Jump to content
Annons

Fixa trummor


Musiker

Recommended Posts

Vi har börjat spela in med bandet, coh den svåraste biten är ju som för många andra trummorna. Jag har bara två kanaler (kör Audiophile) att spela in på och ingen extern kompressor, vilket gör att vi får ratta in så gått det går i mixern och sedan panorera som man vill ha det innan inspelning.

Sedan kommer man då till mixningen. Hur ska man få till trummorna, och speciellt virveln? När jag lägger på kompressor så snarare försvinner virveln än att komma fram. Finns det något man kan göra eller några tips om hur man kan ratta till trummorna bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag inte den som spelar in speciellt mycket "liveljud" men av erfarenhet från sånginspelning kan det räcka med lite "lättare" kompression vid inspelningstillfället ( typ 4:1 och threshold så man dämpar insignalen med runt 6db ), då har man en "safe-inspelning" och kan prova att göra olika mixar med olika mycket kompression på i efterhand..alltså inte rendera kompressionen på audiospåren utan göra en 2-spårs mixdown med olika inställningar....

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Saker och ting blir ju bara billigare....... och bättre 😉

Det är ju oftast inte grejerna det hänger på längre med dagens teknik...så du får säkert ett mycket kompetent ljud ut från dina prylar

( prova lite kompressor i alla fall... you won't be dissapointed)

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...