Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Durin
Posted

Har under lång tid intresserat mig för en iBook till mina låtalster. Spelar mest in smörpop med max 8-10 spår. Eftersom jag inte kör något hyperavancerade grejer skulle jag nästan vara sugen på att köra GarageBand. Några frågor om den då. Kan tilläggas att jag inte har någon som helst koll på Mac förutom det jag fått läsa mig till på nätet.

1. Hur är det med latencyn till GarageBand utan något annat ljudkort än det inbyggda? Funderar på att köpa denna.

2. Den enda mjukvarusynthen jag egentligen har användning av är någon form av hammondorgel. Finns det någon sån som låter snyggt till Mac? Och som fungerar med GarageBand då. Ett halvbra piano hade inte varit helt fel men jag antar att det måste finnas något sånt inbyggt i GarageBand.

3. Som ljudkort hade jag tänkt att använda denna. Är inte ute efter något superljud men om någon kan verifiera att den fungerar bra vore det skoj.

Slutligen. Skulle dom här grejerna fungera tillsammans? Är inte ute efter en superstudio utan snarare en skissdator. Om inte. Vad är alternativen i ungefär samma prisklass?

Kommer säkert på mer frågor sen.

Tack på förhand :rolleyes:

Annons
Posted

Jag sitter på en iBook 1GHz 768MB RAM (funkar men vill gärna ha mer ram) fast jag använder bara virtuella instrument så det är inga problem med latency för mig.

Smaska på med mycket ram och hd-utrymme bara. Mina 40GB räcker inte långt när man har många stora instrument 😄 Ångrar mig djupt att jag fegade där.

Orglar finns det från native instruments som låter schysst.

Garage bands egna ljud är inte så hippa tyvärr.

Guest Durin
Posted

Tack för svaret!

Har läst lite runt på nätet där en del klagat på att GarageBand inte klarar av speciellt många spår på just en iBook. Hur många klarar du av att köra innan den lägger av?

Blir en iBook iallafall nu till löningen 😕

Posted

Hej!

När du spelar beror det helt på ljudkortet men musikprogram kompenserar detta sedan! Mitt blliga budgetljudkort (2000 kr M-Audio Firewire Audiophile)

klarar ner till 4ms i latency, brukar ha det på en inställning som ger ca 6ms! Om du spelar in audio finns en funktion som heter direct-monitoring som ger

dig 0 ms i latency.

Mvh Peder