Jump to content
Annons

ÄNTLIGEN! Alla Stefan Anderssons skivor på Spotify, iTunes o s v


JJRockford

Recommended Posts

Stefan Andersson meddelade igår att alla hans skivor numera finns på Spotify, iTunes och liknande.

Blev helt fast i hans skiva Marstrandsfånge no 90 Kleist för några år sen (efter att några låtar dök upp i slutet på en ljudboksversion av Ann Rosmans "Porto Francos väktare"). Visor i grunden, men med inslag av musikal, rock, klassiskt, folkmusik, plus texter som beskrev fångar och händelser som utspelade sig på och kring Marstrands fästning Karlsten på 1700-och 1800-talet. Riktigt bra.

Upptäckte sen att han gjort fler skivor på samma koncept.

Skeppsråttan: Göteborg 1600-1800-tal, bl a förlisningen av Ostindiska Kompaniets fartyg Göteborg, demonutdrivning, amiral Tordenskjolds anfall mot nya Älvsborg, lösensummen för nämnda område efter freden i Knäred, kaparen Lars Gathenhielm o s v.

Teaterkungen: Om Gustav III, från det att han blev kung, via militärkuppen och misslyckade krig till mordet på honom och dess efterspel.

Made in China: Ny skiva, bara någon månad gammal. Handlar mer specifikt om Ostindiska Kompaniet, och hur det var att jobba som sjöman åt dem, plus lite relaterade saker som brittiska flottans "Judge Dredd" (piratjägare som hade mandat att döma pirater direkt vid gripandet).

Kuriosa: För ett par år sen frågade jag via Stefan Anderssons Facebook-sida när dessa album skulle dyka upp på Spotify.

"När vi får tillräckligt bra betalt från dem" blev svaret... 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det "den" Stefan Andersson?

"Den"? 🙂 Han hade en jättehit i början av 90-talet med "Catch the moon", den skivan sålde i några hundra tusen ex vill jag minnas. Efter det har jag dålig koll på karriären fram tills "Marstrandsfånge No 90 Kleist". Numera går det i a f som på räls, en live-version av nämnda skiva spelas ständigt för utsålda hus på Karlsten varje sommar, och han har också gjort föreställningar baserade på de övriga. Var t ex och såg "Teaterkungen" på Livrustkammaren i höstas, samt "Made in China" på Kajskjul 8 i Göteborg för någon månad sen. Riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dålig koll på vad du gillar annars, men testa t ex denna:

https://www.youtube.com/watch?v=t3B15OEbbj4

Edit: Youtube-länken syns inte för mig. Postar den utan https och sånt: youtube.com/watch?v=t3B15OEbbj4 Kanske funkar att kopiera upp den till URL-fönstret?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker oxå att stefan är grym:-)

har varit på föreställningen på marstrand (carlsten) dom senaste 2 åren och förra året var vi även på made in china:-)

den här är en av mina favoriter från "no 90 kleist" (förutom sektionen med blåsinstrument, som jag personligen inte gillar):

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Han slog ju stort i början av 90-talet, runt 92? Det var ju väldigt inne med Bryan Adams-rock då. Plattan är en höjdare och är väldigt långt ifrån vad han skriver idag. Såg han live ett par gånger. Svinbra musiker med sig, rockers typ 🙂

Nicci Wallin på trummor (Han är med i bandet Så ska det låta nu förtiden) Nalle Påhlsson på bas. Samt Lasse Andersson på gitarr, som fö oxå producerade Stefans första plattor. Han har även Producerat Tomas Ledins plattor från den tidseran samt att han åkte med på Tomas turéer då, fast då som bassist, och med fyrsträngad bas fast strängad som en femma, G-strängen borta.

Stefan lirade som fan uppe i Sälen på den tiden. Drog skitmycket folk. Pilsner & afterski 😄

Gillar den här: Stefan Andersson – Here Comes The Night

Väldigt 90-tals-smack i ljudet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han slog ju stort i början av 90-talet, runt 92? Det var ju väldigt inne med Bryan Adams-rock då. Plattan är en höjdare och är väldigt långt ifrån vad han skriver idag. Såg han live ett par gånger. Svinbra musiker med sig, rockers typ 🙂

Nicci Wallin på trummor (Han är med i bandet Så ska det låta nu förtiden) Nalle Påhlsson på bas. Samt Lasse Andersson på gitarr, som fö oxå producerade Stefans första plattor. Han har även Producerat Tomas Ledins plattor från den tidseran samt att han åkte med på Tomas turéer då, fast då som bassist, och med fyrsträngad bas fast strängad som en femma, G-strängen borta.

Stefan lirade som fan uppe i Sälen på den tiden. Drog skitmycket folk. Pilsner & afterski 😄

Gillar den här: Stefan Andersson – Here Comes The Night

Väldigt 90-tals-smack i ljudet!

Kan tänka mig att det svängde ett gäng. Har en dokumentär på VHS hemma som handlar om Rocktåget 1991, som då bestod av Niklas Strömstedt, Lena Ph och Tomas Ledin. Nicci Wallin och Lasse Andersson lirade i Ledins kompband, tillsammans med Micke "Nord" Andersson (samt en keyboardist och en percussionist som jag glömt namnen på) och fick låtarna att låta som tung stadium-rock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...