Jump to content
Annons

Råd inför inköp efterfrågas


Apetass

Recommended Posts

Önskar lite råd inför köp av studiogrejer.

1. Ljudkort eller mixer. Vilket bör jag välja utifrån listorna nedan?

2. Inspelningsprogram? Som ni ser nedan är jag mest intresserad av att spela in hårdvara. Har Mac.

3. Tips på monitorer och lurar?

Budget:

Jag vill absolut inte köpa något plastigt skräp som måste bytas ut efter ett år, men inte heller betala för överflödiga finesser. Så kallade prisvärda alternativ önskas.

Ändamål:

Spela in ok demos till rockbandet och göra färdiga produktioner till syntbandet.

Instrument att spela in:

Röst, elgitarr, elbas, analoga syntar och theremin. Det kan även bli fråga om akustiska instrument och trummaskin. Det kan vara så att jag använder något midinstrument, om nöden kräver. Ej trumset.

Tack på förhand,

Dan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Beror lite på ditt tänkta arbetssätt. Framför allt med syntbandet. Många som håller på med analoga syntar och trummaskin gillar att spela live och bara spela in master out. Ett alternativ för dig kan ju vara en mixer med inbyggt interface. Mickie har ett gäng. Har för mig att Onyx är helt ok.

2. Oj.. ja. Bra fråga. Beror lite på hur mycket du vill trixa efteråt. De flesta Daw nuförtiden innehåller alla möjliga finesser. Men om du tänker dig att du redan ställer in alla ljud bra från början så kan mixbus vara något för dig.

3. Här kan andra vara mer behjälpliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog satsat på ett begagnat RME 400 eller 800. Där har du bra preamps och även möjlighet till att expandera via adat i framtiden.

Reaper fungerar bra och är billigt.

Jag tycker Yamaha hs50-80 är bra start monitorer. Själv kör jag genelec 1030 som du kan få begagnat för 5-6000:- 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...