Jump to content
Annons

Hjälp med komponenter till ny musikdator


Tryggwe

Recommended Posts

Hej!

Ska sätta ihop en ny dator och har valt ut lite komponenter som jag tror ska funka bra tillsammans.

Behöver synpunkter på hur dessa funkar ihop. Vilka fallgropar finns det?

Tänker föreslå dessa komponenter för en datorbyggarfirma och låta dem sätta ihop dem i ett lämpligt chassi med tysta fläktar.

Moderkort: Asus H97-plus

http://www.asus.com/...specifications/

Har valt moderkort med H97-chipset helt enkelt för att det är det som musikdator.se använder på sina nästvärstingar.

CPU: i74790K 4.0 GHz

http://ark.intel.com...-up-to-4_40-GHz

Minne: drr3 1600 MHz 4x8 GB

http://www.kingston....6C10FBK2_16.pdf

Därifrån klarar jag själv att installera hårddiskar, DVD, ljudkort och win 7 pro (64 bitar).

Funderar att så småningom skaffa två SSD-diskar. En för system och en för samplingar.

Tänker mig den här: Samsung SSD 850 EVO

http://www.webhallen..._250gb#overview

Grafikkorten som jag har är ett GeForce GTX 260 896 MB och ett GeForce 8600 GT 512 MB. GTX 260 är förstås snabbare, men 8600 GT har passiv kylning. Svårt val, tycker jag.....

Vad tror ni? Är det här saker som kan bli kompisar med varandra? Borde jag byta ut nån komponent för att få bättre prestanda till lägre pris med några andra grejer?

Redigerat av Tryggwe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mod tog bort fel tråd, så jag fortsätter här ändå.

Lite mindre respons än vad jag hade förväntat mig.....

Är jag i fel avdelning på forumet?

Är det oklart vad jag vill ha hjälp med?

Kanske borde jag omformulera mitt inlägg......

Nå, alla synpunkter på val av komponenter är välkomna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har kanske noterat att moderkortet redan har hdmi-utgång? Så om du bara ska ha en ren studio-dator kanske du inte behöver stoppa i ett grafikkort?

Mindre effekt, mindre kylning.

(Jag kör själv med mitt ASUS-korts inbyggda grafik-utgång på min studiodator.)

Redigerat av oioioi
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Strunta i grafikkort. På bägge mina audiomaskiner kör jag med Intels inbyggda grafikkrets. 1komponent mindre att ta hänsyn till. Funkar perfekt.

Du har kanske noterat att moderkortet redan har hdmi-utgång? Så om du bara ska ha en ren studio-dator kanske du inte behöver stoppa i ett grafikkort?

Mindre effekt, mindre kylning.

(Jag kör själv med mitt ASUS-korts inbyggda grafik-utgång på min studiodator.)

Aha, har alltid trott att de inbyggda är mest skräp. Har tyvärr inga skärmar med hdmi, så jag kanske får leta upp ett med dubbla dvi istället. Får googla lite på vilka olika varianter och prestanda det finns på de inbyggda grafikkretsarna. Vilka kretsar sitter på era moderkort? Så jag har nått att utgå ifrån........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju bra ut. Om du funderat på att överklocka i framtiden, välj t.ex. 1866Mhz-minnen eller så, annars blir det svårt. Är typ samma kostnad.

Faktiskt är det så att det är inte längre grafikkort på moderkortet, utan det sitter en grafikkrets i processorn som skjuts ut via modermodemet. Det är faktiskt så snabbt oftast att du kan köra enklare spel, så Windows är huuur lugnt som helst. Är rätt säker på att de flesta moderkort idag har normalt sett minst en dvi, och hdmi. Skulle förvåna mig om detta kort bara har en hdmi... Om inte annat kan du konvertera. Lugnt värt det för att slippa ha grafikkort.

Har själv uppgraderat till en evo-disk i min studiodator för inte så länge sedan, och det verkar fungera bra. evo-diskarna är bland de mest prisvärda diskarna på marknaden. Vilken SSD som helst är ju helt gaalet mycket snabbare än en mekanisk disk, så jag skulle verkligen satsa på att inte köra mekaniskt alls. Själv har jag tre diskar i min studiodator. En för Windows, en för musik och en skratchdisk. Har du råd, skaffa en jättestor.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, har alltid trott att de inbyggda är mest skräp. Har tyvärr inga skärmar med hdmi, så jag kanske får leta upp ett med dubbla dvi istället. Får googla lite på vilka olika varianter och prestanda det finns på de inbyggda grafikkretsarna. Vilka kretsar sitter på era moderkort? Så jag har nått att utgå ifrån........

