Jump to content
Annons

Micka upp pukor


naffgorr (oregistrerad)

Recommended Posts

naffgorr (oregistrerad)

Hej!

Jag och mitt band håller på att spela in, och vi har lite problem med att få ett schyst ljud på pukorna.

Just nu har vi mickat upp pukorna underifrån (sitter med clips på kanten) utan underskinn, för att få högre insignal och mindre läckage. Provade innan att micka ovanifrån och det lät ungefär likadant.

Och det låter inte tillräckligt bra. Använder JJLabs DSDT1 mickar.

Har rätt risiga överskinn så mkt av det dåliga ljudet beror väl på det..

Men, är det en dum idé att micka pukor underifrån/i?

Och isåfall, hur ska jag bära mej åt för att få ett bra ljud?

(köpa nya mickar är inget alternativ hehe)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trumman i sig måste låta bra först och främst...byt skinn och stäm om du tycker att det låter dåligt. Har du någon möjlighet till gate så använd det på pukorna så blir det inte så mycket läck från övriga trummor. Testa och rikta mickarna på lite olika sätt och lyssna dig fram vad som låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

naffgorr (oregistrerad)
Trumman i sig måste låta bra först och främst...byt skinn och stäm om du tycker att det låter dåligt. Har du någon möjlighet till gate så använd det på pukorna så blir det inte så mycket läck från övriga trummor. Testa och rikta mickarna på lite olika sätt och lyssna dig fram vad som låter bäst.

jo får göra det..

men det är inget fel på att micka underifrån som vi gjort eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trumman i sig måste låta bra först och främst...byt skinn och stäm om du tycker att det låter dåligt. Har du någon möjlighet till gate så använd det på pukorna så blir det inte så mycket läck från övriga trummor. Testa och rikta mickarna på lite olika sätt och lyssna dig fram vad som låter bäst.

jo får göra det..

men det är inget fel på att micka underifrån som vi gjort eller?

tycker du om ljudet kan inte vara fel... men det är just det ljudet som kommer underifrån du får. jag menar att om ni byter skinn och stämmer bra, mickar som vanligt ovanifrån så tror jag att du blir nöjd

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju ett lite speciellt ljud utan underskinn och det brukar inte vara så poppis nuförtiden men tycker Du att det låter bra så är det ju rätt. Byt skinn dock. Prova gärna med underskinn också. Vet att Anders på Los Angered experimenterat framgångsrikt med mickning underifrån. Han skar upp ett litet, runt hål i underskinnen, stort som en kapsyl ungefär. Sen har han några dyra, konstiga kondensatormickar som jag glömt namnet på. De är smala och långa. Han sticker in dem i hålen och experimenterar med olika avstånd till överskinnet tills han blir nöjd. Läckagenivån blir betydligt lägre än vad, åtminstone jag, är van vid och han får ett rikt ljud med mycket smack. Hela idén bygger dock på att man skär ett oerhört litet hål och att det blir cirkelrunt. Annars förlorar underskinnet sin ton och funktion. Kan vara värt att pröva.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
Min fråga är ; vad är det för fel på underskinn? Och varför inte spela in både över och unerskinn?

Det är inget fel att spela in både över och under skinn, man får lite mer att jobba med men det kan det vara värt. Gejta överskinnet hårt och fånga tonen med underskinnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det bra så låter det bra.. Men ett tips om man använder många mickar är att använda fasknappen på mixbordet eller i programmet.. Med många mickar kan det bli ljudläck som skapar lite irriterande problem. Särskillt om man i vissa fall mickar uppifrån och samtidigt underifrån så kan det löna sig ljdumässigt att prova att byta fas på micingången/ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...