FireplaceRecords (oregistrerad) Postat 26 mars 2019 Postat 26 mars 2019 Hej, Om jag köper en ny Macbook Pro ifrĂ„n Macoteket idag sĂ„ Ă€r den installerad med OSX Mojave. Mojave Ă€r INTE kompatibelt med Pro tools och inte heller mitt ljudkort Mbox 3 sĂ„ nu undrar jag: Enligt Macoteket kan man inte installera ett Ă€ldre OS pĂ„ en ny dator men enligt Youtube videos sĂ„ verkar det gĂ„!? Vad sĂ€ger ni om detta? Kan man köpa en Macbook pro idag och köra prot ools pĂ„ den genom att installera om datorn frĂ„n Mojave till High sierra eller Ă€ldre versioner? Citat ifrĂ„n Macoteket: "Det Ă€r tyvĂ€rr inget som gĂ„r att fixa dĂ„ Apple sjĂ€lva förinstallerar alla datorer med Mojave frĂ„n fabrik och det gĂ„r inte att Ă€ndra det tyvĂ€rr. FörstĂ„r ditt dilemma men det Ă€r ej nĂ„got som gĂ„r att Ă€ndra för oss. Det gĂ„r dessutom inte att installera "Ă€ldre" system i efterhand Ă€n vad datorn levereras med, det sĂ€tter firmware stop för. Behöver du en dator med Ă€ldre system Ă€r det begagnat som gĂ€ller." Tacksam för svar för nu Ă€r det snurrigt! :/ Mvh Â
pme (oregistrerad) Postat 26 mars 2019 Postat 26 mars 2019 Det gĂ„r förmodligen oftast att gĂ„ tillbaka en version. Det kan fungera bra, det kan gĂ„ med begrĂ€nsad funktionalitet. Ăr man inte en van OSX hacker sĂ„ tror jag inte att det Ă€r en bra ide att försöka. Eller i alla fall Ă€r det dumt att köpa en ny apple dator som blir "oanvĂ€ndbar" om man inte lyckas. Jag tycker att det Ă€r mĂ€rkligt att AVID inte lyckats fĂ„ protools att fungera pĂ„ ett halvĂ„r. Mbox3 verkar vara ett avslutat kapitel för AVID, sĂ„ det Ă€r kanske dax att byta. Det Ă€r Ă€r nĂ€stan 10 Ă„r gammalt.Â
FireplaceRecords (oregistrerad) Postat 27 mars 2019 Postat 27 mars 2019 Tja pme, Tack för ditt inlÀgg i min frÄga. Jag vÄgar nog inte försöka mig pÄ att roll back OSx pÄ en ny dator, det kÀnns för riskabelt. Vi fÄr vÀl ocksÄ se om Mbox3 kommer stödjas alls i Mojave efter updaten, jag tycker det Àr deras skyldighet att fortsÀtta ha fungerande drivrutiner för deras Àldre hÄrdvara ELLER Ätminstonde skriva ut hur lÀnge dom kommer att ha support för det sÄ man vet vad man fÄr nÀr man vÀl köper deras hÄrdvara. Fick svar ifrÄn AVID inatt dÀr dom skrev detta: "Thank you for contacting Avid Customer Care. There's an upcoming release of Pro Tools that will be compatible with Mac OS Mojave, there's no announcement yet when it will be released. But I suggest that you purchase the new Macbook once the new version of Pro Tools is released. Best Regards, Carlo Avid Customer Care" SÄ vi fÄr vÀl se nÀr denna update kommer eftersom man annars INTE kan köpa en ny Macbook med Mojave & Pro tools som fungerar ...Ànnu iallafall. FortsÀttning lÀr följa...:)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.