Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej frÄn en nybörjare Àven om jag körde Cubase med synthar pÄ 90-talet!

MX fungerar mycket bra som controller och att bÄde spela in midi och spela upp ljud pÄ MX och att mixa till audio, stereo spÄr, i Cubase. Monitorerna Àr kopplade direkt till MX.

MX har ingen d/a omvandlare för audio inspelning. DÀrför vill jag spela in audio spÄr via MG-XU som har USB. Monitor via hörlurar. Jag vill löpande kunna vÀxla mellan midi och audio inspelning och bÄda devices kör samma ASIO. 

Liknande frÄga behandlas pÄ lÀnken https://www.yamahasynth.com/ask-a-question/asio-driver-multi-device-support

Jag behöver hjÀlp att hitta rÀtt instÀllningar? GÄr det att göra med min Cubase LE AI 10,5? Finns det en tekniker som erbjuder support, digitalt, telefon eller fysiskt i Göteborg/Kungsbacka? 

BÀsta HÀlsningar frÄn Ingemar

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Detta Àr tyvÀrr en Windows akilleshÀl.  ASIO Àr bara en i taget. Man kan köra ASIO4ALL som drivrutin för flera devicer men dÄ drabbas man av mycket lÀngre latency vilket i min bok gör ASIO4ALL oanvÀndbart.

Jag skulle rekommendera att du kör all audio via ditt mixerbord istÀllet och anvÀnda klaviaturen som just klaviatur.

Redigerat av drloop
Postat

Tack drloop! 

Jag trodde att det fanns ett sÀtt att komma runt problemet. Den lÀnk jag bifogade gav inte dig nÄgon lösning? Om man gör lite bakgrund med MX ljud sÄ vill man lyssna pÄ dom samtidigt som man spelar in audio med mixerbordet vilket blir svÄrt om man bytt device. Man kan mixa ner MX till audio stereo. GÄr det att konvertera MX midi ljud till separata audio tracks i stÀllet för stereo?? DÄ kan man fortsÀtta med audio inpelning via mixer bordet innan man mixar till stereo? 

Det bÀsta vore att Yamaha/Steinberg löser ASIO problemet sÄ att man kan behÄlla full flex fram till mix. 

pme (oregistrerad)
Postat

Cubase styrningen gÄr vÀl via midi? SÄ du kan fortfarande ha den ansluten som midi, men köra ljudet via mixern.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.