Jump to content
Annons

Funderingar kring ljudkort...


Nisse

Recommended Posts

Hej!

Jag kör Cubasis VST 5.0 och undrar vilket som är bäst att ha; en snabb processor om mycke minne eller ett grymt ljudkort. Har problem med att ljudet knastrar, hackar och inte hänger med på min PC med Windows XP Home, 2,5 GHz processor och 512 MB RAM. Ljudkortet är Creative Audigy, alltså ganska simpelt. Tänkte bygga en mini-ITX dator, bara för att använda för musikskapande, med 533 MHz processor och 256 MB RAM, men istället ett riktigt ordentligt externt ljudkort. Och vilket ljudkort är bäst för runt 2000:-? Räcker det med ett Creative Extigy?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag kör Cubasis VST 5.0 och undrar vilket som är bäst att ha; en snabb processor om mycke minne eller ett grymt ljudkort. Har problem med att ljudet knastrar, hackar och inte hänger med på min PC med Windows XP Home, 2,5 GHz processor och 512 MB RAM. Ljudkortet är Creative Audigy, alltså ganska simpelt. Tänkte bygga en mini-ITX dator, bara för att använda för musikskapande, med 533 MHz processor och 256 MB RAM, men istället ett riktigt ordentligt externt ljudkort. Och vilket ljudkort är bäst för runt 2000:-? Räcker det med ett Creative Extigy?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Nisse

köp ett m-audio audiophile 24/96 istället... angående 566 Mhz och 256 ram tror jag du kommer behöva bättre om du kommer använda mycke vsts...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, VST-instrument vill man kunna använda i massor. Men vad krävs egentligen av datorn för att kunna använda Steinberg Cubasis VST 5.0 fullt ut? Min dator överskrider som sagt systemkraven med råge, men hänger ändå inte riktigt med att spela 10 olika VST-instrument samtidigt. Om man nu vill använda alla 64 MIDI-kanalerna och 48 audiokanalerna, vad ska man då ha för hårdvara? Är det mitt ljudkort som inte räcker till, det var det jag ville ha reda på. Och vilket ljudkort rekommenderas inom rimliga priser? Vill helst ha ett externt USB 2.0 ljudkort.

Snälla, hjälp mig med mina (kanske korkade) frågor.

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, VST-instrument vill man kunna använda i massor. Men vad krävs egentligen av datorn för att kunna använda Steinberg Cubasis VST 5.0 fullt ut? Min dator överskrider som sagt systemkraven med råge, men hänger ändå inte riktigt med att spela 10 olika VST-instrument samtidigt. Om man nu vill använda alla 64 MIDI-kanalerna och 48 audiokanalerna, vad ska man då ha för hårdvara? Är det mitt ljudkort som inte räcker till, det var det jag ville ha reda på. Och vilket ljudkort rekommenderas inom rimliga priser? Vill helst ha ett externt USB 2.0 ljudkort.

Snälla, hjälp mig med mina (kanske korkade) frågor.

//Nisse

Hmm... jag sitter på en P4 2.6Ghz 256 RAM (😉) me ett audio2 ljudkort... iofs använder jag FL Studio.. men massvis me vsts... o ladda en låt tar 2-3 minuter för mej 😄

ska köpa ett Audiophile 24/96 om en vecka ungefär.. sen 512 ram också..

Överväg att skaffa firewire istället för USB 2...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, VST-instrument vill man kunna använda i massor. Men vad krävs egentligen av datorn för att kunna använda Steinberg Cubasis VST 5.0 fullt ut? Min dator överskrider som sagt systemkraven med råge, men hänger ändå inte riktigt med att spela 10 olika VST-instrument samtidigt. Om man nu vill använda alla 64 MIDI-kanalerna och 48 audiokanalerna, vad ska man då ha för hårdvara? Är det mitt ljudkort som inte räcker till, det var det jag ville ha reda på. Och vilket ljudkort rekommenderas inom rimliga priser? Vill helst ha ett externt USB 2.0 ljudkort.

Snälla, hjälp mig med mina (kanske korkade) frågor.

//Nisse

10 VSTi? Vilka kör du med? Du ska kanske tänka över arrangemangen och se om du verkligen behöver använda 64 midikanaler etc... 😉

Det enda som kan hjälpa dig om du behöver köra fler VSTi, är en snabbare CPU och mer minne. Ljudkortet är inte inblandat alls i detta...

Jag kör med en 3.2GHz P4 och 1GB RAM. Jag har tillräckligt med kräm för att göra de arrangemang jag gör - men jag har inte testat var gränsen går ännu... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för hjälpen! Klart att jag inte skall använda 64 midi-kanaler, men 20 stycken vill jag nog kunna använda i alla fall. Blir väl till att skaffa en ny dator då..

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för hjälpen! Klart att jag inte skall använda 64 midi-kanaler, men 20 stycken vill jag nog kunna använda i alla fall. Blir väl till att skaffa en ny dator då..

//Nisse

o här sitter man o använder 1 midi-kanal.. tror ja får ta o lära mej hur man splittar virusen till flera olika...

EDIT: .. så man slipper o recorda hela tiden... hah

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bygga en mini-ITX dator, bara för att använda för musikskapande, med 533 MHz processor och 256 MB RAM, men istället ett riktigt ordentligt externt ljudkort.

Med risk att låta negativ: glöm det!

Oavsett vilket mini-itx-kort du baserar din mini-itx-dator på så kommer du antagligen att åka på problem. Dom är helt enkelt inte konstruerade för att köra tunga realtidsapplikationer. Det finns inget ljudkort i världen som kan göra något åt detta.

Vill du ha en liten dator så kanske du kan bygga på något barebone-system från shuttle t ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bygga en mini-ITX dator, bara för att använda för musikskapande, med 533 MHz processor och 256 MB RAM, men istället ett riktigt ordentligt externt ljudkort.

Med risk att låta negativ: glöm det!

Oavsett vilket mini-itx-kort du baserar din mini-itx-dator på så kommer du antagligen att åka på problem. Dom är helt enkelt inte konstruerade för att köra tunga realtidsapplikationer. Det finns inget ljudkort i världen som kan göra något åt detta.

Vill du ha en liten dator så kanske du kan bygga på något barebone-system från shuttle t ex?

... eller varför inte bygga in datorn i byrån? lr en portfölj... gjorde en polare...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

o här sitter man o använder 1 midi-kanal.. tror ja får ta o lära mej hur man splittar virusen till flera olika...

EDIT: .. så man slipper o recorda hela tiden... hah

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...