Jump to content
Annons

Mikrofon till webbkameran

Håkan Ekberg

Recommended Posts

Igår köpte jag en sån där 'onödig' pryl. Kameran fungerar bra, men jag kan inte få den inbyggda mikrofonen att fungera. Något jag tror har med ljudkortet (E-MU 0404) att göra. Kameran är kopplad via USB och datorn har även inbyggt ljudkort, om det nu är till någon hjälp. Som standardenhet för inspelning står E-DSP Wave [EC00]. Normalt spelar jag in via mick-mixer till ingången på ljudkortet. Jag har kollat i BIOS och det inbyggda ljudkortet verkar vara igång.

Är det någon som vet något sätt att lösa det här på?

Håkan

Annons

Är det inte som så att micken till kameran kör ljudet via USB också.. Du borde ha fått upp en ljudenhet till i kontrolpanelen-->system-->enhetshanteraren.

Enklast.. Vad heter webbkameran? (märke modell)

Det är en Logitech QuickCam Messenger. Den vägrar att acceptera drivrutinerna på den medföljande CDn. Jag får upp samma felmedelande om och om igen. Håller just nu att ladda ner drivrutiner från Logitech. Får se om det hjälper.

Jo, den finns i enhetshanteraren, med utropstecken.

Håkan

Utropstecken i enhetshanteraren brukar betyda att drivrutinen inte "fastnat" å¨rätt sätt.. Kan också vara som så att denna nya virtuella ljudenhet bråkar om IRQ med nått annat du har i datorn.. Men kolla på enheten med med högerknappem på musen och egenskaper så så talas det om vad som är mer specifikt fel.. Men jag slår vad om mina gammla kalsonger att det är drivrutinen som bråkar.. Prova att installera rätt drivrutin (den som följer med på CD skivan) .. Om det det inte funkar så ta helt sonika och ta bort denna trilskande ljudenhet (den med utroptecken) från enhetshanteraren.. Avinstalera helt enkelt.. Sen tar du och startar om datorn..

Kan funka..

Lycka till.. Nu hojtar sambon från köket att jag måste slita mig från datorn. 😎 M.. 😱

Jo, att drivisarna inte vill har jag märkt, iaf inte de som har med micken att göra. Hämtade nya från Logitech, avinstallerade de gamla och installerade de nya. Nu vet jag inte ens om kameran funkar. 😉 Har inte haft tid att joxa med det just nu.

Kan det strula för att det är typ tredje usb-platsen jag tar upp nu?

Håkan