Jump to content
Annons

Får man lägga ut egeninspelade covers...


Musiker

Recommended Posts

Annons

Jag vet band som gör detta i PR-syfte - de spelar in covers och sprider dem sen gratis till originalartisternas fans, på fansajter och så. Om det är olagligt har jag funderat på, och jag misstänker nästan det... såvida man inte pyntar originalartisten. Fast när man inte tar betalt själv..... tja, går inspelningen på radio får originalarna sin del.

Inget svar från mig, m a o 😳 Mycket bra fråga. Vi får nog svar snart, misstänker jag!

-Dacke

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här svarade STIM när jag frågade hur det stod till för ett tag sedan..

Om man vill använda dig av covers som innefattar egna arrangemang och egna textöversättningar måste man inhämta tillstånd från det berörda musikförlaget

och i vissa fall från upphovsmännen direkt. Skall man däremot framföra låtarna i originalversion behöver man inget sådant tillstånd. Sammanfattningsvis kan man säga att så fort man ändrar på någonting i låtarna så att de på något sätt avviker från originalversionen måste man inhämta ovan nämnda tillstånd.

När sedan dessa tillstånd är klara måste du lösa en internetlicens. Den licens du tecknar med STIM ger dig tillgång till STIMs hela repertoar vilket i princip innebär all världens musik och innebär att du klarerat de upphovsrättsliga skyldigheterna gentemot upphovsmän och musikförlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här svarade STIM när jag frågade hur det stod till för ett tag sedan..
Om man vill använda dig av covers som innefattar egna arrangemang och egna textöversättningar måste man inhämta tillstånd från det berörda musikförlaget

och i vissa fall från upphovsmännen direkt. Skall man däremot framföra låtarna i originalversion behöver man inget sådant tillstånd. Sammanfattningsvis kan man säga att så fort man ändrar på någonting i låtarna så att de på något sätt avviker från originalversionen måste man inhämta ovan nämnda tillstånd.

När sedan dessa tillstånd är klara måste du lösa en internetlicens. Den licens du tecknar med STIM ger dig tillgång till STIMs hela repertoar vilket i princip innebär all världens musik och innebär att du klarerat de upphovsrättsliga skyldigheterna gentemot upphovsmän och musikförlag.

Som vanligt en oklar formulering från STIM.

Jag undrar vad det är för typ av internetlicens som STIM vill avyttra. Det måste ju vara någon form av ramavtal som kan vara bra för vissa förlag och sämre för andra. Det låter lite fritt fram att sno vad som helst om man har "internet licensen".

Om man kommer överens med ett förlag, får internetlicensen från STIM, ja då kan

du använda vad du vill, tillochmed musik som är förlagd utanför Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...