Jump to content
Annons

Outbord reverb, kopplat på insert ibordet, konstig ljudbild?


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett Soundcraft Mixerbord och till detta har jag kopplat ett Behringer v verb på inserten. Dock när jag lägger på reverbet på aux ratten på bordet, så på verkas eqn på sången jätte kraftigt. Sången låter väldigt klen då? Hur kan reverbet ta bort så mycket eq på sången, och göra ljud bilden så konstig?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som du kopplat lite tokigt. Antingen kopplar du in effekt som insert, så att den enbart påverkar den kanalen där den är inkopplad. Då behöver du en speciell y-sladd, som har en stereo-tele i en ändan och två mono-tele i andra.

Eller så kopplar du in effekten på någon av mixerbordets aux-send (aux send->fx in->fx out->aux return). Sen kan du blanda in effekten på alla kanaler via aux-ratten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Oki. På bordet nu är det kopplat en kompressor på varje kanal på inserten.

Bordet har egentligen inga riktiga aux rattar utan det går från out på en groupchannel, sedan ner till reverb, och sedan in på en annan kanal i bordet. När jag höjer upp den kanalen så påverkar jag reverbet, och kan sedan styra det från den kanalen på bordet, där det finns aux rattar...

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Oki. På bordet nu är det kopplat en kompressor på varje kanal på inserten.

Bordet har egentligen inga riktiga aux rattar utan det går från out på en groupchannel, sedan ner till reverb, och sedan in på en annan kanal i bordet. När jag höjer upp den kanalen så påverkar jag reverbet, och kan sedan styra det från den kanalen på bordet, där det finns aux rattar...

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du behöver beskriva lite mer om/reda ut vad du har gjort och vad du försöker göra. Det är lite motstridiga bud just nu 🙂

I första inlägget står det att du har reverb på någon insert men styr den med en aux-ratten, sen att det inte finns några aux på bordet, sen att reverbet är kopplat från en gruppkanal och sen att det sitter kompressorer på inserterna på alla kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det kopplat. Bordet har inga riktiga aux utan istället får jag använda de 12 gruppkanalerna som finns. På varje kanal på bordet finns alltså 12 vred för gruppkanalerna. Från grupp kanal 1 har jag tagit output från gruppkanalerna 1 till input på reverbet. Från reverbets output har jag sedan skickat in signalen på en vanlig kanal på Mixerbordet. När jag sedan höjer den regeln tillsammans med gruppkanalerna regeln och sedan skruvar på grupp, skruvar på ett av de tolv vreden på den kanalen jag vill ha reverbet på.

Men detta på verkar kraftigt sångljudet?

Kan man koppla på annat sätt?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Bordet är ett 40 kanalers Soundcraft sm12 byggt runt 1995. Reverbet är ett Behringer v verb. Det finns massor av inställningar på det reverbet. Så det kanske är någon inställning där? Skall se vad den står på i wet parametern. Är det 100% som gäller där då?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hadenog definierat det du kallar gruppkanaler som en aux, eftersom bordetverkar vara ett dedikerat monitorbord. Men nog om detta!

Ja, reverbet ska absolut stå på 100% wet, då får du inget direktljud utan bara effekt, vilket är det du vill åt!

Detta borde lösa ditt problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...