Jump to content
Annons

Live-inspelade instrument med samples


eligolf

Recommended Posts

Hej, jag har ganska länge gjort musik för film/trailers men har nyligen börjat spela in lite live-instrument för att få en mer verklig känsla i musiken. Skulle vara tacksam om någon skulle kunna ge lite feedback på mixen mellan live- och sample-instrument. Det här är mitt andra försök så behöver all hjälp jag kan få:

Piano, gitarr, flöjt och lite av slagverken är inspelade live. Som sagt, all tips är uppskattade! 🙂 Tack!!
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt fin låt. Är själv svag för klassisk film/datorspelsmusik.

Angående låten så är det första som slår mig att det blir väldigt stor akustisk skillnad mellan de inspelade instrumenten och de övriga.

Jag hör t.ex. väldigt mycket av rumsakustiken från timbales (?) och pianot - på ett mindre bra sätt. D.v.s. det blir väldigt mycket lägenhetsakustik, till skillnad från de pampiga och väldigt kliniskt rena stråkarna. Det gör att även om man hör rummet från pianot, låter det lite väl avlägset, och man tappar mycket närhet.

Om jag hade ett inspelat instrument med för mycket rumsakustik skulle jag prova att blanda. T.ex. lägg samma pianoslinga med en piano-plugg och blanda efter tycke och smak. Pianopluggen kommer stå för klarhet och närhet, och det inspelade pianot kommer stå för just trägolvet och äktheten.

För att layering ska fungera måste man spela väldigt precist, kanske lite svårt om man inte har midi-nötterna, men det är den vägen som jag skulle gå. Brukar oftast fungera bättre/lättare än man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cathrine, tack för din feedback! Jag håller med om att de inspelade instrumenten låter lite off och fick inte till mixen som jag ville. Har nog som du säger mycket med reverb att göra. Var också svårt att få till gitarren snyggt, den stack ut väldigt på höga frekvenser och försvann på låga. Antar att en EQ kan hjälpa där.

Tack igen, ska ta till mig detta till nästa gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...