Jump to content
Annons

Hur spela in i daw samtidigt som man kör live?


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har testat mainstage och Logic för att kunna skissa på låtar live med bra mixat ljud och i Maistage verkar man inte kunna spela in så det faller bort. I Logic går det ju men jag får inte till det riktigt hundra det verkar eventuellt bli nåt slags fas problem.

Hur gör ni/sätter up en monitor mix? Jag har lite kass koll på sånt då jag enbart spelar in mig själv och aldrig bryr mig om att göra det.

Normalt när jag skissar på låtar så kör jag till ett AD spår och lirar in gitarr/gitarrer, sen bas och oftast sången sist. Jag routar master signalen via spdif ut på mitt Saffire Pro 10 i/o.

Tips mottages tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kanske är latencyn som du menar när du upplever problem med fasen. När man spelar in så har jag lärt mig att man inte ska ha pluggar alls då de orsakar latency. Fast Steven slate mixrack påstås ha noll latency och ska gå att använda vid tracking och borde således också funka live. Vet dock inte om det är detta som gör att du upplever att det inte fungerar då jag inte har erfarenhet av varken logic eller mainstage.

Annars tycker jag presonus studioliveborden har gjort bra lösning för detta. Senaste giget så hade sångaren med sig ett sådant bord och vi spelade in hela konserten live utan latency och med bordets effekter och eq.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack för svar Anders. Jag har mätt och fixat till latencyn enligt hur man ska med en io plugin i Logic så det är inget problem det är själva ljudet som blir lite konstigt. Troligtvis så är det bara att sätta upp en monitor/medhörningsmix eller vad man ska kalla det och testa sig fram så är det bara att köra.

Det görs väl vid varje session i en riktig studio kan jag tro då många vill kunna höra antingen hela orkestern eller delar av den eller bara sig själv med ett lätt reverb etc etc i lurarna och det är väl den mixen som jag ska slanga ut kan jag tro. Grejen är hur löser man det i en daw utan att blanda in för mycket extern hårdvara.

Men jag kanske rör till det det kanske inte är svårare än att man bara panorerar och ställer nivåer vart efter man spelar in och är lite noga och samtidigt noterar hur man gör till nästa gång.

En ide kan ju vara att skicka kanalerna via sendar och göra bussar efter behov och skicka till output 3 och 4 att lyssna på själv så man kan ändra det som man behöver utan att det påverkar live mixen och låta 1 och 2 (master) gå till "Live" ut. Sen får man väl ha upplägget någorlunda klart hur instrument ska ligga i mixen innan man börjar så att varje kanal har sin plats och nivå.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är latencyn som du menar när du upplever problem med fasen. När man spelar in så har jag lärt mig att man inte ska ha pluggar alls då de orsakar latency. Fast Steven slate mixrack påstås ha noll latency och ska gå att använda vid tracking och borde således också funka live. Vet dock inte om det är detta som gör att du upplever att det inte fungerar då jag inte har erfarenhet av varken logic eller mainstage.

Annars tycker jag presonus studioliveborden har gjort bra lösning för detta. Senaste giget så hade sångaren med sig ett sådant bord och vi spelade in hela konserten live utan latency och med bordets effekter och eq.

MVH

Anders

Finns det någonstans där de förklarar hur det skulle gå till? Har de lyckats lägga processandet längre ner i lagren på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat mainstage och Logic för att kunna skissa på låtar live med bra mixat ljud och i Maistage verkar man inte kunna spela in så det faller bort. I Logic går det ju men jag får inte till det riktigt hundra det verkar eventuellt bli nåt slags fas problem.

Hur gör ni/sätter up en monitor mix? Jag har lite kass koll på sånt då jag enbart spelar in mig själv och aldrig bryr mig om att göra det.

Normalt när jag skissar på låtar så kör jag till ett AD spår och lirar in gitarr/gitarrer, sen bas och oftast sången sist. Jag routar master signalen via spdif ut på mitt Saffire Pro 10 i/o.

