Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vill gÀrna komma igÄng med mono-mixandet och har en Avantone MixCube införskaffad för detta, som komplement till studio-monitorerna. Nu undrar jag hur jag ska koppla in den. PÄ mitt ljudkort finns det endast stereo ut (d.v.s. tvÄ kanaler ut). Jag funderar pÄ om jag skulle anvÀnda datorns hörlursutgÄng, som Àr ministereo och sedan ha kontakt, typ denna fast tvÀrtom: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/35-mm/35-mm-adapter/ljudadapter-35-mm-stereo-till-mono-p39194 och sÄ vidare med en vanlig telekabel till monitorn.
FrÄgor:
1. Blir detta bra mono? AlltsÄ kommer denna enkla adapter att blanda kanalerna pÄ ett bra sÀtt?
2. Finns det nÄgot bÀttre alternativ som inte förutsÀtter köp av nytt extern ljudkort?
3. Vilket externa ljudkort rekommenderas som har flera utkanaler? Dels en monoutgÄng och gÀrna flera par stereoutgÄngar, sÄ att det gÄr att komplettera med flera varianter, t.ex. en vanlig "bergsprÀngare".

Tack!

• Gilla 1
Annons
Postat

Du kan vÀl slÀnga in en plugg pÄ masterkedjan i din DAW som konverterar hela lÄten till mono. DÄ spelar det ingen roll om du kopplar in din Mixcube i höger eller vÀnster utgÄng.

Finns mĂ„nga ljudkort som har 4-20 utgĂ„ngar. Ju dyrare desto bĂ€ttre kvalitet 🙂 Köper man budget fĂ„r man rĂ€kna med att pottarna börjar spraka efter en tids anvĂ€ndning, eller halvtaskiga drivrutiner. Focusrite rekommenderar t ex inte att man anvĂ€nder ett trĂ„dlöst nĂ€tverkskort pga DPC/drivrutinskonflikter. Inga antivirusprogram heller. Helst ska man inte ha nĂ„nting i datorn. (Lite bitter)

• Gilla 1
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag anvÀnder en https://www.thomann.de/se/esi_moco.htm

För att koppla in mina tvÄ monitor par.

Finns monoswitch som löser ditt problem.

Lite samma som mixamnnen lÀnkade till fast för nÀra nog en 10 del av kostnaden.

In frÄn ljudkort och sedan kan du switcha mellan tvÄ högtalarsetups.

Redigerat av drloop
Postat
15 hours ago, drloop said:

Jag anvÀnder en https://www.thomann.de/se/esi_moco.htm

För att koppla in mina tvÄ monitor par.

Finns monoswitch som löser ditt problem.

Lite samma som mixamnnen lÀnkade till fast för nÀra nog en 10 del av kostnaden.

In frÄn ljudkort och sedan kan du switcha mellan tvÄ högtalarsetups.

Denna lĂ„ter perfekt. Har till och min samma form som mitt vanliga ljudkort, sĂ„ dĂ„ kan den stĂ„ bredvid. 😉
Tack!

Postat
22 hours ago, candybag said:

Du kan vÀl slÀnga in en plugg pÄ masterkedjan i din DAW som konverterar hela lÄten till mono. DÄ spelar det ingen roll om du kopplar in din Mixcube i höger eller vÀnster utgÄng.

Finns mĂ„nga ljudkort som har 4-20 utgĂ„ngar. Ju dyrare desto bĂ€ttre kvalitet 🙂 Köper man budget fĂ„r man rĂ€kna med att pottarna börjar spraka efter en tids anvĂ€ndning, eller halvtaskiga drivrutiner. Focusrite rekommenderar t ex inte att man anvĂ€nder ett trĂ„dlöst nĂ€tverkskort pga DPC/drivrutinskonflikter. Inga antivirusprogram heller. Helst ska man inte ha nĂ„nting i datorn. (Lite bitter)

Ah, bra tips med mono-plugg pÄ mastern. Att jag inte tÀnkte pÄ det!
Nu Àr den i alla fall dÀr och tills jag införskaffar ett ljudkort med flera utgÄngar kommer det att funka bra. Tack!

SjÀlv har jag övergett interna ljudkort till förmÄn för externt.

Postat

Volymen blir ett problem som mÄste lösas om man skickar ut mix-boxen via egen utgÄng, men det gÄr ju att lösa. För att sen fÄ ut materialet finns det lite olika lösningar, men sjÀlv i Nuendo (Cubase funkar likadant) frÄn full surround till stereo och mono har brukade jag stÀlla 5.1-bussen att auxa till stereo-bussen (som dÄ ju strikt rÀknat Àr en aux ut) via collapse into stereo frÄn Anymix Pro, och den i sin tur auxar vidare till mono-utgÄngen pÄ samma sÀtt, men collapse into mono. 
Nu anvÀnder jag dock iPad som monolyssning, vilket gÄr pÄ en egen plugg sÄ en tredje utgÄng behövs inte lÀngre, men för att fÄ den ren & fin i mitten sÄ anvÀnder jag MAAT 2 Bus Control för att fÄ allt i mono. Eller vilken högtalare jag nu vill koncentrera mig pÄ.

https://www.maat.digital/2buscontrol/

Postat
On 2021-03-07 at 10:48 sa mixamannen:

Den hÀr ser rÀtt behÀndig ut:

Drawmer

Diggity! De ha r ju till och med en surround-version! Tack för tipset!
Ser inte fram emot nÀr det börjar vankas Atmos. Aldrig sett sÄna kontroller nÄgonstans alls, men en sak i sÀnder.

Postat
38 minuter sedan sa Christopher Sigmond:

Varför blir volymen ett problem?

Skickar man ut signalen via en vanlig line-utgÄng sÄ finns det sÀllan sÀtt att enkelt kunna styra volymen utan att gÄ in i mixern pÄ DAW:en. Brukar behövas nÄt emellan för att slippa en hel del frustration.

Postat
6 minutes ago, van Caine said:

Skickar man ut signalen via en vanlig line-utgÄng sÄ finns det sÀllan sÀtt att enkelt kunna styra volymen utan att gÄ in i mixern pÄ DAW:en. Brukar behövas nÄt emellan för att slippa en hel del frustration.

Menar du att volymen blir annorlunda för att det Àr mono Àn stereo?

Postat
2 minuter sedan sa Christopher Sigmond:

Menar du att volymen blir annorlunda för att det Àr mono Àn stereo?

NÀ, bara att om man skickar ut ljudet via tvÄ olika utgÄngar sÄ kommer man för det mesta behöva tvÄ olika uppsÀttningar volymkontroller för de tvÄ olika uppsÀttningarna högtalare. 
Alternativet - och det smidigaste sÀttet - Àr om man inte har olika utgÄngar alls utan lÄter en fristÄende box lösa det dÀr. Som Drawmer-boxen, typ. Men det Àr ju en extra kostnad.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.