Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej!

Vet inte om jag ligger i rätt kategori.

Iallafall, Jag sitter på ett ljudkort (Apogee Duet2) med ett par monitorer från KRK (Rp5) som är kopplade via XLR-Tele

Nu har jag införskaffat mig ett par nya monitorer (Linear Phase 8810) samt ett par högtalare utan namn.

Dessa nya högtalare har utgångarna post-37508-0-38444000-1437577420_thumb.jpg

Medans KRK har XLR,Tele Samt RCA.

Det jag vill göra är att kunna switcha mellan dessa högtalare. och då är frågan vad behöver jag?

Jag vet att det är en switch och en AV-Reciver jag behöver av något slag men har inte sett någon med utgångar för dessa 3 högtalare

har endast hittat för högtalarna som de ovan eller med RCA utgångar inte både och.

What should i do? behöver i stor sätt hjälp med hela kopplings processen hur allt skall kopplas och med vad.

Tror jag har fått med all nödvändig info.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antar att det är passiva monitorer, så du behöver ett slutsteg för att driva dem.

Duet 2 - (balanserade kablar beroende på vilka kontakter som finns på slutsteget) - slutsteg - (högtalarkabel) - monitor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det är passiva monitorer, så du behöver ett slutsteg för att driva dem.

Duet 2 - (balanserade kablar beroende på vilka kontakter som finns på slutsteget) - slutsteg - (högtalarkabel) - monitor.

Tack för svar.

En fråga på det vart kommer switchen in, kopplas den till slutsteget? Eftersom KRK inte har samma typ av kontakt som de andra högtalarna hur blir det då ? är det ens möjligt att kunna switcha mellan dessa 3 högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar.

En fråga på det vart kommer switchen in, kopplas den till slutsteget? Eftersom KRK inte har samma typ av kontakt som de andra högtalarna hur blir det då ? är det ens möjligt att kunna switcha mellan dessa 3 högtalare?

Jag kan inte svara säkert när jag inte vet vilken switch eller slutsteg du tänker på, men det bör inte vara ett problem. Kontakten på högtalarna spelar ingen roll i det fallet, eftersom signalen från ditt interface går till slutsteget först.

Switchen kommer direkt efter interfacet, därefter går den ena outputen till dina RP5:or och den andra till slutsteget.

Om du berättar vilka prylar du kollat på kan jag ge mer specifika råd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kan inte svara säkert när jag inte vet vilken switch eller slutsteg du tänker på, men det bör inte vara ett problem. Kontakten på högtalarna spelar ingen roll i det fallet, eftersom signalen från ditt interface går till slutsteget först.

Switchen kommer direkt efter interfacet, därefter går den ena outputen till dina RP5:or och den andra till slutsteget.

Om du berättar vilka prylar du kollat på kan jag ge mer specifika råd 🙂

Jag har inte tittat på något speciellt eftersom jag inte riktigt vet vad det är jag är ute efter.

Om jag förstår dig rätt så kopplar jag en switch till mitt ljudkort Från TELE-RCA

Från switchen kopplar jag in mina RP5:or via RCA och sedan från switchen till slutsteget med RCA.

Sedan kopplar jag in mina resterande Monitorer till slutsteget med högtalarkabel.

Så har jag förstått det och det låter ju rimligt men då till frågan hur kan switchen då switcha emallan de två monitorer som är kopplade till slutsteget ? 😳

Redigerat av B-Drumah
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte tittat på något speciellt eftersom jag inte riktigt vet vad det är jag är ute efter.

Om jag förstår dig rätt så kopplar jag en switch till mitt ljudkort Från TELE-RCA

Från switchen kopplar jag in mina RP5:or via RCA och sedan från switchen till slutsteget med RCA.

Sedan kopplar jag in mina resterande Monitorer till slutsteget med högtalarkabel.

Så har jag förstått det och det låter ju rimligt men då till frågan hur kan switchen då switcha emallan de två monitorer som är kopplade till slutsteget ? 😳

Precis, fast jag skulle inte välja RCA i första hand. Kör hellre balanserade telekontakter (TRS) då du har möjlighet till det (för visst är utgångarna på Duet 2 balanserade?).

Ok, jag tror jag missförstått litegrann tidigare; du kommer alltså ha 3 par av högtalare som du vill kunna byta mellan? Dina KRK, Linear Phase och dina noname-monitorer? Om så är fallet behöver du en monitorkontroll/switch med 3 separata utgångar, och ett slutsteg till vardera paret av de passiva monitorerna (för båda paren hade samma anslutningar/kontakter?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer Duet 2 har balanserande utgångar.

Då behöver jag alltså en Switch/monitorkontroller med TRS inputs (L/R) och med TRS outputs för RP5:orna och sedan för att koppla två slutsteg som jag ska köra via TRS också?

Så det jag behöver införskaffa mig är alltså en Monitorkontroll/Switch med TRS inputs och TRS outputs

Samt två slutsteg med TRS inputs med outputs för högtalarkabel (vet inte benämningen för dessa kablar) 😊

Så har jag förstått det och det låter som att det skulle uppfylla mina önskningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer Duet 2 har balanserande utgångar.

Då behöver jag alltså en Switch/monitorkontroller med TRS inputs (L/R) och med TRS outputs för RP5:orna och sedan för att koppla två slutsteg som jag ska köra via TRS också?

Så det jag behöver införskaffa mig är alltså en Monitorkontroll/Switch med TRS inputs och TRS outputs

Samt två slutsteg med TRS inputs med outputs för högtalarkabel (vet inte benämningen för dessa kablar) 😊

Så har jag förstått det och det låter som att det skulle uppfylla mina önskningar.

