Ingols Postat 21 februari 2021 Postat 21 februari 2021 Hej frĂ„n en nybörjare Ă€ven om jag körde Cubase med synthar pĂ„ 90-talet! MX fungerar mycket bra som controller och att bĂ„de spela in midi och spela upp ljud pĂ„ MX och att mixa till audio, stereo spĂ„r, i Cubase. Monitorerna Ă€r kopplade direkt till MX. MX har ingen d/a omvandlare för audio inspelning. DĂ€rför vill jag spela in audio spĂ„r via MG-XU som har USB. Monitor via hörlurar. Jag vill löpande kunna vĂ€xla mellan midi och audio inspelning och bĂ„da devices kör samma ASIO. Liknande frĂ„ga behandlas pĂ„ lĂ€nken https://www.yamahasynth.com/ask-a-question/asio-driver-multi-device-support Jag behöver hjĂ€lp att hitta rĂ€tt instĂ€llningar? GĂ„r det att göra med min Cubase LE AI 10,5? Finns det en tekniker som erbjuder support, digitalt, telefon eller fysiskt i Göteborg/Kungsbacka? BĂ€sta HĂ€lsningar frĂ„n Ingemar Â
drloop (oregistrerad) Postat 21 februari 2021 Postat 21 februari 2021 (redigerat) Detta Àr tyvÀrr en Windows akilleshÀl. ASIO Àr bara en i taget. Man kan köra ASIO4ALL som drivrutin för flera devicer men dÄ drabbas man av mycket lÀngre latency vilket i min bok gör ASIO4ALL oanvÀndbart. Jag skulle rekommendera att du kör all audio via ditt mixerbord istÀllet och anvÀnda klaviaturen som just klaviatur. Redigerat 21 februari 2021 av drloop
Ingols Postat 21 februari 2021 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2021 Tack drloop! Jag trodde att det fanns ett sĂ€tt att komma runt problemet. Den lĂ€nk jag bifogade gav inte dig nĂ„gon lösning? Om man gör lite bakgrund med MX ljud sĂ„ vill man lyssna pĂ„ dom samtidigt som man spelar in audio med mixerbordet vilket blir svĂ„rt om man bytt device. Man kan mixa ner MX till audio stereo. GĂ„r det att konvertera MX midi ljud till separata audio tracks i stĂ€llet för stereo?? DĂ„ kan man fortsĂ€tta med audio inpelning via mixer bordet innan man mixar till stereo? Det bĂ€sta vore att Yamaha/Steinberg löser ASIO problemet sĂ„ att man kan behĂ„lla full flex fram till mix.Â
Ingols Postat 21 februari 2021 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2021 Yamaha MX Ă€r ju samtidigt kontrollenhet till Cubase sĂ„ att man slipper anvĂ€nda musen.Â
pme (oregistrerad) Postat 21 februari 2021 Postat 21 februari 2021 Cubase styrningen gÄr vÀl via midi? SÄ du kan fortfarande ha den ansluten som midi, men köra ljudet via mixern.
Ingols Postat 21 februari 2021 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2021 Du har rĂ€tt. Det Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt i början. Tack!   Â
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.