Läs specen för ditt blivande moderkort som du länkade till:

  • Back I/O Ports
    1 x PS/2 keyboard (purple)
    1 x PS/2 mouse (green)
    1 x DVI-D
    1 x D-Sub
    1 x HDMI
    1 x LAN (RJ45) port(s)
    4 x USB 3.0 (blue)
    2 x USB 2.0
    3 x Audio jack(s)

Både HDMI och DVI-D finns där! (Och D-SUB, om det skulle behövas...)

Redigerat av oioioi
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Processorns grafik krets fixar det men det kan vara bra att ha ett riktigt grafikkort också om det behovet uppstår. Men som sagt det är ingen panik det kan du ta ställning till senare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju bra ut. Om du funderat på att överklocka i framtiden, välj t.ex. 1866Mhz-minnen eller så, annars blir det svårt. Är typ samma kostnad.

Ja, det är ju vettigt. Moderkortet verkar dock inte stödja överklockning (då är det tydligen Z97 som gäller) och är inget jag känner jag måste ge mig in på. Max för både moderkort och processor är 1600 MHz, så då tänker jag att 1866 MHz inte är nån idé, om de inte skulle råka vara billigare då......

Verkligen kittlande tanke med SSD. Är 250 GB för lite, eller? Tänkte mig två eller t o m tre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs specen för ditt blivande moderkort som du länkade till:

  • Back I/O Ports
    1 x PS/2 keyboard (purple)
    1 x PS/2 mouse (green)
    1 x DVI-D
    1 x D-Sub
    1 x HDMI
    1 x LAN (RJ45) port(s)
    4 x USB 3.0 (blue)
    2 x USB 2.0
    3 x Audio jack(s)

Både HDMI och DVI-D finns där! (Och D-SUB, om det skulle behövas...)

Har bara DVI (och D-SUB) på mina (två) skärmar. Därför ville jag ha två DVI, men det finns ju adapter så att HDMI kan bli en DVI också. Har nu sett att det är så de gjort på musikdator.se Att använda D-SUB på ena skärmen skulle nog bli för stor skillnad i skärpa mellan de båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Processorns grafik krets fixar det men det kan vara bra att ha ett riktigt grafikkort också om det behovet uppstår. Men som sagt det är ingen panik det kan du ta ställning till senare.

Jag har ju några grafikkort som kommer ligga och skräpa. Bara att skicka in nått av dem om det skulle behövas då 🙂

Kan nog vara bra att inte ha grafikkort i PCIe, då ljudkortet (ESI ESP 1010e) är ett PCIe. Kanske mindre risk för krockar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Moderkortet verkar dock inte stödja överklockning (då är det tydligen Z97 som gäller) [...]

Ah! Sant, fel av mig. Det var inget. Kör på 1600Mhz. 😊

Verkligen kittlande tanke med SSD. Är 250 GB för lite, eller? Tänkte mig två eller t o m tre.

Du ska absolut, absolut satsa på SSD. Åtminstone för operativet, men även för musik-partition. Jag vill faktiskt gå så långt att säga att det är bättre med mindre RAM (16GB istället för 32GB), och lägg pengarna på SSD(s) istället.

Jag kör inget märkvärdigt utan kör en rätt vanlig setup med DAW (Sonar X3 Producer), och Native Instruments 7 Komplete (inte ultimate) + lite annat. Hela installationen med Windows och alla samplebibliotek går på ca. 200GB. Sen tillkommer windows-muppdateringar och lite andra program. M.a.o. blir det rätt trångt rätt snart på C: med en 250GB'are. Men visst, du kan alltid klona OS om du vill uppgradera till större disk sedan...

Jag har ju några grafikkort som kommer ligga och skräpa. Bara att skicka in nått av dem om det skulle behövas då 🙂

Kan nog vara bra att inte ha grafikkort i PCIe, då ljudkortet (ESI ESP 1010e) är ett PCIe. Kanske mindre risk för krockar då?

