Jump to content
Annons

Motu 896


Fredde30

Recommended Posts

Jag har fått ett hyfsat erbjudande på en motu 896 (kan köpa den för 9000:- )och vad jag har förstått så är det ett bra pris för den. Vad jag undrar nu är ifall någon av er har några erfarenheter av den (till pc). Jag känner redan till problemet med vissa firewirekretsar och motu produkter (NEC chipsetet ska ju inte vara så bra sägs det). Men vad jag undrar är snarare ifall det är något att satsa på och hur det står sig mot andra exempelvis digi 002r och RME Fireface (som jag kollat på innan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det gamla 896 eller nya 896 HD? Oavsett vilket så har Motu fått kritik för att de brusar. Jag har själv haft både 828 MKI, 896 MKI och 828 MKII och och jag kan skriva under på detta.

RME Fireface är värt de extra pengarna, helt klart!

Jag köpte mitt Fireface jättebilligt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.

Om 828mkII brusar har jag aldrig hört talas om det och inte heller haft problem av det. Det låter som ett rykte, men berätta gärna mer om vilket utrustning du har utanför som du använt när du hört detta.

Jag kör annars 828mkII ihop med en laptop och har haft noll problem.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är relativt, men Motu 828 MKII är brusigare än Fireface. Jag är medlem av en del mailinglistor där detta diskuteras flitigt (bl.a. Mobile IO mailing list). Dessutom hade jag helt andra problem men min 828 MKII också, men det var problem som Motu åtgärdat i senare upplagor. Fireface låter generellt bra mycket bättre än firewirekorten från Motu.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.

Om 828mkII brusar har jag aldrig hört talas om det och inte heller haft problem av det. Det låter som ett rykte, men berätta gärna mer om vilket utrustning du har utanför som du använt när du hört detta.

Jag kör annars 828mkII ihop med en laptop och har haft noll problem.

Trombonisten

Kan inte mer än att hålla med trombonisten,

har heller inte upplevt något brus med mitt mkII.

Fireface låter generellt bra mycket bättre än firewirekorten från Motu.

Ja som du sa, allt är relativt.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är relativt, men Motu 828 MKII är brusigare än Fireface. Jag är medlem av en del mailinglistor där detta diskuteras flitigt (bl.a. Mobile IO mailing list). Dessutom hade jag helt andra problem men min 828 MKII också, men det var problem som Motu åtgärdat i senare upplagor. Fireface låter generellt bra mycket bättre än firewirekorten från Motu.

Logichead,

en gång till. Är då så att DU hört att den är brusigare, eller är ni en grupp som gemensamt kommit fram till det genom att diskutera på nätet? Och hur mycket brusigare? Är det 1 dB? Har du mätt bruset? Och vilken ingång använde du då? Och vilken utrustning externt?

Om du påstår en sak så vore det trevligt om du kvalificerade den. Jag är inte helt förtjust i de inbyggda mikstärkarna i min 828mkII, om inte annat är det bara två. Så jag har en Line Audio Design OMP8 med åtta stärkare som går in balanserat i linje-ingångarna på Motun. För mina ändamål, mest symfoniorkester och kammarmusik som ju har ganska stort dynamisk omfång, så brukar det mesta bruset komma från lokalen där jag spelar in, i andra hand från några mikar jag har som brusar, och först i tredje hand verkar elektroniken spela in. Men som sagt du kanske har en annan erfarenhet, och det vore ju trevligt om du delade den med oss. Helst din egen erfarenhet, om det är tredjehand från nätet så kanske du kan skicka länken dit i stället så kan vi värdera.

Jag är ledsen om jag låter brutal här, men mer än en gång har jag sett okvalificerade rykten som spridits på nätet. Det är en fördel om vi kan hjälpas åt där och referera till egen erfarenhet i stället för dessa rykten.

Trombonisten

PS: jag påstår inte att Motu är bäst i världen på något. I själva verket vet jag att det finns otroligt mycket dyrare saker som troligen är bättre. RME verkar ha ett solitt rykte. Så det är inte heller något dåligt val.

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

S/N ration på FireFace800 är på 119dBA. Detta är mätt på den färdiga produkten och inte på enskillda komponenters prestanda.

På MOTUs hemsida skriver dom inte om S/N radio. Maila dom så får du reda på det. Jag gjorde det en gång men minns inte svaret mer än att det var lite mera brus. Men kom ihåg. Båda är professionella produkter och jag tror inte att man kan höra skillnaden med öronen. Det är inte bara bruset som avgör hur det låter utan hur AD/DA omvandlingen sker och hur digitalklockan syncar och hur den signalen tvättas. RME har en egen teknik för digital ljudtvätt som heter Steady Clock.

Orkar ni runka i teknik så finns det mer att läsa om detta här:

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/steadyclock.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeeezus. Jag klev visst på en öm tå här. Så här: Alla ljudkort har brus. Vissa mer än andra. Motu mer än RME. Ok? Och ja, har har jämfört, varför skulle jag annars byta upp mig?

Jag har dock inte koll på specarna. Det är möjligt att RME har bättre specar också. Jag tycker dock att det är bättre att lyssna själv.

Sen om bruset är ett problem eller inte, det beror på bl.a. på vilka krav man ställer och vad man spelar in.

Trombonisten: OMP är lågbrusig. Har du själv jämfört den med Motus egna preamps? Det har jag. Just när det gäller kammarmusik och symfoniorkester så finns det åtskilligt som kan låta som brus. Lokaler, Kläder som prasslar (har jag själv varit med om en massa gånger då jag spelat in kvartett). Dock tycker jag ändå att dessa ensembleformer ska spelas in med så mycket headroom som möjligt just p.g.a dynamiken och då är RME bättre än Motu. Både sett till de inbyggda mickförstärkarna och sett till omvandlardelen.

Och det är så stor skillnad att det faktiskt hörs. Dels är det stora skillnader mellan preamparna men det är även stora skillnader om man kör genom en OMP. Därför bör man, omman har råd köpa Fireface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...