Jump to content
Annons

Gammal orgel in i ljudkortet?


LanaDelSpray

Recommended Posts

Annons

Köpte en gammal Yamaha-orgel 1977. Den har inget line out men headphones out i "telekabelstorlek". Går det bra att koppla in den direkt i ljudkortet eller behövs adapter?

Hur hade ni gjort?

Det beror ju på vad du har för ingångar på ditt ljudkort. Har du både en "instrumentingång" och "line in(s)" i telekabelstorlek (antar du menar den större modellen) så är det bara att testa om det funkar och hur det låter.

Och funkar det att använda i line-in ingångarna så borde du kunna köpa en sån här kabel också: http://image.4sound.com/i/74263/KLOTZ-AY1-0200-Tele-Stereo-2x-Tele-Mono-2m.jpg

Så borde du ju kunna spela in orgeln som en stereo signal. Funkar inte detta får någon gärna rätta mig.

Jag själv har ju en mixer kopplad till ljudkortet och inga ingångar för tele på mitt ljudkort, så jag hade kopplat in orgeln i den. Och jag hade även testat med kabeln för att få stereosignal.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag hade nog tagit fram en volt meter och undersökt vilken spänning som kommer ut när man spelar med max volym. Är det runt 1 volt så klarar sig det mesta. Är det mer än 16volt så skulle jag vara ganska försiktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...