Jump to content
Annons

Sonnox Oxford recension


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Då det va black friday så införskaffade jag nya sonnox-pluggar och tänkte jag kunde ge en snabb recension av de jag köpte. Detta då de fortfarande är så pass billiga som de är.

Limiter

Varför köpte jag deras limiter. Jo för dess enhance-funktion. Den fungerade riktigt bra att använda som paralellkompression till trummor. Och sedan gör enhance-funktionen att jag kan få tillbaka transienterna fast det är limiterat. Vet inte hur jag ska förklara mer men riktigt nöjd med resultatet blev jag.

Eq

Tycker eq verkligen är transparent och inte färgar ljudet. Fungerar jättebra när man bara vill påverka en frekvens och inte färga ljudet. Oerhört lättanvänd och filter fungerar kanon då de går från 6db/oct till 36db/oct.

transmod

Transientplugg, men har funktion som gör att man kan gå över nollan med 6db utan att den klipper och ger snygg harmonisk distorsion. Kan verkligen forma en kick eller virvel, eller som i mitt ljudexempel nedan lite mer subtilt på en trumloop.

Inflator

Detta är nog den plugg jag har svårast att beskriva. Men den lyfter fram ljudet i mixen. Istället för att sträcka dig efter volymregeln så kan inflator lyfta fram ljudet och vad jag hör påverkar även övertoner och hur ljudet upplevs och inte bara höjer volymen. GRYM plugg!!! Love it

Summan av kardemumman är att jag rekommenderar dessa pluggar. Har sedan tidigare deras dynamic plug in och älskar även att jobba med den. Pluggarna håller riktigt hög kvalité och är roliga att jobba med. Genrellt upplever jag deras funktioner som transparenta och/eller subtila men när man trycker bypass så upptäcker man hur mycket de ändå gjort för mixen. Finns demo av allt att testa och just nu är det halva priset + mängdrabatt.

Ljudexemplet nedan är ett beat jag testade häromdagen och snabbmixade utan Sonnox-pluggarna. Satte mig och bytte ut och la på sonnoxpluggarna för att se vad som hände. Resultatet tycker jag talar för sig självt :-)

Utan sonnox https://dl.dropboxusercontent.com/u/5726699/Beat%20Untitled.mp3

Med sonnox https://dl.dropboxusercontent.com/u/5726699/Beat%20Untitled%20sonnox.mp3

Med sonnox där transmod får forma om både virvel och kick soundmässigt och alla delar är mixade separat och inte i loop. https://dl.dropboxusercontent.com/u/5726699/Beat%20Untitled%20sonnox%202.mp3

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Är det inte samma som de har kör med i 10 år eller så? Står de sig fortfarande så bra? Är inte inflator lite som waves mv2?

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer även ett ljudexempel där jag har mixat varje trumma för sig och inte behandlat det som en loop. Hela mixen öppnade upp sig när jag kunde använda pluggarna på separata delar i mixen. Här hör ni också hur transmod används för att skapa ett nytt sound av kicken och virvel (vilket va huvudsyftet till köpet)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5726699/Beat%20Untitled%20sonnox%202.mp3

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte samma som de har kör med i 10 år eller så? Står de sig fortfarande så bra? Är inte inflator lite som waves mv2?

Kollade på waves mv2 och det verkar inte vara samma som inflator. mv2 verkar enbart styra dynamiska omfånget om jag fattade rätt. Inflator påverkar även andra faktorer, bland annat lite som en eq som lyfter fram ljudet på ett snyggt sätt (enligt mig)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kollade lite på deras plugins. VST2.4, vilket nog får betraktas som förhistoriskt. Waves kör 3.0.2. Softube har en version med 2.4 och en 3.6.0 av varje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...