Jump to content
Annons

0 dBFS? Musikspråk, fattar inget


Recommended Posts

Make sure your file(s) have plenty of headroom, no distortion or peaks over 0 dBFS. If the sound of your mix depends on the plugins on your mix bus, keep them, but bypass your brickwall limiter.

Nu kan jag engelska, men jag förstår inte vad de menar i och med att jag inte är så kunnig inom just dessa ämnen. Vad menar dem? Och hur kollar jag det?

Vore väldigt tacksam för svar!

Ha en god kväll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

0dBFS är maxnivå för digitala signaler, helt enkelt. FS = Full Scale. Kommer du över 0dBFS, så ser du det på den grafiska representationen som att kurvan blir utplattad i topparna - och så kommer förstås master-utgången att blinka rött... Händer det, så är det bara att sänka master-regeln, så att det blir lyssningsbart. Du behöver alltså inte sänka alla kanaler, som somliga ibland påstår eftersom de sitter fast i analog-tänket... 😉

I ett digitalt system finns inget headroom, utan det finns bara en maxnivå som aldrig får överskridas. Du kan skapa ett fejkat "headroom" genom att bestämma dig för att sikta på t ex -10dB när du spelar in, så att du har den biten upp till dist som en säkerhetsmarginal. Spelar du in i 24-bit, så kommer den aningen högre brusnivån ändå inte att märkas i slutänden, eftersom det blir försvinnande lite extra brus.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Mastering är normalt sett bara den sista putsen på stereomixen. Ibland kan man tydligen även skicka in kanalpaket, s k stems, men jag har svårt att tro att någon mastrare lägger på effekter som reverb och delay på dina spår 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur den som ska göra jobbet vill ha det...

Mastering har egentligen alltid handlat om en slutputs av den färdiga stereomixen, men har på senare tid utvidgats, till att ibland även handla om att göra en slutmix av "stems" - dvs enskilda spår som har exporterats.

Man får helt enkelt prata ihop sig och bestämma hur materialet ska skickas. Ju mer jobb som ska göras externt, desto dyrare blir det förstås också...

Link to comment
Dela på andra sajter

0dBFS är maxnivå för digitala signaler, helt enkelt. FS = Full Scale. Kommer du över 0dBFS, så ser du det på den grafiska representationen som att kurvan blir utplattad i topparna - och så kommer förstås master-utgången att blinka rött... Händer det, så är det bara att sänka master-regeln, så att det blir lyssningsbart. Du behöver alltså inte sänka alla kanaler, som somliga ibland påstår eftersom de sitter fast i analog-tänket... 😉

I ett digitalt system finns inget headroom, utan det finns bara en maxnivå som aldrig får överskridas. Du kan skapa ett fejkat "headroom" genom att bestämma dig för att sikta på t ex -10dB när du spelar in, så att du har den biten upp till dist som en säkerhetsmarginal. Spelar du in i 24-bit, så kommer den aningen högre brusnivån ändå inte att märkas i slutänden, eftersom det blir försvinnande lite extra brus.

Apropå det så är det lite fånigt att digitala interna mixers i DAWs är skapade som analoga mixers och har en maxnivå. Det kan göra att jag måste sänka alla andra kanaler om jag når maxgränsen på en kanal, men det inte räcker, istället för att man kan boosta på hur mycket man vill och sen sänka masterregeln för att det inte ska klippa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det så är det lite fånigt att digitala interna mixers i DAWs är skapade som analoga mixers och har en maxnivå. Det kan göra att jag måste sänka alla andra kanaler om jag når maxgränsen på en kanal, men det inte räcker, istället för att man kan boosta på hur mycket man vill och sen sänka masterregeln för att det inte ska klippa.

Visst är det fånigt. 🙂 Man kan ju inte överstyra bussen - utan skillnaden är att man har en extrem dynamik på bussen (1520dB i 32-bit float), som måste dras ner till max 24-bit (144dB) av masterregeln för att det ska kunna hanteras av DA-omvandlaren.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag förstått (rätta mig om jag missuppfattat något) det så är det väll även att vi fortfarande vill använda oss av extern hårdvara som är viktigt att tänka på när vi spelar in i dbfs. Exempelvis är mitt interface kalibrerat så att -18dbfs är 0 dbu. Många som mixar har ju kanske en hybrid mellan DAW och analoga burkar och dessa vill man ju ska få en bra signal och inte alldeles för stark.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag förstått (rätta mig om jag missuppfattat något) det så är det väll även att vi fortfarande vill använda oss av extern hårdvara som är viktigt att tänka på när vi spelar in i dbfs. Exempelvis är mitt interface kalibrerat så att -18dbfs är 0 dbu. Många som mixar har ju kanske en hybrid mellan DAW och analoga burkar och dessa vill man ju ska få en bra signal och inte alldeles för stark.

MVH

Anders

Så kan det vara. Då skapar tillverkaren ett "headroom" genom att kalibrera mätarna på det sättet. Jag tycker det känns smidigare att veta att 0 är absolut max, så kan jag själv välja hur mycket "headroom" jag vill skapa som en säkerhetsmarginal - utan att behöva hålla ordning på fler siffror än just 0.

0dBFS är ju full utstyrning av omvandlaren och därför det optimala för att hålla så "perfekt" signalnivå som möjligt. Nu blir det förstås aldrig så, eftersom man vill ha en viss marginal för oväntade peakar, men ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du mixat färdigt, så skickar du normalt 1 stereospår. Om du har det uppdelat som du säger, med submixar av vocals, backing vocals och instrument, så är det 3 stems som du skickar, om du vill att de ska göra slutmixen av dessa ner till ett stereospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...