Stämmer bra. 🙂

Högtalarkablarna heter inget speciellt (eller jo, det gör de ju; MKK eller RKK elkabel). Kör du lämpligen med vanlig 1.5mm2 elkabel och terminera med lämpliga kontakter - eller om det är samma sorts klämkontakter på slutsteget som det är på högtalaren på din bild, så behövs inga kontakter alls på högtalarkabeln, utan du sätter bara in den skalade kabeln i respektive kontakt. Missa inte att koppla + till + och - till -...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, fast jag skulle inte välja RCA i första hand. Kör hellre balanserade telekontakter (TRS) då du har möjlighet till det (för visst är utgångarna på Duet 2 balanserade?).

Ok, jag tror jag missförstått litegrann tidigare; du kommer alltså ha 3 par av högtalare som du vill kunna byta mellan? Dina KRK, Linear Phase och dina noname-monitorer? Om så är fallet behöver du en monitorkontroll/switch med 3 separata utgångar, och ett slutsteg till vardera paret av de passiva monitorerna (för båda paren hade samma anslutningar/kontakter?)

Då ska vi se nu har jag tittat runt och hittat detta.

Monitorkontroller/Switch:

post-37508-0-97844000-1437602625_thumb.png

post-37508-0-63589600-1437602537_thumb.png

Slutsteg: Vad jag har hittat är de här

post-37508-0-23795700-1437602122.jpg

Så får jag använda mig av TRS-RCA från switchen till slutsteget men då till problemet det är ju två TRS (L och R) på switchen

Men om jag skall köra TRS-RCA så blir det ju fel om det inte går att köra signalen från bara Left respektive Right men då blir det ju ändå fel vid panning

Alltså måste jag hitta ett slutsteg som har TRS inputs (L och R) med Högtalaroutputs men någon sån lyckas jag inte hitta 🤪

Tack för hjälpen hittills jag är mycket tacksam 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste kanske inte ha slutsteg med balanserade ingångar? Det du vinner med balanserat, är att det blir mindre störningskänsligt - men om du är lite försiktig med hur du drar signalkablarna, så är risken ändå ganska liten för att få in brum på vägen även om du kör obalanserat.

Kör du obalanserat till slutsteget, så använder du TS- istället för TRS-kontakter till höger resp. vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du måste kanske inte ha slutsteg med balanserade ingångar? Det du vinner med balanserat, är att det blir mindre störningskänsligt - men om du är lite försiktig med hur du drar signalkablarna, så är risken ändå ganska liten för att få in brum på vägen även om du kör obalanserat.

Kör du obalanserat till slutsteget, så använder du TS- istället för TRS-kontakter till höger resp. vänster.

Tja Jo det kan jag förstå men jag hittar varken slutsteg med TS eller TRS Inputs som har outputs för högtalarkablar. 😊

Vet inte om det är jag som är dålig på att leta eller om det är sällsynt.

eller kanske man kan göra som jag beskrev ovan men att utesluta ena RCA kontakten på TRS-RCA kabeln så kör man två TRS-RCA från Switchen eller blir det heltokigt då ?

Redigerat av B-Drumah
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Jo det kan jag förstå men jag hittar varken slutsteg med TS eller TRS Inputs som har outputs för högtalarkablar. 😊

Vet inte om det är jag som är dålig på att leta eller om det är sällsynt.

eller kanske man kan göra som jag beskrev ovan men att utesluta ena RCA kontakten på TRS-RCA kabeln så kör man två TRS-RCA från Switchen eller blir det heltokigt då ?

Jag skulle nog ha gått på TS-RCA och kört obalanserat i det fallet. TRS-RCA skickar väl en stereosignal genom samma kabel och då försvinner ju ändå fördelarna med balanserat, så lika bra att köra TS-RCA istället. Som Claes säger så går det att undvika störningar, särskilt om du håller kablarna korta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Jo det kan jag förstå men jag hittar varken slutsteg med TS eller TRS Inputs som har outputs för högtalarkablar. 😊

Vet inte om det är jag som är dålig på att leta eller om det är sällsynt.

Det finns på typ alla HiFi-förstärkare - och om du hittar en med lagom starkt slutsteg, som har direktingång till slutsteget, så går du förbi allt som kan påverka ljudet negativt.

eller kanske man kan göra som jag beskrev ovan men att utesluta ena RCA kontakten på TRS-RCA kabeln så kör man två TRS-RCA från Switchen eller blir det heltokigt då ?

För obalanserad koppling så ska du köra med två TS-RCA kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog ha gått på TS-RCA och kört obalanserat i det fallet. TRS-RCA skickar väl en stereosignal genom samma kabel och då försvinner ju ändå fördelarna med balanserat, så lika bra att köra TS-RCA istället. Som Claes säger så går det att undvika störningar, särskilt om du håller kablarna korta.

Det finns på typ alla HiFi-förstärkare - och om du hittar en med lagom starkt slutsteg, som har direktingång till slutsteget, så går du förbi allt som kan påverka ljudet negativt.

För obalanserad koppling så ska du köra med två TS-RCA kablar.

Fan nu klickar det. Får bli TS-RCA tack som fan för all hjälp! 😄

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske tänker helt fel här men skulle det inte funka med en mixer med inbyggt slutsteg i det här fallet?

Dom flesta aktiva mixerborden har väl bara utgångar för ett par passiva högtalare (såvitt jag vet), men även om det finns för flera så betalar man för många funktioner som man inte använder. Nu kanske TS har användning för en mixer då jag inte vet hans övriga behov, men för att endast växla mellan lyssningssystem så betalar man mycket för lite när man tar den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...