Jump to content
Annons

Feedback på min låt! (trap/rap/wave)


Recommended Posts

Annons

Tja!

Är det själva låten du vill ha feedback på så har jag inget att komma med. Jag varken spelar eller lyssnar på den här typen musik normalt...

Men angående mixen så kan jag ju säga vad jag tycker mig höra efter EN lyssning:

- Känns öppen och luftig.
- Kan tycka du borde tänka igenom balansen lite; 

   - Lite mer "sång" (rap), lite väl dominant melodislinga när rapen kör.

- Saknar kanske lite bas generellt och eventuellt lite för mycket "high-mid" på syntar eller vad det nu var för instrumentering... 🙂

Annars tycker jag du fått till ett bra arrangemang och soundet över lag är bra.

Bra jobbat!

Det är vad jag spontant tänkte på och bara min åsikt... 

Keep it up! 

/ Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Är det själva låten du vill ha feedback på så har jag inget att komma med. Jag varken spelar eller lyssnar på den här typen musik normalt...

Men angående mixen så kan jag ju säga vad jag tycker mig höra efter EN lyssning:

- Känns öppen och luftig.

- Kan tycka du borde tänka igenom balansen lite; 

   - Lite mer "sång" (rap), lite väl dominant melodislinga när rapen kör.

- Saknar kanske lite bas generellt och eventuellt lite för mycket "high-mid" på syntar eller vad det nu var för instrumentering... 🙂

Annars tycker jag du fått till ett bra arrangemang och soundet över lag är bra.

Bra jobbat!

Det är vad jag spontant tänkte på och bara min åsikt... 

Keep it up! 

/ Daniel

Tusen tack för ditt svar 🙂  Det känns som att oavsett vad jag gör, så låter det endast ok i mina egna högtalare. När jag lyssnar i andras högtalare låter det helt annorlunda.

Nu på senare tid har jag funderat kring att fylla low/mid/high freq att "packa det jämt" och sätta ljudnivåerna på samma db.

+.. att eqa ljuden och försöka få fram alla ljud så klart som möjligt utan att de stör med varandra.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog det är viktigare att tänka på det musikaliska än på det tekniska.

Tänk på: Hur låter musiken? 

Inte: Hur ser musiken ut i mina analysprogram? 

🙂 Om du förstår vad jag menar... 

Diverse tekniska pluggar osv. är bra som hjälpmedel för att åstadkomma det man vill, men jag tycker det är viktigare med hur det låter.

Ett sätt att få hjälp med detta med hur låten spelar på olika högtalare är att du använder referens låtar när du mixar.

Importera en eller flera låtar, som du vet låter bra i alla högtalare, i din DAW. Sedan jämför du t.ex. basen mellan din och den proffsmixade låten. 

Jag drar också ut min mix i mp3 med jämna mellanrum för att referenslyssna i både bilen och mobilen. På så vis kan jag hitta felaktiga nivåer som jag inte har upptäckt i studion. Jag vet ju om att mina prylar inte direkt håller proffsnivå så därför dubbelkollar jag så gott jag kan med det jag har. 🙂 

Lycka till!

/ Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att få hjälp med detta med hur låten spelar på olika högtalare är att du använder referens låtar när du mixar.

Importera en eller flera låtar, som du vet låter bra i alla högtalare, i din DAW. Sedan jämför du t.ex. basen mellan din och den proffsmixade låten. 

Lycka till!

/ Daniel

Det är smart sätt, ska testa det 🙂 Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tusen tack för ditt svar 🙂  Det känns som att oavsett vad jag gör, så låter det endast ok i mina egna högtalare. När jag lyssnar i andras högtalare låter det helt annorlunda.

Nu på senare tid har jag funderat kring att fylla low/mid/high freq att "packa det jämt" och sätta ljudnivåerna på samma db.

+.. att eqa ljuden och försöka få fram alla ljud så klart som möjligt utan att de stör med varandra.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Inte min typ av musik men tänk bas, lägre mellanregister, högre mellanregister och diskant. Alla delarna ska höras klart och tydligt. Det är då som man tycker att musiken låter njutningsbar. Håller med om att låten låter basfattig och saknar tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min typ av musik men tänk bas, lägre mellanregister, högre mellanregister och diskant. Alla delarna ska höras klart och tydligt. Det är då som man tycker att musiken låter njutningsbar. Håller med om att låten låter basfattig och saknar tryck.

Tack för ditt svar! 🙂

Kollade igenom projektfilen, såg där att jag på något vänster har använt samma mixer kanal för två olika instrument, och cuttat av de låga frekvenserna.  Jag ska korrigera detta och byta ut den på soundcloud. Men basljudet som jag använde var helt värdelöst, så jag måste byta ut basen helt och hållet.

Ärligt talat är jag mer än måttligt less på den projektfilen, känns som att simma i vaniljsås. Men jag ska korrigera det under veckan, är i slutfas på ett annat projekt också. Där jag tagit åt mig av kommentarerna i tråden här. Kan posta det här när det klart 🙂

/Bauer Snauer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte fråga om lite feedback på nyaste låten jag snickrade ihop. (Igentligen har jag släppt en version redan, men tyckte att jag kunde få den att låta bättre och kom fram till den här versionen).

Känner spontant att jag har överarbetat den, hela låt projektet är ganska stort.. vilket har tänjt på min dators kapacitiet såväl som min egen förmåga att få ihop låten.

Projekt bild:

http://i.imgur.com/Z5iYIId.png

Är det något som jag borde justera?

Tack

Redigerat av bauersnauer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Blast no moe:

Är inte hemma på genren så du kan ha det i åtanke.

Tänkte säga att kicken var för hög först, men jag märkte att den fick mig att digga så det kanske vore ett misstag att sänka den. Jag vet inte.

Lyssnade på ett set med hip hop igår (är som sagt inte vad jag brukar lyssna på) men känns ändå som att mixningen i din låt påminner om hur de låtarna var, låter lite skitigt typ. På ett bra sätt.

Tycker låten är intressant rakt igenom faktiskt, förvånande nog. Så arrangemanget känns bra, bra flyt och rappen ligger rätt hela tiden. Inte mycket mer jag kan säga än så, men borde gillas av dem som är inne på denna typ av musik. Jag kommer förmodligen lyssna på den igen.

Welcome back:

Lät lovande tills rappen började. Fixar inte hans röst så jag passar på att säga nått alls angående denna.

Tomorrows another day:

Får nog passa på denna med. Förutom att jag skulle önska lite mer reverb på ljudet i inledningen. Lite mer wet för att placera det lite längre bak i ljudbilden, mer bakom rösten.

Kanske att du skulle ha lite mer treshold på kompressorn på det där bunka bunka (?) ljudet också om du förstår vad jag menar J Känns som att det kanske tar marginellt för mycket plats.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...