Peder Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 (edited) Hej! Hörde precis Robyns nya låt och "kände" direkt igen refrängen i den så snabblyssning uti skallen visade sig spela "time after time" med Cyndi Lauper! Har ni liknande erfarenheter? Eller är det Peder som lever i FantasiVärld? Edited April 20, 2005 by Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavrell Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Blir ju lätt så om man lysnar på Pop. Melodier är ju inte oändliga och det blir lätt att man hoppar in på ett spår som gör att det liknar något någon annan gjort tidigare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted April 18, 2005 Author Share Posted April 18, 2005 Hej! Enligt min matematiska och andliga mening är det inte så utan att känns en låt igen är den inspirerad av (delvis stulen ifrån) låten den liknar. Men jag kan å andra sidan självfallet ha fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hemluth Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Enligt min teori är "bra låt" ekvivalent med "låt man känner igen". Det är därför jag bara lyssnar på två olika ackordkomp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Det är därför jag bara lyssnar på två olika ackordkomp. Öhh. Que? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavrell Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Det är därför jag bara lyssnar på två olika ackordkomp. Öhh. Que? Hemluth är i vanlig ordning absolut annorlunda 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted April 18, 2005 Author Share Posted April 18, 2005 Hej! Tonika, dominant, subdominant - vänta det var ju 3st o sen måste man ju alltis ha ett konstigt maj-ackord också, så minst 4st m.a.o, elle? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hemluth Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Det är därför jag bara lyssnar på två olika ackordkomp. 😉 Öhh. Que? Hemluth är i vanlig ordning absolut annorlunda 🙂 Underdrev nog lite, lyssnar faktiskt på tre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Det är därför jag bara lyssnar på två olika ackordkomp. 😎 Öhh. Que? Hemluth är i vanlig ordning absolut annorlunda 🙂 Underdrev nog lite, lyssnar faktiskt på tre. 😄 Men då så! 😉😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrikmo Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Har ni liknande erfarenheter? Ja, jisses..det är irriterande men ofrånkomligt. Ibland blir det bara en association, ibland är det uppebart lånat på så många ställen att man blir irriterad, som Andrew Lloyd Webber. 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hemluth Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Menar du att Webber är lånar eller blir lånad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted April 18, 2005 Author Share Posted April 18, 2005 Hej! U2 hade ju "nyligen" en låt där uti en del lät som ifrån en Aha-låt! Eminem har en låt där en barnkör låter som en låt ifrån 80-talet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per_a_55 Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Tre ackord måste det ju vara (om det inte handlar om Baby come back, den har väl bara två, även om jag förträngt den). E A och H är bäst! (fast lite 6-or och 7-or då och då lyfter ju låten 😏 ). Det kan i och för sig gå an med fyra också om man vill lyxa till det lite (I'm not your stepping stone). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts