajt som tidigare nämt" mellan varven, och allmänt ointressant i mina öron.

nu är jag å andra sidan ingen rock-virtuos så du ska nog ta mina kommentarer med en nypa salt 🙂

ios tycker till i största allmänhet

detta är som plockat ur en svensk barnserie från 80-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ios (oregistrerad)
Nu vet jag inte om du skämtar eller? Barnserie, 80-tal!? Jojje, eller?

det känns bara som familjen svensson har tagit en semester med volvon till sommarstugan som av någon oförklarlig anledning har brunnit ner, vilket lämnar dom med ett stormkök och ett tält 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ios (oregistrerad)
Jag hade varit glad om du hållit dig till ämnet. Blev jag sårad? Ja, du lyckades till slut. Men..sticker man ut hakan så.....

man behandlar grannar på det viset, det trodde jag iaf 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...