Jump to content
Annons

Elektroniskt trumkit med addictive drums?


Fismumriken

Recommended Posts

HallÄ folket! Var ett tag sedan jag skrev hÀr, men nu Àr jag tillbaka.

Fick mig ett Millenium HD-50 av min sambo i julklapp.

Detta önskade jag mig för att kunna spela in enklare trumkompositioner, och Àven för att fÄ lite mer inspiration och idéer nÀr man har allt utom trummor i en lÄt.

Nu till frÄgan.

Jag Àlskar addictive drums, och det har fungerat kanon. NÀr jag kopplar in mina trummor sÄ kan jag anvÀnda addictive drums, MEN, cymbalen, ride, snare osv hamnar pÄ fel stÀlle. SÄ om jag slÄr pÄ hi-hat t.ex sÄ blir det cymballjud.

Hur fan fixar man detta? Ser inte att det gÄr att Àndra pÄ nÄgot vis. NÀr jag anvÀnder t.ex halion one, eller synth vst sÄ hamnar de rÀtt, men inte i addictive drums.

NĂ„n som vet?

Btw, Cubase 5 snackar vi om 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hejsan igen!

Hittar inte map window. Addictive drums ligger ju som en vst plug-in i cubase. Jag vÀljer add track - instrument - addictive drums. VÀljer trumsetet som input och addictive som output. Ljud blir det och sÄ, kan Àven gÄ in och se den rutan med trummorna osv, men map window finns inte nÄgonstans...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du senaste versionen av AD?

Nej det tror jag inte.Har haft det ganska lÀnge.

Ska man fixa det senaste kanske?

Tror jag har typ 1.1 eller nÄt. FrÄn typ 2008.

Eller finns det nÄgot bÀttre Àn addictive? Har kört EZ innan men tyckte det lÀt lite mer digitalt.

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror att map window kom frÄn version 1.5. RÄder dig till att skaffa senaste versionen. Den Àr bra!

Okej dĂ„ ska jag nog göra det 🙂

Förresten, jag har sett mÄnga videos dÀr man lÀgger till en MIDI-track av AD. Varför gör man detta egentligen?

Är det för att fĂ„ ut varje cymbal osv för sig? För nĂ€r jag spelar in sĂ„ spelar jag bara in som vanligt pĂ„ den kanal som AD skapas pĂ„. Och sĂ„ kan jag flytta noterna om de blir fel sĂ„ att sĂ€ga i denna pianogrejen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HallÄ igen!

Addictive Drums 2 Àr klart!

Men, Cubase vill inte hitta AD. Har lagt in DLL.-filen i Steinbergs VSTplugin, samt i mappen VSTplugin i programx86.

Varför hittar inte Cubase AD? Det gÄr att köra Stanalone men inte genom Cubase :S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Cubase 5 hade vÀl en historik med att inte hitta 64-bitars pluggar. Uppdatera ditt Cubase, vars 5:e inkarnation Àr frÄn 2009 som bekant, sÄ ska det nog funka.

Okej! Vad hur hur ska jag uppdatera? Bara att ladda ned en ny patch? Vet inte vilken version jag har nu.

5,1 hade jag nu tydligen.

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Installerade 32-bit dll.filen och det funkar verkar det som.

Men bör latencyn vara sÄ hög? Tycker ljudet kommer sent alltsÄ. SÄ har jag för mig att det inte har gjort innan. Men det Àr samma pÄ AD 1.

Som sagt, det laggar nÀr jag kör antingen med trumsetet eller med midi-keyboarden som jag har.

Druivrutin Asio duplex nÄnting Àr det, vÀljer jag Asio 4all sÄ blir inget ljud. Och Quad-Capture kan jag inte vÀlja (mitt externa ljudkort).

Kan tillÀgga att jag har ett Roland Quad-Capture UA-55 med 2 st Yamaha HS80 M monitorer inkopplade.

Borde vÀl vara ASIO4All som jag borde köra med? Har för mig att jag har haft det innan, men nu blir det inget ljud dÀrifrÄn :/ NÄn som har nÄn idé? Ska testa uppdatera drivrutiner nÀr jag kommer hem.

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan!

Nu har jag fĂ„tt det att fungera 😄

Ingen som vet om det finns nÄgon mall som skulle kunna passa mitt Millenium HD-50?

Eller hur ska jag göra en map? Hittar ingen bra instruktion för en egen map 🙁

För som det Ă€r nu sĂ„ hamnar det "chrash"-ljud pĂ„ hi-hat:en 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja nu Ă€r det fixat 😄 Funkade med GM.

Men en ny frÄga. Hur kan jag göra för att kunna spela i addictive drums samtidigt som jag spelar upp en lÄt i t.ex spotify? För vad jag förstÄr sÄ anvÀnder mitt externa ljudkort sina egna drivrutiner medans addictive drums anvÀnder ASIO4ALL.

SÄ har jag addictive drums igÄng sÄ blir det inget ljud ifrÄn t.ex spotify.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...