Jump to content
Annons

Mackie ONYX?


Oskar_E

Recommended Posts

Annons
Har aldrig testat, men om man nu måste ha dyra grejer som igentligen ändå inte behövs är det säkert bra. Jag tror ONYX 1220 bara(!) kostar 6-7 lax! En ljuspunkt: Firewire altenativet!

egentligen inte behövs? Det är ju mackies preamps som inte är helt dumma, deras mixerbord som är jäkligt bra samt att det fungerar som ett ljudkort, så för 6-7 lax är det väl knappast onödigt eller dyrt om det ¨håller kvalite dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag inte så mkt kolla på onyx'et men den har (med hjälp av firewire) typ 4 ingångar till datorn. Om man ska köpa något ljudkort i den klassen så hamnar man ju ändå på typ 5-8 lax... och då är det väl det utan preamps???

Hur fel har jag?

Vad kostar den förästen och var får jag tag på den?

Redigerat av Oskar_E
Link to comment
Dela på andra sajter

Oskar:

Jag menade att den HAR firewire vilket är bra!

Loud:

Visst! Var och en väljer förstås efter behov vad som är behövligt eller ej! För deras misnat modell tyckar jag att det är ett överpris om man bara är ute efter peamps och kvalitet! Och om man köper ett ljudkort i 5-tusenkronors klassen får man så mycket mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

"96K FireWire option for streaming 14 independent channels of audio to computer with zero latency input monitoring through mixer"

Ser jag i syne eller är det 14 kan. in?

(hej marcus!)

Den streamar 12 eller 16 oberoende kanaler + stereomix, ONYX 1220 för 6,395kr men man måste köpa en expansionskort ONYX FW för 4,695kr för att det ska fungera mellan mixer och datorn med firewire, blir genast dyrt men Mackie gör ju bra grejer 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Oskar:

Jag menade att den HAR firewire vilket är bra!

Loud:

Visst! Var och en väljer förstås efter behov vad som är behövligt eller ej! För deras misnat modell tyckar jag att det är ett överpris om man bara är ute efter peamps och kvalitet! Och om man köper ett ljudkort i 5-tusenkronors klassen får man så mycket mer!

mycket mer? ähm, nu har jag inte speccar på onyx, men man får väl typ samma sak utom en mixer? Dock vet jag inte hur kvaliten är på ADomvandlarna i onyx. Om man bara är ute efter preamps och en mixer så håller jag med mig att det finns mycket bättre allternativ, men som nybliven studiobyggare är det inte alls dumt med en högkvalitativ multilösning. Förutsatt att ADomvandlarna är av vettig kvalite, yadayada.

Link to comment
Dela på andra sajter

"96K FireWire option for streaming 14 independent channels of audio to computer with zero latency input monitoring through mixer"

Ser jag i syne eller är det 14 kan. in?

(hej marcus!)

yoyo! Tjena, det där låter bra faktiskt. Vad kostade den varianten?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag fick mitt onyx 1620 igår. Jag köpte det här i usa för 650 USD ca 5000 sek (ingen skatt!).

Jag har bara hunnit testa preampsen med en gura men det låter väldigt fint. Alla rattar och reglar är prima. Det känns faktiskt som att det här bordet har allt och har allt på ett gentänkt ställe.

Mackie leverar inte firewirekorten till försäljarna förrän 25 aug. Men jag har förköpt ett ex för 350 USD. Firewirekortet funkar som direktutgångar (post gain/pre EQ). Jag tyckte att det låt dumt i början men i livesituationer när man matar scenmonitorerna med mixern så är det väldigt användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

För den som inte har begripit så Onyx namnet på dom nya mickpreampsen. Onix 1220/1620/1640 är analoga mixers med ett firewireinstickskort som tillbehör som ger 14 eller 18 kanalers ljud via firewire.

Det bästa med bordet måste jag säga är att man kan använda det live till att ge ljud till scenmonitorna, dom vanliga monitorerna och spela in digitalt med 18 kanaler samtidigt! Utan att behöva en hel lastbil med utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...