Tips mottages tacksamt.

Jag förstår inte riktigt vilket problem det är du vill ha hjälp att lösa? Är det att fixa lyssningen?

Själv tröttnade jag på att klicka runt och sätta av och på monitoreringen på olika spår, sen ändå få latency för att en glömt stänga av limitern på masterkanalen o s v.

Därför kör jag alla monitorering (inklusive effekter) som extern hårdvara. Har ett mixerbord (Soundcraft M8) där jag kopplar in allt. Gitarren splittas via en DI-box. Den ena signalen (den "DI:ade") går rätt in i mixerbordet och vidare till ljudkortet (via direct out på kanalen), den andra går in i en POD och sen till en annan kanal på mixerbordet. Och så spelar jag in enbart den "DI:ade" signalen och lägger på någon ampsim i efterhand som passar mixen.

Basen går att göra likadant med.

Och för sången finns ett Lexicon-reverb/delay som jag hör i lurarna, medans signalen som spelas in är helt torr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någonstans där de förklarar hur det skulle gå till? Har de lyckats lägga processandet längre ner i lagren på något sätt?

Inte vad jag sett. Men den genererar ingen delaykompensation vad jag kan se i Pro Tools. Men jag vet inte hur det fungerar. Måste vara en superprogrammering :-)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt digitalt AD/DA har någon slags latency, oavsett om det är en dator med DAW, ett digitalt mixerbord med effekter, en kemper, en axe-fx, till och med ett Pro Tools HD-system har någon form av latency, ja ni fattar vad jag menar. Det handlar om att ha en kraftig nog maskin och ett stabilt program och använda pluggar som inte är så krävande, och AD/DA-omvandlare/ljudkort som är snabba nog på latency-sidan. Det går alltså alldeles utmärkt att spela in med tillräckligt låg latency för att det ska uppfattas som "latency-fritt" trots effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte vad jag sett. Men den genererar ingen delaykompensation vad jag kan se i Pro Tools. Men jag vet inte hur det fungerar. Måste vara en superprogrammering :-)

MVH

Anders

Någon på Slate kanske har kommit på något smart som ingen tänkt på tidigare. En kollega till mig fick t ex en utmärkelse av företaget vi jobbar på eftersom hon klurade ut en ny algoritm som gjorde att tiden för att göra en viss process gick ner från två timmar till några minuter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag förstår inte riktigt vilket problem det är du vill ha hjälp att lösa? Är det att fixa lyssningen?

Själv tröttnade jag på att klicka runt och sätta av och på monitoreringen på olika spår, sen ändå få latency för att en glömt stänga av limitern på masterkanalen o s v.

Därför kör jag alla monitorering (inklusive effekter) som extern hårdvara. Har ett mixerbord (Soundcraft M8) där jag kopplar in allt. Gitarren splittas via en DI-box. Den ena signalen (den "DI:ade") går rätt in i mixerbordet och vidare till ljudkortet (via direct out på kanalen), den andra går in i en POD och sen till en annan kanal på mixerbordet. Och så spelar jag in enbart den "DI:ade" signalen och lägger på någon ampsim i efterhand som passar mixen.

Basen går att göra likadant med.

Och för sången finns ett Lexicon-reverb/delay som jag hör i lurarna, medans signalen som spelas in är helt torr.

Jo det är nog egentligen lyssningen jag vill kunna få så bra så att samtidigt som jag spelar in så vill jag kunna trycka ut en vettigt mixad och låtande signal ur Logic. Lite som jag förmodar att man kan med Mainstage men där går det ju så vitt jag förstår inte att spela in.

Förmodligen gör man bara en buss eller flera och lägger eventuella effekter på dom och sänder kanalerna dit samtidigt som själva kanalerna är torra. Problemet då är att varje nytt spår som man spelar in verkar hamna i mitten men jag måste kolla det igen jag kanske bara inbillade mig men egentligen så berodde det på skit bakom ratten så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...