Kul! Du har ett likadant ljudkort som jag. 🥰 Finns ingen anledning att peta in grafikkort om du inte har något behov. Blir bara fläktljud och högre strömförbrukning. Krock-mässigt är det ingen större skillnad. Moderna datorer har såpass bra adressering att det är väldigt sällan problem med att sånt uppstår.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Du har ett likadant ljudkort som jag. 🥰 Finns ingen anledning att peta in grafikkort om du inte har något behov. Blir bara fläktljud och högre strömförbrukning. Krock-mässigt är det ingen större skillnad. Moderna datorer har såpass bra adressering att det är väldigt sällan problem med att sånt uppstår.

Ja, va' kul! Trodde jag var unik...... 😊

Måste fråga; Har du lagt märke till några klickljud, precis när ljudet tar slut. Väldigt, väldigt svagt och inget större problem, men det finns kvar även sen jag bytte till win 7 och nya drivrutiner.. Fågade för många år sen i den här tråden: //forum.studio.se/topic/80806-problem-med-esi-esp1010e/ Fortfarande olöst. Sladden har åkt ut en gång (varför inga skruvar om det är så känsligt???). Det blev ett fruktansvärt oväsen, men fungerar klanderfritt. Kan ju bero på det....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hammurajen (oregistrerad)

Jag kör inget märkvärdigt utan kör en rätt vanlig setup med DAW (Sonar X3 Producer), och Native Instruments 7 Komplete (inte ultimate) + lite annat. Hela installationen med Windows och alla samplebibliotek går på ca. 200GB. Sen tillkommer windows-muppdateringar och lite andra program. M.a.o. blir det rätt trångt rätt snart på C: med en 250GB'are. Men visst, du kan alltid klona OS om du vill uppgradera till större disk sedan...

Hm... du kör alltså samplebiblioteket på samma disk som programmen? Är det OK att göra så? Tidigare har ju råden varit att samplebibliotek ska ligga på separat disk. Program på C:, ljudbibliotek på D: och låtprojekt på E: har väl varit allmänt rekommenderat i många år? Är det inte så noga med de nya SSD-diskarna?

Står själv precis i startgroparna för en ny musikdator och funderar just på hur många och hur stora diskar man ska välja. Har 3 st 250 GB-diskar idag och ser i dagsläget inte att jag behöver större än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... du kör alltså samplebiblioteket på samma disk som programmen? Är det OK att göra så?

Råden, så vitt jag vet är väl mest att det är dyrt med stora SSD-diskar, vilket gör att man kan spara plats genom att sprida ut sakerna. Så det är lite som man föredrar. Vissa program mig veterligen, kan man peka ut sample-biblioteken vid ominstallation, istället för att kör in dem igen. Det sparar en del tid vid installation.

Däremot finns det ingen (extremt liten?) prestandavinst iom SSD-diskar. De är så sjuuukt mycket snabbare - på allt, än en gammal mekanisk. Jag har svårt å se att du skulle få en SSD att knäa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Och färre enheter är enklare än fler.

Då jag satte ihop min dator för fyra år sedan var SSD:er så dyra så jag fick nöja mig med en (för) liten. Idag skulle jag köra "allt" på en större SSD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Vitsen med att dela upp program, samplingsbibliotek och projekt på separata mekaniska diskar var väl dels att datahanteringen skulle gå fortare, men dels också för att det skulle vara mindre risk för störningar och buggar, om jag fattade rätt.

Har dessa problem eliminerats med SSD? Gör den höga prestandan att det är OK att smäcka in allt på samma disk bara den är tillräckligt stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir stor skillnad i prestanda OM man har mekaniska diskar. Störningar och buggar tror jag inte. Snarare ökar risken att saker inte funkar om man börjar avvika från standardinstallationen.

Har dessa problem eliminerats med SSD? Gör den höga prestandan att det är OK att smäcka in allt på samma disk bara den är tillräckligt stor?

Ja. Ur prestandasynpunkt, ja absolut. Som sagt, jag har svårt att se hur en SSD kan knäa för vanligt inspelningsbruk. En SSD är mer än 10ggr snabbare än en mekanisk, och dessutom påverkas den minimalt av att göra flera saker samtidigt. (En mekanisk disk är superdålig på att göra flera saker samtidigt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Ja, då kanske skulle man ta och satsa på en 500 GB SSD istället för två 250 GB i nya burken, som jag först tänkte (eller egentligen tänkte jag tre 250-diskar som jag har idag). Men C: är idag drygt halvfull med program och E: och F: har bara runt 20 GB på sig med ljud, så jag har inte behov av så stora utrymmen.

Och all installation blir ju enklare om man slipper dela upp grejer på flera diskar.

Tack för svar Cathrine! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...