Jump to content
Annons

Långsam dator?


patrik

Recommended Posts

edit:

Gah! Efter lite mer pillade så fann jag vad som gjorde att det var knas.

Min processor är utrustad med det underbara Hyperthreading. Om man hoppade in i BIOSen och stängde av det så snabbade det upp dator för just detta ändamål. Jag antar att Hyperthreading är bra för något. Men tydligen inte för musikskapande i Reason.

Som det ser ut nu så kunde jag till och med gå ner ännu mer i Latency, är nu nere på 6ms. Kör en 80-90 enheter i reason samtidigt och har 60-70% CPU användning. 😮

Tänk om jag vetat om detta för 1½ år sen när jag köpte datorn. Har varit rätt förvånad över hur seg min "nya" burk varit under tiden jag haft den.... Hahaha... 😉

Låter tråden ligga kvar om det nu är någon som upptäcker att han/hon har samma "problem"

end edit:

Har hittat ett underligt fel med min burk som jag hoppas någon duktig dator-guru har svaret på.

Många av mina projekt i Reason, som är plattformen jag jobbar i, klarar min dator inte längre av att spela upp. CPU mätaren går i taket i Reason och det klickar och poppar som det gör när datorn inte hänger med programmet.

Men när jag lite försynt klämmer in CTRL + ALT + DEL och slänger Task Managern så står det till min förvåning att bara 50% av CPU'n används. 😮

How come? 😲

Lite specifikationer om min burk:

CPU : Intel Pentium 4 2.6ghz (800mhz fsb)

RAM : 1024mb DDR PC3200

HD1 : Seagate Barracuda 7200.7 (8m cache) 120gb

HD2 : Seagate Barracuda 7200.7 (S-ATA) 200gb

Sound card : M-Audio Audiophile 24/96

Kör dessutom WinXP med SP1 om det kan vara till någon hjälp.

Hoppas någon här vet vad jag babblar om och kan vägleda mig till maximal CPU-användning 🙂

Redigerat av patrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jasså........alltså! Hypertreading? Är det bra eller dåligt......i ditt fall dåligt......men över hela taget..........hypertreading JA eller NEJ när man gör musik? Å andra sidan läste jag nånstans att man var eventuellt tvungen att installera XP på nytt om man stängde av resp satte på Hypertreding..........va vet ja! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske bara är Reason som har kasst stöd för det. Men jag måste testa att stänga av det, och se prestandaskillnaden i Cubase. Återkommer!

Kan tänka mig att det är något specifikt för just Reason. Hyperthreading gör ju datorn snabbare på att jobba med flera saker samtidigt.

I Cubase har du ju oftast en massa "externa program" i form av VST's. Reason kanske räknas som ett program trots att det också är uppbyggt av olika synthar och stuff.

Ja inte vet jag, det funkade i alla fall för mig vilket gör mig mycket glad (behöver inte lägga ut pengar på en ny dator och kan därmed bränna de pengarna på snus och öl istället 😕 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vet någon var ställer man in hyperthreading? (Vad heter det på svenska? (pga att jag har svenska XP))

MVH-Peder

Så vitt jag vet måste det ställas in i BIOS (trycka på DEL när datorn startas), det måste i alla fall jag göra.

Men om du inte vet vad jag pratar om så ska du nog inte ge dig på det. Att fippla i BIOS är inget man ska göra om man inte har förstört ett par datorer redan genom att ändra saker där 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett inlägg bara: vad ska du med den låga latencyn till? Det är ju snart nere på kroppens egna tider, inte konstigt att datorn kärvar. Och speciellt i Reason, där man egentligen inte behöver en jättelåg latency.

Hjärnan har en latency mellan det att man tänker "nu ska jag röra armen för att plocka upp pennan" till det att man börjar röra armen, och den är inte låg.

Mitt tips är att dra upp latencyn lite. Den behöver inte vara så låg och datorn kommer klara mer! Jag kör på 50ms ibland, trots dyyyr utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu kanske min dator är konstig men när jag testat latency-värden mellan 6 ms och 40 ms har inte CPU-belastningen ändrats märkbart!

Innunder 6ms var det i.o.f.s. en 10-15% ökning av CPU-belastningen! Inga andra tweak eller inställninger som många här säger ger avsevärda

prestanda-förbättringar har gjort ngn märkbar skillnad för mig!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

saverman:

Jag kör inte med så låg latency som 6ms. Var bara det att jag uppdaterade mina drivar för mitt ljudkort och default värdet var av någon konstig anledning på 6ms. Upptäckte detta efter att jag lirat igenom ett av mina maffigare projekt i Reason.

Innan jag stängde av Hyperthreading var jag ibland tvungen att gå upp till 50ms i latency för att få det att flyta någorlunda. Vilket för mig inte är acceptabelt.

Men självklart att köra med mindre än 10ms är rätt onödigt. Har man så lågt är det nästan så att noterna spelar innan man trycker på tangenterna 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Peder.........typ förr när man hade 486:a, då hjälpte det väl att ändra utseende för bästa prestanda.........men nu känns det rätt så överflödigt.....även alla tweakar tillsammans hjälper inte märkbart mycket.....tycker jag i varje fall........

Hade bara en IDE hårdisk köpte 2 SATA men märker ingen skillnad alls....förutom det att när jag hade IDE disken endast, så såg man aldrig nån aktivitet i disk performance.....men nu när jag har 2 SATA så syns aktivitet i disk performance.......borde ju vara tvärtom.......??!!

En sak till........polarn köpte FROST ACM PRO.........han kan köra grymt mycket pluggar o grejjer............utan nån som helst märkbar aktivitet, självklart så drar det ju CPU men min burk e ju enligt spec kraftigare, öhh (DELL)..........men det verkar inte spela nån roll, de e ju löjligt.

Det är verkligen skillnad på prylarna.........kvalitet mot kvantitet......!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Polarn köpte FROST ACM PRO, han kan köra grymt mycket pluggar, utan nån som helst märkbar aktivitet // men min burk e ju enligt spec kraftigare, öhh (DELL)

- En dag vi komma underfund med hemligheten Frost sitta (och tjuvhålla) uppå, en vacker vårdag vi knäcka koden med vad som är så bra - en dag... 😆!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Den dagen någon gör ett freeware-program för omvandling av audio-beräkningar till grafik-dito och tillbaka är alla våra processor-problem över!

Tjacka bara ett SLI-moderkort och två halvfeta grafikkort och ProTools (PowerCore och UAD & Co) kan slänga sig i väggen!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller tills vi börjar köra dubbelprocessorsystem på PC-marknaden.. =) Går ju inte nu om man inte köper Xeon, som är dyyyyyrt.. Eller moddar sin AMD-prolle.

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Sssnart så blir det verklighet! Mera musik-pluggar på ena grafikkortet än vad den snabbaste datorn (inkl Frost) klarar + mera softsynthar på andra grafikkortet

än vad den snabbaste datorn (inkl Frost) klarar + Dubbla Processorer bara för o glänsa, släng in lite PowerCore och UAD och lämna ProTools kvar i TDM-diket 😎!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...