Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Hörde precis Robyns nya låt och "kände" direkt igen refrängen i den så snabblyssning uti skallen visade sig spela "time after time" med Cyndi Lauper!

Har ni liknande erfarenheter?

Eller är det Peder som lever i FantasiVärld?

Redigerat av Peder
Annons
Postat

Blir ju lätt så om man lysnar på Pop.

Melodier är ju inte oändliga och det blir lätt att man hoppar in på ett spår som gör att det liknar något någon annan gjort tidigare.

Postat

Hej!

Enligt min matematiska och andliga mening är det inte så utan att känns en låt igen är den inspirerad av (delvis stulen ifrån) låten den liknar.

Men jag kan å andra sidan självfallet ha fel.

Postat

Enligt min teori är "bra låt" ekvivalent med "låt man känner igen". Det är därför jag bara lyssnar på två olika ackordkomp. :rolleyes:

Postat
Det är därför jag bara lyssnar på två olika ackordkomp.  :rolleyes:

Öhh. Que?

Hemluth är i vanlig ordning absolut annorlunda 😉

Postat

Hej!

Tonika, dominant, subdominant - vänta det var ju 3st o sen måste man ju alltis ha ett konstigt maj-ackord också, så minst 4st m.a.o, elle?

Postat
Det är därför jag bara lyssnar på två olika ackordkomp.  😉

Öhh. Que?

Hemluth är i vanlig ordning absolut annorlunda 🙂

Underdrev nog lite, lyssnar faktiskt på tre. :rolleyes:

Postat
Det är därför jag bara lyssnar på två olika ackordkomp.  😎

Öhh. Que?

Hemluth är i vanlig ordning absolut annorlunda 🙂

Underdrev nog lite, lyssnar faktiskt på tre. 😄

Men då så!

😉😄

Postat
Har ni liknande erfarenheter?

Ja, jisses..det är irriterande men ofrånkomligt. Ibland blir det bara en association, ibland är det uppebart lånat på så många ställen att man blir irriterad, som Andrew Lloyd Webber. 😉

Postat

Tre ackord måste det ju vara (om det inte handlar om Baby come back, den har väl bara två, även om jag förträngt den). E A och H är bäst! (fast lite 6-or och 7-or då och då lyfter ju låten 😏 ). Det kan i och för sig gå an med fyra också om man vill lyxa till det lite (I'm not your stepping stone).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.