Jump to content
Annons

mixning


carlos72

Recommended Posts

Hej mitt namn är Carlos är från Chile och bor i Stockholm 

Använder Logic pro X ,tycker om att göra pop rock tror jag man kan kalla det här typen av musik

Skulle vilja ha lite feedback om vad jag kan göra för att det ska bli bättre ljudkvalitet?

Hoppas du gillar det du hör

Mvh

 

mixakuten 1 carlos72.mp3 mixakuten 2 carlos72.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Carlos och välkommen till Studio. Du har en fin känsla för melodier.

Låt 1: Det första jag tänker på är att mixen känns komprimerad, som att ljudet "duckar" speciellt pianot, kanske ligger det en kompressor i signalkedjan på ljudet du valt? Det skulle hur som helst vara intressant att höra låten med mindre kompression/limiter. Gällande balansen mellan instrumenten så kan du testa att hålla versen (det som händer innan trummorna kommer in) svagare i volym, så att det verkligen känns när låten drar igång. Just nu trycks trummorna bakåt i mixen, vilket återigen kan bero på felaktig eller för mycket komprimering eller limitering. Vidare ligger pianot i versen starkare än orgeln vilket nog inte är meningen? Slutsats: Backa på volym och kompression och se till att det blir större skillnad mellan vers och refräng, framförallt kan trummor och orgel kännas mer.

Låt 2: Här kan du titta på val av pianoljud (detta gäller även ovanstående låt, men det blir tydligare när pianot spelar själv). Upplever ljudet som ganska komprimerat och tunt - det låter inte riktigt som ett piano. Mer botten och mindre topp hade nog passat. I denna låten har du lyckats bättre med trummor och stråk, det känns mer än i första låten. Bra jobbat.

Avslutningsvis vill jag fråga om du själv spelar något instrument? Det skulle vara intressant att höra låtarna med något akustiskt/riktigt instrument också och inte bara MIDI, så det känns lite mer levande.

Fortsätt att skriva musik!

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jon

tack för ditt svar

jag spelade el orgel när jag var liten

tycker jag har lätt för att komma på melodier

har många låtar av den här typen

för att lägga ut dem här på studio sidan måste de vara färdig mixade eller går det att göra det fast de inte är det än

så medlemmarna får höra lite av det man håller på med?

mvh

carlos72

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...